בעוד בעבר מערכות יחסים עם זרים היו פחות נפוצות, כיום אנו עדים למקרים רבים בהם אזרחים נמצאים במערכת יחסים מחייבת עם בן זוג זר. ריבוי מערכות יחסים אלה הן תוצר של העידן הגלובלי, תיירות רבה ברחבי העולם, רילוקיישן ושליחות מטעם העבודה, וסיבות נוספות המייצרות סיטואציות לאינטראקציה בין זרים.

 

מדינת ישראל באמצעות משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה, מכירים בזכותם של אזרחים לקיים מערכות יחסים המבוססות על חיים משותפים או על נישואין, עם זרים. בני הזוג יכולים לבחור ולשהות בישראל, ומעמד הזר יוסדר בהתאם לטיב הקשר באמצעות הליך מדורג: הליך מדורג עבור בני זוג על בסיס חיים משותפים, או הליך מדורג עבור בני זוג נשואים.

 

פתיחת תיק הסדרת מעמד

 

בעת פתיחת התיק במשרד הפנים על בני הזוג להגיש בקשה מפורטת ומנומקת לאשרה על פי הנהלים, בצירוף מסמכים תומכים. רשימת המסמכים הינה ארוכה וכוללת מסמכים אישיים מאומתים ומתורגמים, ומסמכים המעידים על הקשר הזוגי. להלן רשימה חלקית של מסמכים הנדרשים לצורך פתיחת תיק:

 

1. תעודת יושר;
2. אישורים לגבי מצב אישי לרבות תעודת לידה, תעודת נישואין, תעודת גירושין, תעודת מעמד אישי;
3. תמונות משותפות ותמונות עם בני משפחה;
4. הצהרות מאת בני משפחה וחברים;
5. התכתבויות, מיילים ומכתבים בין בני הזוג;
6. פירוט שיחות;
7. חוזה שכירות;
8. תדפיס חשבון בנק משותף;

 

בפועל, על בני הזוג להוכיח לפקיד משרד הפנים כי הקשר הינו אמיתי ואין מניעה ליתן אשרה (למשל מכוח עבר פלילי וכד'). מספר חודשים לאחר פתיחת התיק, בני הזוג יזומנו להליך הנקרא "שימוע", שהינו מעין תחקיר אודות הקשר הזוגי, בכדי לברר האם אכן מדובר בקשר כן ואמיתי. בני הזוג יתושאלו כל אחד בנפרד, ויתכן אף ביחד. לאחר סיום השימוע, משרד הפנים יבחן וישווה את תשובות בני הזוג ובמידה ומשתמע מהתשובות כי מערכת היחסים מבוססת על קשר אמיתי, יוסדר מעמד בן הזוג הזר לשנה אחת.

 

כיצד מתבצע ההליך המדורג? 


ההליך המדורג עבור בני זוג נשואים נמשך בין 4 ל-5 שנים. בני זוג נשואים יכולים כבר במעמד פתיחת התיק לבקש אשרת עבודה מסוג ב/1 וזאת עד לאחר השימוע. לאחר סיום השימוע תינתן תושבות ארעית מסוג א/5 למשך שנה. מדי שנה בני הזוג יתבקשו לעבור הליך שימוע, אשר לאחריו יוארך מעמד בן הזוג הזר עד לתום ארבע שנים במעמד תושבות ארעית א/5. לאחר ארבע שנים, בן הזוג הזר יכול להגיש בקשה להתאזרחות.

 

ההליך המדורג עבור בני זוג שאינם נשואים אורך כ-7 שנים. עם פתיחת התיק, בן הזוג הזר ישהה בישראל מספר חודשים עם אשרת תייר, ללא יכולת לעבוד באופן חוקי. רק לאחר סיום הליך השימוע, יאושר מעמד הזר ותינתן אשרת עבודה מסוג ב/1 למשך שנה עד תקופה כוללת של 3 שנים. לאחר 3 שנים יינתן מעמד של תושבות ארעית א/5 למשך שנה, לתקופה כוללת של 4 שנים במעמד זה. לאחר 3 שנים במעמד אשרת עבודה ב/1, ולאחר 4 שנים במעמד תושבות ארעית א/5, באפשרות בן הזוג הזר להגיש בקשה למעמד/תושבות קבע.

 

על פניו, הליך הסדרת המעמד נראה פשוט וקצר, אך זוגות רבים עוברים קשיים רבים שלא ניתן לצפותם מראש. כך למשל, הצגת מסמכים באופן שנדרש, איתור מסמכים שלעיתים יש קושי בהשגתם ובעיות נוספות העולות בכל מקרה פרטני. ליווי משפטי של עורך דין מבטיח את זירוז ההליך עד כמה שניתן, צפיית בעיות כבר בתחילת ההליך, וכן ייעוץ למיצוי זכויות בני הזוג על פי דין.

 

הניסוח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אולם מיועד לגברים ולנשים כאחד.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.