כיצד נפתחת חקירת מצ"ח בעבירות סמים בצבא?

 

 

כידוע, במדינת ישראל שימוש בסמים מהווה עבירה פלילית. בשונה ממשטרת ישראל, צה"ל והמשטרה הצבאית החוקרת לא מקלים ראש בעבירות מסוג אלה, צה"ל נלחם בתופעת השימוש בסמים בצבא ומעמיד למשפט פלילי חיילים שיש נגדם ראיות בגין שימוש או החזקת סמים.

 

 

חייל שיש מידע כי השתמש או החזיק סמים במהלך השירות הצבאי, גם אם מדובר בחופשה מהצבא, תיפתח נגדו חקירה פלילית במצ"ח וככל וייאספו נגדו ראיות שיש בהן בסיס להעמדת החייל לדין, יוגש נגדו כתב אישום פלילי לבית הדין הצבאי.

 

במצב דברים זה, יעמוד החייל בפני סיכון של הרשעה בדין פלילי (הרשעה שתירשם במרשם הפלילי גם באזרחות ותלווה את החייל שנים רבות), יוטלו עליו עונשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, הורדה בדרגה והוא יובא בפני ועדת סמים שתמליץ על הישארותו בצבא או לאו.

 

 

לרוב, המידע על חיילים שהשתמשו בסמים מגיע למצ"ח ממספר גורמים:

 

1) שוטרי משטרת ישראל שמאתרים חיילים כשברשותם סמים, חוקרים אותם חקירה ראשונית ומעבירים אותם למצ"ח.

 

2) חקירת חיילים במצ"ח אשר מוסרים מידע על חיילים נוספים שהשתמשו בסמים.

 

3) איתור קבוצת ווטסאפ מחיילים שנחקרו ובה יש שפע מידע על שימוש משותף של חיילים בסמים.

 

4) קבלת מידע על ידי מפקדים ביחידה או חיילים שמשתפים פעולה.

 

5) מידע מודיעיני אחר שמתקבל ביחידת מצ"ח.

 

 

לרוב, החיילים החשודים משתמשים בסמים קלים כגון קנאביס, אך לאחרונה נתקלתי גם לא מעט בשימוש של חיילים בסמים קשים ואף עבירות חמורות יותר של סחר בסמים וגידול סמים.

 

 

מהן הפעולות הנדרשות כאשר חייל נקרא לחקירה במצ"ח או נעצר בגין שימוש בסמים?

 

 

מאחר שהחיילים ובדרך כלל גם קרובי משפחתם נעדרים ידע משפטי ובפרט ידע על עולם המשפט הפלילי וחקירות מצ"ח, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי בעל ניסיון והצלחות במשפט צבאי.

 

 

עורך דין צבאי יכין את החייל לחקירה, ייתן לחייל מידע אודות השאלות שהוא יידרש לתת עליהן תשובות בחקירה, יעזור לחייל לגבש את הגירסה שימסור לחוקרי מצ"ח, יזהיר ויידע אותו מפני תרגילי חקירה צפויים וייצג אותו בדיונים בבית הדין הצבאי.

 

 

לעיתים רבות, ייעוץ שכזה משנה את פני התיק מהרשעה בטוחה ועד לזיכוי החייל בעבירות המיוסות לו.

 

 

אשר על כן, ככל ויקיריכם נדרש לחקירת מצ"ח, יש לפנות לעורך דין צבאי בהקדם האפשרי.

 

 

עורך דין גיל ויינשטיין הינו בעל ניסיון רב והצלחות רבות בייצוג חיילים שנחשדו או הואשמו בעבירות סמים בצבא, החל מזיכויים, מחיקת תיקים, ביצוע הסדרי הקפאה והסדרי טיעון קלים.  

 


עודכן ב: 21/05/2018