ודאי שמתם לב שבזמן האחרון ניתן לזהות נהירה המונית של ישראלים אחרי קבלת דרכון פורטוגלי. אז על מה בעצם כל הסיפור ומי זכאי לדרכון פורטוגלי? במאמר זה אנו נסביר לכם את הקריטריונים השונים אשר בעזרתם תדעו אם גם אתם זכאים לקבל את הדרכון הפורטוגלי המבוקש. הדרכון מציע הטבות רבות ופותח עבורכם את השער לאיחוד האירופי. אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי מגורשי ספרד אפשרית לכל מי שעומד בתנאים.


החוק בנושא הוצאת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד נחקק בשנת 2015, כאשר הממשלה הפורטוגלית החליטה לפתוח את שעריה בעקבות שכנתה ספרד. החוק קובע כי יהודים בעלי שורשים ספרדים או פורטוגלים יוכלו לקבל אזרחות פורטוגלית אם יוכלו להראות קשר משפחתי למגורשים.


דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד


ההתיישבות היהודית בספרד התקיימה עוד מהתקופה הרומית. אולם בשנת 711, שנת הכיבוש המוסלמי, החלו אלפי יהודים מבבל, צפון אפריקה ובמיוחד מרוקו לנהור אל הממלכה שנקראה אַל-אֲנְדָלוס.


במשך 700 שנה ישבו היהודים בשטחי ספרד ומילאו תפקידים נכבדים בקרב המלכים המקומיים. ההשכלה הייתה סימן ההיכר שלהם, כך שמקצועות כמו רפואה, אסטרונומיה, היסטוריה ומדע נלמדו על ידי רבנים בכל רחבי ממלכת אל-אנדלוס.


ברם, בשנת 1492 המלכים הספרדים כבשו את המדינה והחליטו לנקוט בצעדים קיצוניים ביחס למיעוטיה. אלה קבעו כי חובה על היהודים להתנצר או להסתלק משטחי הממלכה באופן מידי.


על-פי הערכות כ-60% מהיהודים (150 אלף במספר) החליטו להישאר נאמנים לדתם ולברוח מהמדינה הנוצרית העוינת. כ-70 אלף מהם בחרו להגר לפורטוגל השכנה. חמש שנים מאוחר יותר היה זה המלך מנואל הפורטוגלי שכפה על היהודים את אותו גורל מר - התנצרות או גירוש.


מי זכאי לדרכון פורטוגלי?


הארצות אשר אכלסו את מספר המגורשים הרב ביותר היו ארצות צפון אפריקה: מרוקו, אלג'יריה, טוניסיה, לוב ומצרים. וכן ארצות הבלקן: טורקיה, יוון, בולגריה, רומניה, סרביה, בוסניה ועוד. על ארצות אלה נמנות גם סוריה, לבנון ועיראק כבעלות צביון יהודי ספרדי.


אם אתה יוצא של אחת ממדינות אלה קרוב לוודאי כי יש לך שורשים ספרדים ולכן גם קמה לך זכאות לדרכון פורטוגלי. יחד עם זאת, מגורשי ספרד הגיעו בהמשך גם עד ארצות רחוקות כמו ג'מייקה, הודו, פולין, קולומביה, מקסיקו, איראן, ארצות הברית ואוקראינה.

 

שלב מקדמי - דרישות טרום תהליך


לידיעתכם, כל ישראלי או צאצא ליהודים ספרדים/ פורטוגלים באופן ישיר או עקיף רשאי להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית. עם זאת, ישנם קריטריונים בסיסיים לכל מועמד:


1. ממשלת פורטוגל לא תממש את הבקשה לדרכון פורטוגלי לאדם בעל עבר פלילי אשר ריצה 3 שנות מאסר בפועל או יותר.


2. המבקש צריך להיות בן 18 לפחות, כך שיהיה בחזקת אפוטרופוס לעצמו.


שלב ראשון - בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי


בשלב הראשון אנו נבדוק על-פי שם משפחתכם וארץ המוצא של הוריכם אם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי. לרשותנו עומדים גניאולוגים (חוקרי שורשים) שיוכלו לסייע לנו במקרה שנצטרך אותם.


המבקש צריך להציג קשרים עם הקהילה הספרדית/ פורטוגלית. נוסף על כך, עליו להציג תעודת לידה, עותק של דרכון, כולל רישום פלילי עבור בקשת האזרחות. על הטפסים לעבור אימות נוטריוני בינלאומי כחוק. במקרה והמבקש מחזיק באזרחות ממדינה נוספת אחת או יותר, הוא נדרש להמציא רישום פלילי מכל מדינה.


המבקש נדרש להציג מסמך שמראה שושלת ספרדית לאורך כמה דורות יחד עם מסורות ספרדיות שעוברות במשפחתו. סידורי תפילה ספרדים ישנים, מסמך בעל כתיב ספרדי עתיק ותלבושות ספרדיות שעוברות במשפחתך מדור לדור הן כולן דוגמאות מצוינות להוכחת היותך בעל רקע ספרדי.


טפסים אלה נדרשים להיות מתורגמים על ידי נוטריון, ומאומתים בצורה תקינה וחוקית לשימוש בינלאומי.


כיצד להוכיח כי משפחתך אכן משושלת ספרד/ פורטוגל?


השלב הבא הוא הגשת המסמכים לקהילות היהודיות שבפורטו או ליסבון. אלה אחראיות על מתן מכתב המלצה עבור הרשויות הפורטוגליות. המסמכים אמורים לכלול בתוכם הוכחות כי המבקש או אבותיו קשורים באופן ישיר או עקיף למגורשי ספרד. לדוגמא בין אם במשפחתו דיברו בלדינו, שפת החֲכִּיתִיָה מצפון אפריקה, פורטוגלית או ספרדית.


ישנם שלושה מסמכים רשמיים אשר הממשלה הפורטוגלית מכירה בהם כהכרחיים כדי להכיר במבקש כמועמד ראוי. אם אתה עומד בתנאי אחד מבין השלושה תהיה זכאי לקבל דרכון פורטוגלי:


• תעודה מקהילה ספרדית המוכרת בחוק הפורטוגלי (למשל בליסבון או פורטו). התעודה מוכיחה כי המבקש קשור לקהילה ספרדית זו דרך שם משפחתו, באמצעות שפה, שושלת, ריטואלים דתיים או תרבותיים וכיוצא בזה.


• מסמך חתום מקהילה יהודית מקומית אשר אליה משתייך המבקש. על המסמך לאשר כי המבקש בעל מסורת ספרדית ומקיים מנהגים או טקסים ספרדיים. רצוי להרבות בדוגמאות ולנמק, כך ניתן להעצים ולאמת את הרושם. אם הנך דובר שפות רומניות לטיניות מסוימות כמו לדינו, זו דוגמא מצוינת לשיוך.


• טפסים רשמיים המראים קשר משפחתי עם ספרדים/ פורטוגלים. בין היתר ניתן להציג כתובות, תעודת נישואין, תעודת פטירה, שטר קניין, צוואה, תיעוד של חתונה או ברית מילה, תיעוד מבית כנסת ותיעוד של ייחוס משפחתי.


שלב שני - הגשת בקשה לאזרחות ודרכון פורטוגלי


לאחר השגת הוכחות המקובלות על הרשויות בפורטוגל לגבי קשר למגורשי ספרד/ פורטוגל מגיע השלב של הגשת הבקשה לקבלת אזרחות ודרכון פורטוגלי. הבקשה מוגשת באמצעות משרד עורכי דין מומחה בפורטוגל ביחד עם כל המסמכים הנדרשים, כגון: תעודת לידה, תעודת נישואים, תעודה להיעדר עבר פלילי וכדומה. המסמכים נדרשים לעבור הליך תרגום ואימות בהתאם לדרישות החוק הפורטוגלי. זמן ההמתנה לקבלת האישור להנפקת הדרכון הוא שנה או יותר, זאת באם אין דרישות נוספות.


מה מעניק דרכון אירופאי לבעליו?


• אפשרות מגורים במדינות האיחוד האירופי כולל זכאות לתנאים סוציאליים משופרים.
• פטור מהליך הוצאת ויזה לארה"ב. באפשרותך לבקר בארצות הברית בכל זמן שתבחר, ללא דרישה לקבלת ויזת ביקור מראש.
• אפשרות ללמוד ללא עלות במוסדות לימודים אירופאים שונים.
• הקלות בענייני כניסה ועבודה באוסטרליה וקנדה.
• הקמת עסק במדינות האיחוד האירופי וזכאות להטבות מס משמעותיות.


פנו אלינו עבור בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי


משרד כהן, דקר, פקס, ברוש מתמחה בדיני הגירה ואזרחות זרה. אל תהססו לפנות אלינו עבור בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי אם אתם חושבים כי הנכם צאצאים למגורשי ספרד או פורטוגל. משרדינו נמצאים בפתח תקווה ובירושלים. נשמח לבצע בשבילכם בדיקת זכאות ראשונית ולבדוק האם גם אתם, כמו רבים אחרים, זכאים לדרכון פורטוגלי.