בראשית תהליך ההתאזרחות בני הזוג נדרשים לפתוח תיק לאיחוד משפחות במשרד הפנים. בני הזוג מתחילים את ההליך המדורג (ההליך לקבלת אזרחות ישראלית) הנמשך כ-5 שנים. במהלך ההליך המדורג משרד הפנים יבדוק את כנות הקשר בין בני הזוג ואף יבחן את התנהגותו האזרחית הטובה של בן הזוג הזר וזאת על מנת להחליט האם בן הזוג הזר זכאי לקבל אזרחות ישראלית.


בתחילת ההליך המדורג בן הזוג הזר יקבל אשרה מסוג ב/1 המאפשר לו לעבוד בישראל. לאחר מכן, במידה ומשרד הפנים יתרשם שבני הזוג מקיימים קשר זוגי כנה ואמיתי, יוענק לבן הזוג הזר אשרה מסוג א/5 המעניקה לו תושבות ישראלית ארעית. בתום התהליך בן הזוג הזר יקבל תושבות קבע או אזרחות ישראלית.


מה אפשר לעשות כאשר משרד הפנים מסרב לפתוח תיק איחוד משפחות או תוקע את ההליך המדורג?


למדינת ישראל מדיניות הגירה נוקשה. במשרד שלנו טיפלנו במקרים רבים בהם משרד הפנים הקשה ללא סיבה על בני הזוג להתחיל או להתקדם בהליך המדורג. מניסיוננו הרב בתחום איחוד המשפחות למדנו שהחלטה שרירותית של פקיד כזה או אחר ללא ספק אינה המילה האחרונה בעניין התנהלות תיק איחוד משפחות וכי במקרים רבים מומלץ לפנות לבית המשפט המוסמך - בית הדין לעררים על פי חוק הכניסה לישראל.


הפסיקה הישראלית הכירה זה מכבר בזכות היסודית של כל אחד מבני הזוג לחיי משפחה וכפועל יוצא מכך במקרים רבים בתי המשפט נחלצים לעזרת בני זוג שמשרד הפנים מתנכל אליהם ללא סיבה ומונע מהם לממש את זכותם לחיי משפחה.


קשיים בקבלת מעמד חוקי בישראל עבור אנה, אזרחית זרה הנשואה לאלכס, אזרח ישראלי


לאחרונה ייצגנו בני זוג בשם אלכס ואנה שנתקלו במחסומים רבים עד שאנה קיבלה אשרת א/5 (תושבות ארעית). בשירותו הצבאי אלכס היה חיל מצטיין בחיל האוויר ואף מצטיין נשיא. לאחר שירותו הצבאי אלכס עזב לחו"ל למטרות לימודים ובמהלכם פגש את אנה והתחתן איתה. מספר שנים לאחר מכן, לאחר שנולדו לבני הזוג שני ילדים, בני הזוג חזרו לישראל וקבעו בו את מרכז חייהם.


בשלב זה בני הזוג פנו למשרד הפנים באזור מגוריהם, על מנת לפתוח תיק איחוד משפחות ולהתחיל בהליך המדורג. לצערם הרב כבר בתחילת הדרך משרד הפנים החל להקשות עליהם ולהציב בפניהם חסמים בירוקרטים.


בני הזוג פנו למשרד הפנים כדי לברר אילו מסמכים עליהם להביא לפגישה לפתיחת תיק איחוד משפחות אך קיבלו מידע חלקי בלבד. בשל העובדה שלא הביאו עמם את כל המסמכים הנדרשים עוכב פתיחת תיק איחוד המשפחות של בני הזוג.


בסופו של דבר אלכס ואנה סיפקו למשרד הפנים את כל המסמכים הנדרשים והחלו את ההליך המדורג. לאחר שאנה קיבלה אשרת עבודה מסוג ב/1 בני הזוג פעלו כדי להשיג עבור אנה אשרה מסוג א/5 (תושבות ארעית).


על מנת להשיג תושבות ארעית אלכס ואנה פנו פעמים רבות למשרד הפנים אך ללא הצלחה. רק לאחר זמן רב ופניות רבות בני הזוג הצליחו ליצור קשר עם נציג ממשרד הפנים ולקבוע פגישה בה יבחנו את הבקשה של בני הזוג.


ראיון לבחינת כנות הקשר ללא מתורגמן מתאים


בפגישה בה משרד הפנים בחן את בקשת בני הזוג להעניק לאנה תושבות ארעית נתקלו אלכס ואנה בהתנהלות מסורבלת ובלתי תקינה של משרד הפנים. המתורגמן מטעם משרד הפנים לא היה בשפתה של אנה והיא נדרשה לחתום על סיכום הראיון בשפה זרה לה.


לאחר הפגישה נאמר לבני הזוג כי יקבלו תשובה במהרה ובמידה והכל תקין יעניקו לאנה תעודת זהות. למרבה האכזבה, רק לאחר זמן רב נשלחה הודעה לבני הזוג לפיה משרד הפנים מבקש לבחון את עניינם שוב וכי על בני הזוג להביא מסמכים נוספים למשרד הפנים.


הגשת ערעור כנגד משרד הפנים בגלל שיקולים זרים ועיכוב הליכים בטיפול בבקשה


לאחר בירורים נוספים נאמר לאלכס ואנה באופן לא רשמי כי מונעים מהם להתקדם בהליך המדורג בשל דתם, היותם נוצרים, וזאת בניגוד לחוק! מיד לאחר שגילו עניין זה בני הזוג ערערו על ההחלטה של משרד הפנים לעכב את התקדמותם בהליך המדורג. בשל פנייה נוספת זו משרד הפנים החליט להעניק לאנה תושבות ארעית ולאפשר לבני הזוג להתקדם בהליך המדורג.


התנהלות יסודית ועקבית מול משרד הפנים תנאי להצלחה בהליך איחוד משפחות


מהמקרה של אלכס ואנה אנו רואים שמשרד הפנים יכול ליצור בעיות לבני הזוג ללא כל סיבה לגיטימית. בשל כך מומלץ מאוד להתנהל ביסודיות מול משרד הפנים - לתעד כל מה שניתן, לברר ולוודא מהם המסמכים הנדרשים וברגע שיש בעיה לפנות ישירות למשרד הפנים או למבקר המדינה.


בנוסף בשל המורכבות הרבה של תהליך איחוד המשפחות מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מנוסה בעניין זה שיעזור לכם להימנע מהמכשולים הרבים שמציבים לבני זוג בתהליך זה ולעבור את התהליך באופן המהיר והיעיל ביותר.


 


עודכן ב: 19/02/2019