חייל וחיילת, בני זוג בעת האירועים, הסתכסכו ביניהם כאשר החייל בדק וראה שהחיילת מתרועעת עם גברים אחרים. או אז לקח החייל את הטלפון הנייד של החיילת וביקש ממנה כספים שהוא נתן לה בתמורה להחזרת הטלפון.


תלונת השווא שהוגשה


החיילת הזמינה ניידת משטרה והתלוננה שהחייל הכה אותה במכות בפניה ובאגרופים בבטנה ואף נישק אותה בכוח על שפתיה. אם לא די בכך, הוסיפה החיילת שגם בשבוע לפני כן היה אירוע דומה שבו החייל ניסה לנשק ולחבק אותה, סירב לאפשר לה לצאת מהחדר ובהמשך נטל סכין מטבח גדולה, איים עליה עם הסכין ותקף אותה כשהוא מכה בפניה וחונק אותה.


נוסף על עבירות האלימות והאיומים, התביעה הצבאית שניהלה את התיק נגד החייל האשימה אותו גם בעבירת שיבוש מהלכי משפט, משום שלא החזיר את הטלפון הנייד.


לאורך כל החקירה ובדיונים בבית הדין, אישר החייל שהוא לקח את הטלפון הנייד של החיילת אך טען שהוא לא הכה אותה ולא איים עליה.


פסק הדין של בית הדין הצבאי: החייל זוכה


התיק נדון בבית הדין הצבאי ולאחר הליך הוכחות ארוך שכלל שמיעת עדים, לרבות שמיעת החיילת, קבע בית הדין כי יש לזכות את החייל מכל עבירות האלימות, האיומים ושיבוש מהלכי משפט, והרשיע אותו אך ורק בגניבת הטלפון מהחיילת.


בית הדין הצבאי קבע כי לא ניתן לבסס ממצאים ברמת הוודאות הנדרשת במשפט הפלילי על עדות החיילת, וכי מדובר בעדות "מתפתחת, אינה עקבית, לוקה בסתירות ופרכות ואף בהגיונה הפנימי" ונראה היה שהיא הזמינה את ניידת המשטרה והגישה תלונה על אלימות רק משום שרצתה שהחייל יחזיר לה את הטלפון. בסופו של דבר החייל חזר ליחידתו והיום הוא משרת כלוחם.


איך מתמודדים עם תלונת שווא?


המקרה מדגים אירוע שבו הוגשה תלונת שווא, אך אין זה המקרה היחיד. בעולם דיני המשפחה הדבר קורה חדשות לבקרים, כאשר אחד מהצדדים מגיש תלונת שווא על בן או בת הזוג כאמצעי להפעלת לחץ או כאסטרטגיה להמשך הליכי הגירושין. בעולם העסקים מוגשות לעתים תלונות שווא על אחד השותפים כאשר העסק נקלע למצוקה. בסכסוכי שכנים מוגשות תלונות כוזבות במטרה להלך אימים במסגרת הסכסוך. כך גם בסכסוכי משפחות וירושות, והדוגמאות עוד רבות.


תלונת שווא עלולה להביא לפתיחה בחקירה פלילית נגד המתלונן ולתביעה אזרחית נגדית


תופעת תלונות השווא היא תופעה פסולה ומכוערת. במקרים של סכסוך בין אנשים ישנן דרכים רבות להביא לפתרונו, והגשת תלונת שווא יכולה למלא אך ורק צרכים של נקמנות ורצון לגרום לסבל לצד השני, אך לפני שעושים זאת זכרו כי לפניכם עומד אדם אשר ככל שתוגש נגדו תלונה כזו הוא צפוי לבלות שעות בחקירת משטרה, ייתכן שהוא ייעצר לתקופה ארוכה מאחורי סורג ובריח ואם הוא לא יצליח להוכיח את חפותו, הוא יורשע בעבירה וייענש במסגרת משפט פלילי, ובמילים אחרות חייו ייהרסו.


עם זאת, חשוב לדעת כי אם תלונת השווא תתגלה והראיות יוכיחו כי היא הוגשה מתוך מטרה לפגוע ובחוסר תום לב, מוסר התלונה יסכן את עצמו בביצוע עבירה פלילית של מסירת ידיעה כוזבת, כשהעונש בגינה נע בין שלוש לחמש שנות מאסר.


כמו כן, ככל שנגרמו נזקים למי שהוגשה נגדו תלונה כוזבת והתלונה הוגשה בכוונה להתעמר ובמטרה לפגוע, יכול הנפגע להגיש נגד מגיש התלונה תביעה אזרחית ולתבוע אותו על הנזקים שנגרמו לו והנזקים העתידיים שייגרמו כתוצאה מהתלונה.


לסיכום, אם אתם מצויים בסכסוך עם אדם מסוים ואתם מבקשים להסב לו נזק או להתנקם בו על מעשה שעשה, תלונת שווא זו לא הדרך.
כותב המאמר הוא זה שייצג את החייל בבית הדין הצבאי.