על אף הביקורת הרבה שהושמעה נגד הנוהג של הסדר טיעון, בפועל רוב המשפטים הפליליים ומשפטי התעבורה בישראל מסתיימים בהסדרי טיעון הנקראים גם עסקאות טיעון. בית המשפט העליון קבע כי בדרך כלל על בית המשפט לכבד את הסדר הטיעון, אלא אם קיימים טעמים מיוחדים השוללים זאת.

 

עריכת הסדר טיעון


לאחר הגשת כתב האישום בו מפורטים האישומים המיוחסים לנאשם יכול הנאשם או בא כוחו לנהל משא ומתן עם רשויות התביעה, במגמה להגיע להסכם בדבר אופן סיום התיק. ברבים מהמקרים כוללת עסקת הטיעון את תיקון כתב האישום באופן שמקל על הנאשם ולעתים אף נכללת במסגרת העסקה אף הסכמה בדבר העונש שיושת על הנאשם.


בתמורה מתחייב הנאשם להודות בעובדות כתב האישום המתוקן בבית המשפט. מבחינה מעשית הסדרי טיעון מופנים בחובם יתרונות, הן לנאשם והן לרשויות התביעה ולבית המשפט, כמו גם לציבור בכלל.


לעתים והדבר נכון במיוחד בתיקים מורכבים, מגיעים הצדדים להסדר טיעון לאחר תחילת ניהול המשפט ובכאן טמונה חשיבות גדולה במיוחד באופן ניהול המשפט. באופן תדיר, כאשר התביעה מבינה שהנאשם העומד מולה הוא נחוש ועיקש העמדות מתרככות ונפתחת הדרך לסיום התיק בהסדר טיעון מיטבי לנאשם.


פעמים רבות בית המשפט עצמו שואל את הצדדים אם באו בדברים בניסיון להגיע להסכמות תוך שהוא מסביר לנאשם שסיום התיק בהסדר יילקח בחשבון בקביעת העונש.


העצה החשובה ביותר לנאשם המעוניין להגיע להסדר טיעון מיטבי הוא להיעזר בעורך דין פלילי ותעבורה מקצועי ומנוסה שינהל עבורו את ניהול המשא ומתן עם רשויות התביעה.

 

יתרונות בעסקות טיעון


מצד הנאשם, הגעה להסדר טיעון חוסכת את עינוי הדין שהינו חלק בלתי נפרד ממשפט ממושך ובכך מביאה לסיום ההליך בזמן קצר יחסית. מדובר ביתרון ממשי שכן ההליך הפלילי הנו לרוב ממושך וניהול המשפט הנו לרוב מכביד כלכלית, אישית ונפשית על נאשם. הדבר נכון במיוחד שעה שמדובר בנאשמים המצויים במעצר מאחורי סורג ובריח או משוחררים בתנאים מגבילים כגון מעצר בית.


חשוב מכך, הסדר טיעון מאפשר לנאשם לצמצם את הסיכונים הרבים הכרוכים בניהול משפט פלילי. אדם שהוגש נגדו כתב אישום הופך לנאשם שמעל ראשו מרחפת עננת אשם בביצוע העבירות המפורטות בכתב האישום, והוא אינו יודע כיצד יסתיים משפטו. הוא אף אינו יודע כמה זמן יחלוף עד אשר משפטו יסתיים ואיזה מחיר, כלכלי ואישי, יגבה ממנו ניהול המשפט.


לעומת זאת, במסגרת הסדר טיעון מקבל הנאשם טובות הנאה בלתי מבוטלות כגון תיקון כתב האישום ולעתים גם הסכמה בדבר ענישה מקלה. הודאה והרשעה במסגרת הסדר טיעון, אף ללא הסכמה בדבר העונש, מהווה שיקול להקלה העונש מצד בתי המשפט.


השיקול המשמעותי ביותר מצד התביעה ובתי המשפט להצדקת שיטת עסקאות הטיעון הוא החיסכון בהוצאות ובכוח אדם.


חסרונות בעסקת טיעון


החיסרון הבולט ביותר בשיטת הסדרי הטיעון הוא החשש שמא בני אדם חפים מפשע יתפתו להודות במסגרת עסקה בעבירות שכלל לא ביצעו. היתרונות הרבים בעסקת טיעון לצד חוסר הוודאות והחשש מפני ניהול ההליך הפלילי גורמים לרבים מהנאשמים לחפוץ בעסקת טיעון גם במחיר של וויתור על טענות בדבר חפותם.

 

עורך דין יאיר נדשי הוא בעל מומחיות במשפט פלילי ותעבורה והנו בעל ניסיון עשיר של 17 שנה במהלכן ניהל בהצלחה משפטים רבים וצבר ניסיון רב בניהול משא ומתן לצורך הגעה להסדר טיעון מיטבי עבור לקוחותיו.