קיבלתם רישיון חדש ואתם מתלהבים לנהוג? רוצים לצאת מגניבים ליד החברים? שימו לב, אם שתיתם משקה אלכוהולי תעבירו את המפתחות לנהג תורן שלא שתה. תיכף תגלו שלשתות ולנהוג כשאתה נהג חדש עלול לעלות לכם ברישיון להרבה מאוד זמן.


האם ניתן לבקש מנהג לבצע בדיקה?


כולנו רואים בסוף השבוע מחסומים עם ניידות משטרה ומתנדבים שמבצעים בדיקות לגילוי נהגים שיכורים. אני נשאל רבות האם שוטר יכול לבקש להציג רישיון נהיגה ולערוך לי בדיקה לגילוי אלכוהול, סתם כך ללא כל סיבה? התשובה לכך היא בהחלט כן. החוק מסמיך איש משטרה לבצע בדיקת שכרות ללא כל סיבה או נימוק לכך.


על מי חלה ההחמרה בחקיקה בעבירת שכרות?


החוק קובע כי החמרה בעבירת שכרות תחול על נהג חדש ונהג צעיר, קרי נהג שקיבל רישיון בשנתיים האחרונות או נהג שטרם מלאו לו 24 שנים.


מתי נהג חדש או נהג צעיר ייחשב לשיכור?


נהג חדש או נהג צעיר ייחשבו לשיכורים על פי החוק אם בבדיקת נשיפה שנערכה להם יימצא למעלה מ-50 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או בבדיקת דם שנערכה להם יתגלה למעלה מ-10 מ"ל אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם. יש לשים לב כי מדובר בכמויות מינוריות ביותר ביחס לנהג ותיק, אצלו המדדים הם 240 מק"ג בבדיקת נשיפה ו-50 מ"ל בבדיקת דם.


איך בודקים אלכוהול?


בכדי להוכיח שנהג חדש או נהג צעיר עבר עבירה של נהיגה בשכרות, על התביעה להביא בפני בית המשפט ראיות שיוכיחו שבליטר אוויר נשוף נמצאו לפחות 50 מק"ג אלכוהול. האמצעי שבעזרתו התביעה מוכיחה שכרות אצל נהגים נקרא מכשיר dragger alcotest 7110 מתוצרת גרמנית, או בשמו הנפוץ ינשוף.


בכדי שתוצאת הבדיקה של הינשוף תהיה מהימנה לצורך הרשעת נהג בנהיגה בשכרות, ישנם כללים והנחיות לדרך שבה יש להפעיל את המכשיר ולבצע את הבדיקה. אי עמידה בכללים עלולה להטיל ספק במהימנות התוצאה, מה שעלול להפיל לתביעה את התיק בפני בית המשפט.


מהי הענישה?


על פי החקיקה, לעבירת נהיגה בשכרות יש עונש פסילת מינימום של שנתיים לפחות, וזאת כמובן לצד רכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס, בעבירת שכרות ראשונה.


בית המשפט רשאי לרדת מפסילת המינימום שנקבעה בחוק, אך צעד זה נעשה רק במקרים נדירים ומיוחדים. יש לשים לב כי מחמת ההחמרה היתרה שיש עם נהגים חדשים ונהגים צעירים, הענישה של בתי המשפט במקרים שבהם מורשע נהג חדש או נהג צעיר בעבירת נהיגה בשכרות קשה ומשמעותית מפסילת מינימום של שנתיים.


מדוע קיבלתי הזמנה לשימוע?


בעבירת נהיגה בשכרות יש סמכות בחוק לקצין משטרה לפסול את הנהג החשוד ל-30 ימים וכן להחרים את רכבו. בעבירת נהיגה בשכרות מצד נהג חדש לרוב התביעה אינה מסתפקת בתקופת הצינון בת 30 הימים ובכמויות אלכוהול מסויימות אף מגישה לבית משפט בקשה לפסול את הנהג עד לגמר ההליכים המשפטיים בעניינו.


נהג חדש או נהג צעיר שחשוד בעבירת נהיגה בשכרות עבירת צפוי לחוות הליכים שונים וכן הוא חשוף לעבירה משמעותית ומחמירה אם יורשע. כאשר מוגש כנגד נהג צעיר כתב אישום על עבירת תעבורה בכלל ועבירת נהיגה בשכרות בפרט, מומלץ שייעזר בעורך דין הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן רישיונו עלול להישלל לתקופה ארוכה, ולהוביל אותו בבוא היום להיאלץ להוציא רישיון מחדש, לעבור טסט ותאוריה וכן לעבור ביקורת ומבחני כשירות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הליך שניתן למנוע אם פועלים בצורה מושכלת ונכונה.