בתאריך ה-6.9.2015 עתיד להיכנס לתוקף תיקון מספר 47 (הוראת שעה) לחוק ההוצאה לפועל, אשר זכה לכינוי "חוק שמיטת חובות".

התיקון עוסק במתן צו הפטר, כלומר פטור מהחובות, לחייבים במסגרת החלטת רשם ההוצאה לפועל, בהתקיים התנאים המתאימים.


עד היום הערכאה השיפוטית המוסמכת למתן הפטרים ומחיקת חובות הייתה בית המשפט המחוזי בלבד. לאור המצב הכלכלי בישראל, נוצר עומס רב בשנים האחרונות על בתי המשפט המחוזיים בהליכי פשיטת הרגל. בשנת 2014 אף התגבשה רפורמה במסגרת הליכי פשיטת הרגל כדי להיטיב עם החייבים ולאפשר לחייבים לקבל התחלה חדשה במסגרת פרק זמן קצוב.


חשוב לזכור כי מדובר, לפחות לשלב זה, בהוראת שעה, אשר עתידה לחול החל מתאריך ה-6.9.2015 ולמשך שלוש שנים בלבד.


התנאים למתן הפטר


סמכותו של רשם ההוצאה לפועל מצומצמת מסמכותו של בית המשפט בהליכי פשיטת רגל, ויש להיערך ולבחון כל מקרה ומקרה לגופו באשר לזכאותו למתן הפטר.


התנאים למתן צו הפטר הם כדלהלן:


1. סך מלוא חובותיו של החייב, לרבות חובות אשר אינם בני הפטר, לא עולים על סך כולל של 800 אלף שקלים, ובלבד שהחייב אינו חב לנושה אחד סך העולה על 400 אלף שקלים.


2. החייב אינו מחזיק בנכסים בעלי ערך שניתן לעקלם.


3. אין בקשת פשיטת רגל של החייב או כנגד החייב תלויה ועומדת, וכן, לא היו הליכי פשיטת רגל בחמש השנים האחרונות, למעט מקרים חריגים.


4. החייב הוכרז כ"חייב מוגבל באמצעים" למשך ארבע שנים לכל הפחות.


5. החייב עמד בצו התשלומים החודשי במשך לפחות שלוש שנים, למעט מקרים חריגים.


זכותם של הנושים


לכל נושה של החייב יש זכות להתנגד להליך. חשוב לדעת כי רשם הוצאה לפועל לא ייתן צו הפטר לחייב אשר לא היה זכאי לצו כזה על פי פקודת פשיטת הרגל. ישנם מקרים רבים ודוגמאות רבות, בין היתר מרמה על ידי החייב, אשר שוללות מן החייב את זכאותו לצו הפטר וזה המקום של הנושים להתנגד לצו מעין זה.


המחוקק הוסיף לחוק כי לא ייתן צו הפטר לחייב אם מתן הצו יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית בנושא אחד או יותר. לעניין זה, יכול הנושה להתנגד למתן צו הפטר ולטעון כי מתן צו הפטר יגרום לו לפגיעה כלכלית משמעותית ועתיד להביא אותו עד לכדי חדלות פירעון.


התיקון לחוק מסמיך את רשם ההוצאה לפועל גם לבטל, במקרים מסוימים, את צו ההפטר לאחר שניתן, אם מצא הרשם כי צו ההפטר ניתן על סמך מידע שגוי ויש בכך כדי להצדיק את ביטולו.


הפטר בהוצאה לפועל


אין ספק כי מדובר בתיקון לחוק אשר עתיד להועיל לחיי החייבים אשר מוכרזים מזה תקופה ארוכה כחייבים מוגבלים באמצעים בלשכת ההוצאה לפועל, חלף ההליך הידוע בבית המשפט המחוזי של פשיטת הרגל. זאת למרות העובדה כי הרפורמה של פשיטת הרגל חוללה שינוי משמעותי ומשובח מבחינת החייבים. ההפטר עתיד לפטור את החייב מכל חוב בר תביעה. ההפטר לא יחול על חובות מזונות, חובות בגין קנסות וכדומה. את בקשת ההפטר יש להגיש ללשכה שבה פועל מסלול ההפטר בהתאם למחוז הרלוונטי לעניין.


הצעת החוק נולדה בעקבות הצורך לסייע לשכבות החלשות ביותר במדינת ישראל, אותם אנשים אשר מוכרזים בלית ברירה כחייבים מוגבלים באמצעים בלשכת ההוצאה לפועל, מבלי שיש בכך כל תועלת לנושים עקב ההחזר החודשי הנמוך. לעת עתה, מדובר בהוראת שעה לתוקף של שלוש שנים בלבד. הוראת השעה תיבחן לאור הנתונים הסטטיסטיים והעובדות בשטח כאשר יידרש להאריכה.

 


עודכן ב: 25/08/2015