התגברות עבריינות המחשבים והשימוש לרעה במחשבים, הובילו להגדרת עבירות פליליות הקשורות לשימוש במחשבים. חוק המחשבים מאגד בתוכו את מכלול ההיבטים הנוגעים למחשב תוך התאמת דיני העונשין והנזיקין הקיימים לשימוש לרעה במחשבים.

 

עבירות פליליות לפי חוק המחשבים


חמשת העבירות המפורטת בחוק המחשבים מחולקות לעבירות המבוצעות כנגד מחשב ועבירות המבוצעות באמצעות מחשב. החומרה הרבה שמצא המחוקק בעבירות מחשב באה לידי ביטוי בענישה של 3-5 שנות מאסר בפועל הקבועה לצד העבירות המפורטות בחוק.

 

עבירה של שיבוש ו/או הפרעה למחשב ו/או לחומר מחשב


בסעיף 2 לחוק קבוע עונש של 3 שנות מאסר למבצע עבירות של שיבוש פעולתו התקינה של מחשב ו/או הפרעה לשימוש במחשב ו/או מחיקת חומר מחשב ו/או גרימת שינוי במחשב ו/או שיבוש השימוש במחשב.

 

עבירה של מידע כוזב ו/או פלט כוזב


בסעיף 3 לחוק קבוע עונש של חמש שנות מאסר למבצע עבירות של העברת ו/או אחסון מידע כוזב במחשב או עשיית פעולה לשיבוש פעולת המחשב ו/או זיוף מידע במחשב על מנת שהמידע יהיה שקרי ו/או כתיבת תוכנה ו/או העברת תוכנה ו/או אחסון תוכנה במחשב על מנת שתוצאת השימוש בתוכנה תניב מידע שקרי ו/או הפעלת מחשב תוך כדי שימוש בתוכנה כנ"ל.

 

עבירה של חדירה לחומר הנמצא במחשב שלא כדין


בסעיף 4 לחוק קבוע עונש של שלוש שנות מאסר למבצע עבירה של חדירה אסורה לחומר מחשב הנמצא במחשב.

 

חדירה לחומר מחשב על מנת לעבור עבירה אחרת


בסעיף 5 לחוק קבוע עונש מאסר של חמש שנים למי שחודר לחומר מחשב שלא כדין כדי לבצע עבירה אחרת.

 

פעולות אסורות בתוכנה


בסעיף 6 לחוק קבוע עונש מאסר של שלוש שנים בגין עריכת תוכנה שמסוגלת לשבש את פעולתו התקינה של מחשב ו/או להפריע לשימוש בו ו/או למחוק חומר מחשב או לגרום לשינוי בו ו/או לגרום לקבלת מידע שקרי ו/או לחדור לחומר מחשב ו/או לגרום להאזנת סתר ו/או לפגוע בפרטיות.


במסגרת סעיף זה נקבע מאסר של שלוש שנים בגין פעולות של הפצת ו/או החדרת סיסמה או קוד גישה למחשב לצורך ביצוע פעולה אסורה כנ"ל.


פעולה אסורה נוספת שבצדה עונש מאסר בן שלוש שנים היא הפצה, העברה או החדרת תוכנה למחשב שמאפשרת ביצוע העבירות כנ"ל.

 

עבירות המבוצעות באמצעות מחשב


רבות מהעבירות הפליליות המפורטות בחוק העונשין ובחוקים אחרים ניתן לבצע באמצעות מחשב. בין העבירות הנפוצות המבוצעות באמצעות מחשב ניתן למצוא עבירות מין, עבירות זיוף, עבירות הונאה ומרמה, הימורים מקוונים, איומים, גניבה ועוד.

 

דיני ראיות ודיני חיפוש ותפיסה


נוכח תכונותיו המיוחדות של המחשב ורכיביו - החומרה והתוכנה, נוספו במסגרת חקיקת חוק המחשבים תיקוני חקיקה משמעותיים בדיני החיפוש והתפיסה. תיקונים אלה נועדו להתאים את החקיקה למציאות החדשה ולאפשר לגופי החקירה לבצע תפקידם כיאות. במקביל לחקיקה קיימת פסיקה ענפה של בתי המשפט בכל הנוגע לפרשנות הרואות החוק. פסיקת בתי המשפט מנסה תדיר להדביק את קצב התפתחות העולם הקיברנטי אך היא לעולם תישאר בפיגור נוכח קצב הפער העצום בקצב ההתקדמות.

 

יחידת הסייבר הארצית של משטרת ישראל


לצד חקיקת חוק המחשבים ונוכח העלייה בפשיעה הטכנולוגית במרחב הסייבר בישראל ובעולם הוקמה יחידת הסייבר הארצית במטרה להוביל את הלחימה בתופעות פשיעה במרחב הקיברנטי. יחידת הסייבר אמונה על חקירת עבירות מחשב איכותיות ומתוחכמות המצריכות מומחיות ואמצעים מתוחכמים, עבירות הנוגדות לתשתיות לאומיות ומוסדות פיננסיים, פעילות עבריינית המסתייעת באמצעים מתוחכמים, סחיטה במרחב הקיברנטי, הפצת וירוסים ועוד.

 

מדו"ח מבקר המדינה לשנת 2017 עולה כי התמודדות המשטרה עם פשיעת הסייבר נמצאת בפיגור ניכר. נוכח כך נקבע בדו"ח כי המצב הנוכחי עלול להעמיק את הבעייתיות הקיימת בהתמודדות עם פשיעת הסייבר.

 

עורך דין בתחום עבירות מחשב ואינטרנט


ייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מחשב ואינטרנט מחייב מומחיות מיוחדת בתחום זה. עורך דין יאיר נדשי הנו בעל מומחיות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מחשב וסייבר ובמהלך 17 שנות פעילותו כסניגור פלילי רכש ניסיון רב בתחום זה.

 

משרד עורך דין פלילי יאיר נדשי עוסק במתן יעוץ משפטי ובייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מחשב ועבירות אינטרנט.