משנת 2015, צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית, המאפשרת לחיות, ללמוד ולעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי. כעת, ממשלת פורטוגל מאפשרת גם לקטינים, להתחיל בהליך.


אזרחות אירופית לילדים?


ביום שישי האחרון, ממשלת פורטוגל קבעה מדיניות מקלה יותר לחוק האזרחות הפורטוגזי, אשר מעניק אזרחות גם לקטינים ישראלים. במסגרת החלטות ממשלת פורטוגל מהשבוע האחרון, המדינה מכירה גם בזכותם של קטינים שהם צאצאי המגורשים, לקבל אזרחות פורטוגלית.


החלטות אלו באות כהמשך לתיקון לחוק משנת 2015, בנוגע לצאצאי המגורשים מפורטוגל במאה ה-16, המעניק אפשרות לקבל אזרחות פורטוגזית ליהודים שהם צאצאי המגורשים מפורטוגל. כעת, גם ילדים קטינים של מתאזרחים יוכלו בהליך פשוט יחסית להיות לבעלי אזרחות.


מה כולל התיקון לחוק משנת 2015 ומה השינוי שחל כעת?


בעקבות התיקון לחוק משנת 2015, אלפי יהודים בישראל, טורקיה ומדינות נוספות הגישו בקשות לקבלת אזרחות, ומאות כבר אושרו. עם זאת, עד עתה התיקון לחוק חל רק על המבקשים עצמם, ולא על בני משפחותיהם.


בני משפחה שרצו לקבל אישור היו צריכים לפנות על פי הקריטריונים של חוק האזרחות הכללי. פניות שכאלו לא הגיעו עוד להכרעה, והיה חשש שהמתאזרחים יוכלו רק כיחידים ליהנות מזכויות אזרח במדינה, ללא בני משפחתם.


בנוסף, במסגרת התיקון, גם הוכנס קריטריון חדש הקשור במניעת טרור, לפיו האזרחות תוענק רק למי שאינם מייצגים סכנה או איום לביטחון הלאומי.


החוק הפורטוגזי מאפשר ליהודים שיש להם קשר היסטורי למדינה לקבל אזרחות, ובכך ליהנות מהאפשרויות שמעניק דרכון אירופי. אנשי עסקים הפועלים באירופה, או אנשים המעוניינים לשלוח את ילדיהם ללימודים אקדמיים או אחרים שם, יכולים לעשות שימוש בחוק המעודכן, ולעבור את התהליך בצורה מהירה יותר וקלה יותר.


כאמור, אלפי ישראלים נמצאים כיום בתהליך לקבלת הדרכון הפורטוגלי, ולפי הערכות יש כ-3 מיליון זכאים פוטנציאליים שעשויים לקבל את הדרכון.


התנאי המרכזי להוכיח קשר למגורשי ספרד או פורטוגל הוא הוכחה כי המקור הגיאוגרפי של המשפחה הוא בפורטוגל, לכך רצוי להוסיף הוכחה של קשר היסטורי-תרבותי. במסגרת זו, נדרש המבקש להציג את "נתיב ההגירה" של בני משפחתו מאז הגירוש מפורטוגל. רשות האוכלוסין הפורטוגלית או לחלופין אחת מהקהילות היהודית בפורטוגל שהוסמכו לכך בוחנות ומאשרות את הקשר הנדרש. רובם המוחלט של הפונים מבצע את הוכחת הקשר דרך הקהילות היהודיות בליסבון ופורטו.

 

יש לך שאלה?

דרכון פורטוגלי | אזרחות פורטוגלית וספרדית


בשונה מהליך האיזרוח בספרד, מגישי הבקשות לאזרחות פורטוגלית אינם מחויבים להציג שליטה בשפה הפורטוגזית או בשפה אחרת ואינם צריכים לעבור תחקור בפני נוטריון מקומי. עם זאת, לשם ניהול נכון ומהיר ככל האפשר של הליך מומלץ להיעזר בליווי משפטי שמסייע בהוכחת הזיקה המשפחתית, המצאת המסמכים, מעקב אחר הטיפול בתיק ברשויות בפורטוגל ובכך מייעל את תהליך הקבלה.

 

דעתי האישית היא שבהחלטת הממשלה הפורטוגלית נפתרה באופן רשמי בעיה שלא היתה אמורה לבוא לעולם וכעת כוונת המחוקק בפורטוגל מתמלאת באופן מלא.
 


עודכן ב: 07/01/2018