מדינת ישראל, משרד התחבורה בראשה והרשויות השונות מקצות משאבים אדירים למלחמה בנגע תאונות הדרכים וזאת על ידי הקצאת תקציבים רבים להסברה, אכיפה נרחבת של משטרת ישראל, שיפור תשתיות הדרכים, הדרכה לבני נוער בבתי הספר, אכיפה קפדנית של התקינות והבטיחות של כלי הרכב הנעים בכבישי ישראל ואמצעים רבים נוספים.


אולם לא די באמצעים אלו כדי למגר את נגע תאונות הדרכים בארץ וכדי להביא להפחתה ניכרת בתאונות הדרכים הקטלניות.


כיצד ניתן למנוע תאונות דרכים שנגרמות בשל הגורם האנושי?


בראש ובראשונה הפתרון והמפתח למניעת תאונות הדרכים הינו החינוך וההסברה לכלל משתמשי הדרך במדינת ישראל ובכלל זאת שימת הדגש על הגורם האנושי כגורם העיקרי והמרכזי לקרות תאונות הדרכים הקטלניות במדינת ישראל.


הוכח לא מכבר במחקרים רבים שנעשו ברחבי העולם כי מצבו של האדם (קרי הנהג, הולך הרגל, נהג מקצועי וכדומה). ודרך התנהגותו בכביש משפיעים באופן ישיר על הסיכוי לקרות תאונה ואף על מספר התאונות הקטלניות המתרחשות בפועל.


נהיגה פזיזה, קלת דעת או אף נהיגה כאשר הנהג מאזין למוזיקה רועשת ברכבו מעלה לא רק את הסיכוי לתאונה קשה אלא אף מפחיתה באופן ניכר את הריכוז הנדרש מהנהג בעת הפעלת הרכב ולבטח משפיעה מאוד על תגובתו של הנהג וזאת במצבי חרום כאשר נדרש ריכוז מקסימלי כדי להימנע מתאונת דרכים קטלנית.


יתרה מכך, בשנים האחרונות למרבה הצער נפצעו קשה לא מעט הולכי רגל אשר חצו במעבר חצייה מסומן אולם שוחחו בטלפון במהלך החצייה או שלחו הודעת SMS ממש בעת החצייה של הכביש או אף האזינו למוזיקה רועשת באוזניות ולמעשה לא היו מרוכזים בעת חציית הכביש ולא שמו לב לסכנה שעלולה להיגרם בעת חציית הכביש בכך שלא היו מרוכזים בתנועה ו/או במתרחש בכביש.


להימנע מהסחות דעת ולהתרכז בדרך


כיום עם התפתחות הטכנולוגיה ואמצעי התקשורת המתקדמים (שהינה לכל הדעות מבורכת) קיימות הסחות דעת רבות ומגונות למשתמשי הדרך שיכולות למרבה הצער להביא לקרות תאונות דרכים קטלניות שיכולות אף להסתיים במוות מיותר או בפציעה קשה שתביא לנכות לכל החיים.


עלינו כמשתמשי הדרך מוטלת החובה להימנע לחלוטין מכל הסחת דעת שהיא בעת נהיגה או בעת חציית מעבר חצייה ובכלל זאת מוטלת עלינו החובה הבסיסית והמוסרית לא לשוחח בטלפון הנייד בשעת נהיגה ללא דיבורית ואף לא לשלוח הודעת "SMS" קצרה שבשנייה אחת של היסח הדעת עלולה להוביל לתאונת דרכים קטלניות שבמקרה הטוב תוביל לנכות ובמקרה הפחות טוב תוביל אף למוות מיותר.


המודעות צריכה להיות בראש ובראשונה שלנו כבני אדם שומרי חוק ובוגרים ולטעמי אף הסברה טובה ככל שתהיה לא תועיל למניעת הישנות תופעות אלה מבלי שנבין ונפנים כי הבחירה בחיים היא בידינו וכי ניתן להמתין ואף להתאפק פרק זמן מסוים עד לסיום הנהיגה או עד לסיום החצייה הבטוחה של מעבר החציה מבלי להסיח את דעתנו כל זמן שאנו משתמשים בדרך ו/או נוהגים בכלי הרכב שלנו.


אין לי צל של ספק כי הגורם האנושי הוא בראש ובראשונה הגורם העיקרי לרוב תאונות הדרכים הקטלניות בארץ ושילוב נכון של מודעות יחד עם שינוי דפוסי התנהגות בסיסיים שלנו וזאת תוך שילוב של הסברה נכונה בכלל אמצעי התקשורת וקיום פעילויות חינוכיות והסברתיות רבות במוסדות החינוך הם ורק הם יובילו בטווח הקצר להפחתה ניכרת במספר תאונות דרכים הקטלניות במדינתנו הקטנה.


מאת: עו"ד מוריס סידי