רישיונכם נפסל על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ו/או על ידי ועדת ערר? אל תאמרו נואש.

 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שואב את כוחו מכוח סעיף 51 לפקודת התעבורה ולפיו רשות הרישוי מוסמכת לפסול רישיון נהיגה. וזאת בגין "חוסר התאמה אישיותית".


לאחר, החלטה מנומקת תוך שאין היא חוגרת ממתחם הסבירות היורדת לשורשו של עניין. ככלל, פסילת הרישיון לתקופה ארוכה של שנה, שבסופה ניתן לגשת שוב למבדקים במרב"ד.


אולם, לעת עתה בשל עצם הפסילה אשר הינה פוגעת באופן החיים היום יומי, בביטחון הכלכלי והעצמי – כלל ועיקר.


הפסילה תקבע לאחר שנערכו לנבדק בדיקות רלבנטיות, אחרי כן, המכון הרפואי מעביר לרשות הרישוי המלצה והינה האם לשלול חידוש רישיון(פסילה) או אם לאו לנבדק, וזאת על סמך בדיקות של המכון הרפואי שנעשו קודם לכן. יודגש כי, זוהי הינה אך ורק המלצה של המכון הרפואי למשרד הרישוי וכמוה היא.


אך יחד עם זאת, רשות הרישוי, מתייחסת בכובד ראש להחלטת המכון הרפואי, בבואה לקבל החלטה על פסילה או חידוש של מבקש רישיון נהיגה. באשר על כן, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים משמש מעיין סמכות שיפוטית, ולכן, על החלטה שתתקבל על ידי הוועדות הרפואיות במכון הרפואי עתידה להיות החלטות הרות גורל בעניינו של הנבדק.


למען הסר ספק, בתקופת השלילה אין לנהג כל אפשרות לבצע בדיקה מחודשת בנוגע לכשירותו לנהיגה אלא ניתן לבקש לבצע בדיקה מחודשת רק לאחר שעוברת שנה (ולפעמים שנתיים) מיום התחלת השלילה בפועל. בדיקותיו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים נעשות בשני מישורים - פיסי ופסיכולוגי. מבחינה פיסית, בדיקות של ראייה, פעילות בגפיים, שיתוקים, בדיקות לבביות וכדומה. מבחינה פסיכולוגית, המכון הרפואי עומד על יכולותיו (אם ישנם ככאלה) של הנהג מבחינה אישיותית. ושוקל את עברו התעבורתי או הפלילי.


בשלב ראשון- פסילת רישיון וערר על מרב"ד לועדת ערר בתל השומר.

 

על כן, לאחר שנפסל מבקש הרישיון, לרשותו עומדות 2 אפשרויות האחת להמתין שנה שלמה ובה לקוות כי הרשות תשנה את החלטתה (מה שלעיתים כלל לא קורה) והשניה לנסות ולערער לועדת ערר הממוקמת בבי"ח "שיבא" בתל השומר, כאשר כל העת על המערער להיוועץ עם עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בהגשת עררים, אשר ילמד את נימוקי החלטת הפסילה, וייבחן את כלל הנסיבות השונות. תוך ייעוץ האם כלל כדאי להגיש ערר ואם כן – מה בדיוק נדרש על מנת שהערר יתקבל. במילים אחרות, על עו"ד מוטלת החובה להכין את העורר (הנהג) לבדיקת פסיכיאטרית ו/או פסיכולוגית ובפרט לוועדת ערר עצמה. ערעור זה צריך להיות מוגש בתוך 30 יום ממועד קבלת החלטת פסילה של המכון הרפואי. אחרת, מכוח תקנות ופקודת התעבורה רשאית, רשות הרישוי להורות על פסילת רישיון לצמיתות או באופן זמני.

 

בשלב זה ראוי לבא כוח העורר לבקש מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים את נימוקי הפסילה.

 

  1. להבין היטב את החלטת הפסילה.
  2. להתייעץ אם להמתין פרק זמן (בד"כ שנה) ולאחר מכן, לגשת למבדקים נוספים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים אם לאו.
  3. לא לפנות מייד לקבלת חוות דעת (פסיכולוגית או פסיכיאטרית) אלא בתיאום עם עו"ד המייצג ומנוסה בתחום.

 

בשלב שני ( במידה והערר בועדת ערר נדחה ) יש לערער על ועדת ערר לביהמ"ש המחוזי.

 

יודגש כי, המון אנשים נוטים לזלזל במכון הרפואי שכן זו טעות נפוצה, מאחר והמכון הינו גוף ממשלתי, ולו סמכות מעין שיפוטית( כמו משטרה) לכל דבר ועניין. והחלטתו זלזול בו עלול לעיתים, לשאת בהוצאות של עשרות אלפי שקלים למבקש לחדש רישיון. וזאת בשל העובדה כי, ערעור על ועדת ערר, הינה פניה לבית משפט מחוזי בתוך 10 ימים מיום קבלת החלטת של ועדת ערר. כאשר ישנה הוצאה נוספת של אגרה בשל פניה לביהמ"ש מחוזי. לכך, יש להוסיף, הוצאות טרחת עורך דין, כך, שלבסוף עוד עלול העורר( נהג) גם לשאת בהוצאות של עשרות אלפי שקלים, לטובת המדינה- אילו ערעורו יידחה.


לאדם שרוצה להגיש ערר על פסילת רישיונו מומלץ לפנות לעורך דין לתעבורה המתמחה בהגשת עררים על החלטות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

 


עודכן ב: 09/11/2014