הרכב הוועדה: יו"ר הוועדה- שופט שמינה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, ועוד שני נציגים מתחומי הפסיכולוגיה, קרימינולוגיה, פסיכיאטריה או חינוך (שמינה שר המשפטים), וקצין שב"ס, בדרגת רב כלאי (ללא זכות הצבעה).


הדיון בפני ועדת השחרורים נקבע סמוך למועד סיום ריצוי 2/3 מהמאסר, כדי להעלות את סיכוייו של האסיר לזכות בשחרור מוקדם, יש להכין את החומר הנדרש, הכולל דוחות סוציאליים, דוחות מטעם ועדות אלמ"ב (אלימות במשפחה), וג"ע (ועדה לגילוי עריות) מב"נ (בריאות הנפש).


איך מתכוננים לוועדה?


יש להכין תכנית שיקום של רש"א (הרשות לשיקום האסיר) או תכנית שיקום פרטית המתאימה לאופי העבירות.


כמו כן יש לדאוג לתשלום הפיצוי או הקנס שנגזר על האסיר בגזר הדין, אם הקנס לא משולם האסיר רשאי לבחור בריצוי תקופת מאסר במקום הקנס, כפי שנקבע בגזר הדין או לפנות בבקשה למרכז לגביית הקנסות לצורך פריסת הקנס לתשלומים.


את הפיצוי חייב לשלם או לפנות בבקשה למרכז לגביית הקנסות להסדר ולפריסת הפיצוי לתשלומים. פניות מסוג זה לוקחות זמן ולכן כדאי לפנות למרכז לגביית הקנסות מוקדם ככל הניתן.


שיקולי הוועדה לשחרור מוקדם


סעיף 9 רבתי, לחוק שחרור על תנאי ממאסר- תשס"א-2001, מפרט את השיקולים שעל חברי הוועדה לשקול בבואם להחליט האם האסיר ראוי לשחרור מוקדם. רשימה זו אינה סגורה.


● הסיכון שנשקף משחרורו של האסיר.


● סיכויי השיקום של האסיר והתנהגותו בכלא. העבירה שבגינה מרצה עונש מאסר, נסיבות ביצוע העבירה, היקף העבירה ועוד, תקופת המאסר, קנס או פיצוי.


● תיקים פליליים פתוחים כנגד האסיר. עברו הפלילי, דיונים קודמים, לרבות בעניין ביטול שחרורו על-תנאי.


● התנהגותו של האסיר בבית הסוהר.


● חוות דעת לגבי האסיר מטעם שירות בתי הסוהר, המשטרה או רשויות הביטחון.


● חוות דעת מקצועיות בהתאם לסיווגו של האסיר, בין השאר לגבי בריאות הנפש, גילוי עריות או אלימות במשפחה.


● חוות דעת של הרשות לשיקום האסיר - תכנית שיקום וטיפול, אפשרויות השתלבותו בעבודה סדירה.


● נתונים אישיים של האסיר, לרבות גילו ומצבו המשפחתי.


● אסיר המרצה מאסר בשל עבירת מין או החולה במחלת נפש או הסובל מהפרעה נפשית, חייב להציג חוות דעת שלפיה הוא אינו מסוכן לציבור.


● אסיר הנושא עונש מאסר בשל עבירת מין – הערכת מסוכנות כהגדרתה בחוק הגנה על הציבור מפני עברייני מין, התשס"ו-2006 (בחוק זה – חוק הגנה על הציבור מפני עברייני מין).


דוגמא לשחרור מוקדם של אסיר


מדובר באסיר על פי חוק שחרור על-תנאי ממאסר, תשס"א-2001. אסיר בן 55, בעל משפחה, מרצה מאסר ראשון למשך שנה ושמונה חודשים בגין עבירות מס כלפי מס הכנסה ומס ערך מוסף, בהיקף נרחב. אין לחובת האסיר הרשעות קודמות מכל סוג. האסיר יצא לשלוש חופשות, ובחודש האחרון עבר עבירת משמעת וחופשותיו הופסקו.


הפרקליטות טענו כי אומנם האסיר עבר קבוצה לעברייני מרמה אך הוא לא עבר את הטיפול ברמה מעמיקה, והמסוכנות שלו לא הופחתה בצורה מספקת.


הוא הופנה לרש"א (רשות לשיקום האסיר) לבנית תכנית שיקום לאחר השחרור, אך כיוון שנשללו חופשותיו לא יצא לראיון קבלה ועל כן לא הוכנה התוכנית.


אנחנו הכנו תכנית שיקום פרטית "דף חדש" שנערכה על ידי פרחאת פרחאת ומיכל לובלסקי, אשר הוצגה לוועדת השחרורים התכנית כללה קבוצה טיפולית, שיחות פרטניות ועבודה.


אנחנו טענו בפני ועדת השחרורים כי מדובר באסיר חיובי, שעבר טיפול לעברייני מרמה וכי הוא ראוי לשחרור מוקדם בהתאם לתכנית השיקום הפרטית.


על האסיר נגזר קנס על סך 75,000 שקלים. האסיר שילם את הקנס, למעט הפרשי הריביות. הוועדה החליטה כי האסיר ראוי לשחרור ולאחר הטיפול שעבר בכלא, מסוכנותו פחתה משמעותית גם לאור תכנית ההמשך שנבנתה עבורו.


בהחלטה נאמר כי "נכון הוא שתכנית רש"א היא דרך המלך, ואולם במקרה זה לא ניתן היה לגבש תכנית רש"א עד היום". הוועדה איחלה לאסיר בהצלחה בהמשך דרכו ונקבע מועד לישיבת ביקורת.


ישיבת ביקורת - אם מדובר בתקופת שליש ארוכה, הוועדה קובעת מועד לישיבת ביקורת כדי לבדוק כי האסיר עומד בתנאי השחרור. הישיבות מתקיימות בבית המשפט המחוזי שבאזור שיפוטו נמצאת ועדת השחרורים שדנה בעניינו של האסיר, וחובה להתייצב לדיון.


משרדנו מייצג אסירים בפני וועדת השחרורים, עתירות על החלטות של וועדת השחרורים וכן בעתירות על החלטות מנהליות (חופשות, סיווג האסיר ועוד) משרדנו מלווה אסירים החל מרגע כניסתם לבית הסוהר ועד לשחרורם.


החל מכניסתו של אזרח לבית הסוהר הוא הופך לאסיר, ולאסיר יש חובות אך גם זכויות, משרדנו עוזר לאסירים לעמוד על זכויותיהם. יש לזכור כי שחרור מוקדם הוא פריווילגיה ולא חובה.