איסור שימוש בטלפון נייד היא עבירה הזוכה לאכיפה משמעותית מצד משטרת התנועה, קנס כספי גבוה וצבירה של ארבע נקודות חובה במשרד הרישוי. מהי ההגדרה לטלפון נייד? כיצד ניתן להתמודד עם העבירה? כיצד ניתן להוריד נקודות? כל התשובות בהמשך.


מה ההגדרה לטלפון נייד ודיבורית?


החוק קובע כי טלפון נייד הוא כל מכשיר עם לחצנים המשמש לתקשורת. עוד קובע החוק כי כל שימוש בטלפון כאשר הרכב בתנועה יתבצע על ידי דיבורית, התקן המאפשר שימוש בטלפון הנייד מבלי לגעת בו. נוסף על כך צריך שהטלפון יותקן בתוך התקן יציב ובטוח שימנע את נפילתו. לצורך העניין וההדגמה, אם אני מדבר עם דיבורית אולם הטלפון מונח על מושב הנהג או בצורה לא קבועה אחרת הדבר מהווה עבירה.


הודעות ומסרונים


החוק מצרף מתייחס באופן מפורש וברור למצב של שליחת או קריאת הודעות ומסרונים כעבירה. מכך יוצא שאף אם השתמשתי בהתקן קבע שמונע נפילה של הטלפון אולם במהלך הנסיעה קיבלתי הודעה או שלחתי הודעה, הדבר משתכלל לכדי עבירה. מכאן המסקנה כי שליחת וקריאת מסרונים והודעות בזמן נהיגה אסורה בכל דרך.


השתמשתי בטלפון בזמן פקק תנועה


רבות עולה השאלה האם שימוש בטלפון בזמן פקק תנועה מהווה עבירה. התשובה נחלקת לשתיים: אם הרכב עומד לחלוטין אזי לא מתקיים היסוד של "תנועה" ומשכך הדבר לא משתכלל לכדי עבירה. אולם אם הרכב היה בתנועה ובעניין זה ראוי להבהיר שגם אם התנועה הייתה אטית ביותר, הדבר מעלה עבירה ויגרור קנס ונקודות חובה.


קיבלתי דו"ח על טלפון נייד, מה לעשות?


אם קיבלתם קנס בעבירת איסור שימוש בטלפון נייד עומדות לכם שלוש אפשרויות:


1. לשלם את הקנס ולצבור נקודות חובה במשרד הרישוי.


2. להגיש בקשה להישפט על העבירה, לקבל הזמנה לבית משפט ולבקש להוכיח בפני בית המשפט כי לא נעברה כל עבירה. אם בית המשפט יקבע שהנאשם זכאי אז אין כל בעיה. אולם אם הנאשם יורשע, בסמכות בית המשפט להטיל כל עונש שהוא יראה לנכון, ובעניין זה כמובן הענישה נגזרת לפי עבר תעבורתי וותק נהיגה.


3. להגיש בקשה להישפט ובמעמד המשפט להצביע לתביעה על כשלים ראייתיים שיש בדו"ח, מה שיכול להוביל לשינוי סעיף האישום כך שלא יהיו נקודות חובה לנהג בגין העבירה.


מה חשיבות נקודות החובה בעבירות תעבורה?


לכל עבירה יש מספר נקודות חובה שנצברות לנהג עת הוא מורשע בעבירה. הגוף שעוקב ומפקח אחר כמות הנקודות הוא משרד הרישוי.

כיום החקיקה היא כך שצבירה של 36 נקודות חובה ומעלה מכניסה נהג באופן אוטומטי לפסילה בת שלושה חודשים, כאשר התנאי לחידוש רישיון הוא מעבר של בחינה תיאורטית.


אם הנהג צבר 72 נקודות ומעלה או צבר זו הפעם השנייה 36 נקודות במהלך שש שנים, הוא צפוי לקבל פסילה בת תשעה חודשים שבסופה תנאי סף להחזרת רישיון הנהיגה הוא מעבר בדיקות לכשירות נהיגה במכון הרפואי, מעבר בחינה תיאורטית ומעבר בחינה מעשית (טסט), מה שלרוב מקשה ומאריך את האפשרות להשבת רישיון הנהיגה אף בתום תשעת החודשים של הפסילה.


אם נאשם בוחר לקבל את יומו בפני בית המשפט ומגיש בקשה להישפט, הדבר יכול להיות מלווה בסנקציות משמעותיות ובהליכים שונים. כאשר מוגש נגד נאשם כתב אישום בתחום התעבורה בכלל ובגין עבירה של שימוש בטלפון נייד בפרט, יש להסתייע בעורך דין לתעבורה שיכול להשיג את התוצאה הנכונה והטובה ביותר לנאשם.