אחרי המונח המשפטי "צו הגנה", לחילופין "צו למניעת הטרדה מאיימת". נמצאת הגנה קבועה בחוק היכולות הן לגאול את המוטרד מבחינה נפשית והן להעניק הגנה וביטחון לאדם אשר נמצא במצוקה פיסית. צו הגנה מגן על מקרים בהם יש אלימות.


אלימות כוללת גם עבירת איומים ללא אלימות פיסית, ומכוח הפסיקה הרי היא נחשבת לאלימות לכל דבר ועניין, גם אם לא בוצע בפועל כל אקט אלים, צו הגנה יכול להינתן כנגד שכנים או מכרים ואף כנגד בני זוג בעבירות של אלימות במשפחה.


איך מקבלים צו הגנה?


על פי החוק צו הגנה יכול להתקבל דרך מערכת המשפט, אשר בקוצו של יוד, מנסה לעזור למוטרד ולדאוג לחרותו, לכבודו, ולרכושו של המוטרד. כמו כן, הצו ניתן על ידי בית המשפט במעמד צד אחד בדרך כלל ולאחר מכן בית המשפט קובע דיון במעמד שני הצדדים תוך שבוע מהיום קבלת הצו במעמד צד אחד.


כנגד מי ניתן לקבל צו הגנה?


הצו יכול להינתן במערכת המשפט כנגד המטריד - שכן בבניין מגורים, שכן ברחוב, בעבודה, ובכלל לכל הסובבים את המוטרד כולל: בני זוג, איש כנגד אישה, הורים כנגד ילדיהם, סבא כנגד נכד והפוך בקיצור כל המשפחה קרובה ורחוקה.


כאשר הצו המבוקש הינו כנגד משפחה רחוקה או קרובה, פקיד הסעד ייקח חלק לא מבוטל בעניין, ויכין תסקיר מתאים. שכן, מדובר בעבירות אלימות במשפחה ובקשת הצו היא כנגד אחד מבני המשפחה.


האם יש רישם פלילי למי מהצדדים?


הצו עצמו אינו מתפרש כעונש ואם הוחלט שיינתן אך ורק על פי הנסיבות, במעמד הדיון. הרי הוא ניתן בהליך שאין בו הרשעה או זיכוי אלא כל חשיבותו היא הגנת מבקש הצו ללא כל רישום של הרשעה או זיכוי בגיליון הרשעות.


מי שמפר צו הגנה?


יש לציין שהפרת הצו מהווה עבירה של הפרת הוראה חוקית שהיא עבירה פלילית ועלולה להימשך להליך פלילי כנגד מפר הצו ואף למעצרו. כלומר מי שמפר צו הגנה יכול ויוגש נגדו כתב אישום של הפרת הוראה חוקית שבגינה יש תקופה של 24 חודשים מאסר בפועל.


כמו כן, ועל מנת שיתקבל צו למניעת הטרדה מאיימת עליו להוכיח את צדקתו על יסוד סביר להניח בכל המשתמע מכך - כגון ראיות, והסיבות הנכונות לקבלתו בליווי תצהיר.


יש סיכון אם אני מגיש צו הגנה לבד ללא עורך דין?


ככל שהבקשה לצו ההגנה תוגש ובית המשפט יקבע שהבקשה היא קנטרנית או לא נעשתה בהתאם לחוק ולעילות הקבועות בו, יכול בהחלט כי המגיש את צו ההגנה עלול לשאת בתשלום הוצאות לטובת קופת המדינה ואף לטובת הצד שכנגד.


לפיכך יש להתייעץ עם עורך דין פלילי הבקיא בנושא מסוג זה על מנת הצלחת ההליך המתבקש.


מאת: עורך דין פלילי חיים אליה