לפני כחודש בתחילת ספטמבר 2020, נכנס לתוקפו התיקון של חוק השבות האוסטרי ליהודים צאצאים של ניצולי שואה. התיקון החדש מביא עימו בשורה חדשה וטובה בעבור רבים, אשר לפיה צאצאים שהם נכדים, ילדים או נינים של קורבנות המשטר הנאצי, אשר התגוררו באוסטריה בין השנים 1933-1955, יקבלו אפשרות לקבל אזרחות אוסטרית, במסלול מיוחד.


המטרה העיקרית לתיקון החוק היא "לפצות" על זוועות העבר שסבלו הקורבנות בשטחי מדינת אוסטריה, בעקבות המשטר הנאצי, בתקופת הרייך השלישי, שהאמין שהוא "הגזע הארי", כלומר "הגזע העליון" שעומד בראש הסולם ההיררכי לעומת היהודים שהם "הגזע הנחות" ביותר בסולם ההיררכי – כמו גם נכים, הומוסקסואליים ואנשים עם הפרעות פסיכיאטריות – שאותם צריך להשמיד על מנת שלא יזהמו ויפגעו ב"טוהר הגזע", והשאר היסטוריה. בעקבות השואה האכזרית שבוצעה על ידי הנאצים ומנתה קורבנות רבים, החליטו הרשויות באוסטריה לכפר על העוונות והחטאים שבוצעו על ידי הנאצים ולהקנות לצאצאי הקורבנות אזרחות אוסטרית. האם זה מכפר? פחות, אבל זה מקנה אפשרות לאזרחות אירופאית אם אתם חושקים באחת כזו.


בניגוד לעבר, התיקון החדש מבטל את האפליה בין המינים, שהתרחשה במשך שנים רבות, והעניקה אזרחות אוסטרית אך ורק במקרים בהם האבא היה אזרח אוסטריה, בו בזמן שקביעה זו הפלתה לרעה צאצאים שנולדו לאימהות שהיו אזרחיות אוסטריה בשנים ההם. כיום, תיקון החוק מעניק לכל הצאצאים של קורבנות הנאציזם שנרדפו דאז ברחבי אוסטריה. כמו כן, התיקון לחוק מאפשר לקבל את האזרחות האוסטרית לצד האזרחות הישראלית – ללא כל צורך בוויתור על האזרחות הישראלית. בין הצאצאים הזכאים תמצאו, בעקבות התיקון, גם את אנשי הקבע אשר משרתים בצה"ל וכיום זכאים לאזרחות אוסטרית, בעוד שלפני התיקון הודרו מזכאות זו עקב החשש לניגוד אינטרסים מדיניים.


קבלת אזרחות אוסטרית לצאצאי הקורבנות, על פי החוק החדש, אינה מותנית כמו בעבר בידיעת השפה הגרמנית או בהוכחת מצב כלכלי טוב, ושנות הזכאות הורחבו עד למאי 1955 (במקום 1945). חשוב להדגיש, הזכאות מיועדת לכלל צאצאי הקורבנות שחיו באוסטריה, מבלי להתייחס לקריטריון האם אלו היו אזרחי אוסטריה דה פקטו, או תושבי אוסטריה דה יורה. כמובן, שהגשת הבקשה לאזרחות צריכה להיות מעוגנת במסמכים המעידים אודות הקשר של הצאצאים לאוסטריה.


בדרך לאזרחות אירופאית: מה צריך להציג?


אתם עומדים בקריטריונים ומעוניינים להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית, רגע לפני כדאי להבין איזה מסמכים יהיה עליכם להציג בפני הרשויות באוסטריה. קודם כל חשוב שתצטיידו בדרכון (חשוב שיהיה בתוקף), תעודת לידה, תעודת יושר, השכלה ותעודת נישואין. בנוסף, עליכם להציג כל מסמך שיש בכוחו להעיד אודות הקשר שלכם לאוסטריה – דבר שיגביר את סיכויי ההצלחה לקבלת האזרחות בפועל. אז איזה מסמכים יוכלו להעיד על קשר? תעודת גולה, תעודת מגורים, דרכון ישן אוסטרי או גרמני, קורות החיים של אותו בן משפחה שגר בעבר אוסטריה, מקום עבודתו, השכלתו וכדומה.


אם המסמכים שעליכם להציג הינם בעברית, קחו בחשבון שיהיה עליכם לתרגם אותם בתרגום נוטריוני לגרמנית, ואם אלו מסמכים שהונפקו מטעם הרשויות בארץ? תדרשו גם בחותמת אפוסטיל על גבי תרגומים של עורך דין נוטריון, וזאת על מנת שיתקבלו על ידי הרשויות באוסטריה.


מהם שלבי התהליך להגשת בקשה לאזרחות אוסטרית?


ראשית, חשוב לנו שתדעו שמדובר בתהליך מורכב המצריך סבלנות, ידע משפטי ונוטריוני בתחום ההגירה והתעסקות ביורוקרטית לא קטנה, לכן לא כדאי לעשות את זה לבד. מומלץ לבצע את התהליך עם עורך דין נוטריון מנוסה, כזה שמכיר את הרשויות באוסטריה על בוריו, מכיר את שלבי התהליך ויודע בדיוק איך להוביל אתכם להשגת האזרחות המיוחלת.


שנית, ברגע שהצטיידתם בעורך דין מומחה ומנוסה בתחום ההגירה, תצטרכו להביא לו את המסמכים הרלוונטיים המעידים אודות הקשר שלכם לנרדפי הנאצים שחיו באוסטריה בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה ובשנים שאחריה, כמוזכר לעיל.


שלישית, לאחר שהגשתם את כל המסמכים לעורך דין, תוכלו למלא עימו שאלון מקוון של בקשת האזרחות – חשוב להסתייע בעורך דין לא למלא את השאלון לבד, מכיוון שעורך דין מומחה הגירה מכיר את כל הדקויות הנדרשות במסגרת הבקשה ויוביל אתכם להצלחה.


חשוב שתדעו, התיקון החדש מתיר גם לאזרחי העבר של אוסטריה לחדש את אזרחותם שנשללה בעקבות הגירתם מאוסטריה, לאחר המלחמה, והצורך בוויתור על האזרחות האוסטרית על פני אזרחות במדינה אחרת.


אז מהן ההטבות שתקבלו במסגרת אזרחות אוסטרית?


אזרחות אוסטרית הינה אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין, דבר שמרחיב בעבורכם את סל ההטבות שתקבלו אם תצטיידו באחת כזו, להלן חלק מההטבות שתקבלו:
אשרת שהייה, מגורים ועבודה ברחבי מדינות האיחוד האירופי – אוסטריה מהווה חלק ממדינות האיחוד האירופי, דבר שיעניק לכם אשרת שהייה, מגורים ועבודה בכל אחת ממדינות האיחוד שתחפצו.
זכאות ללימודים אקדמיים – כאזרחי אוסטריה תוכלו ליהנות מלימודים אקדמיים ברחבי מדינות האיחוד, כאשר ישנן מדינות המציעות מלגות לימודים שיכסו לכם את רוב שכר הלימוד, ואף בחלק מהמדינות תוכלו לזכות בלימודים אקדמיים ללא תשלום.
כניסה חופשית לארצות הברית בלי ויזה – אם תקבלו אזרחות אוסטרית תוכלו ליהנות גם מכניסה חופשית לארה"ב, ולא תצטרכו עוד להגיש בקשות לשגרירות האמריקאית על מנת להיכנס לארה"ב.
רכישת נדל"ן המדינות האיחוד – אזרחות אוסטרית תאפשר לכם לקנות נדל"ן ברחבי מדינות האיחוד ולקבל הטבות מס ייחודיות.
תנאים סוציאליים – כאזרחי אוסטריה תקבלו תנאים סוציאליים מלאים בעבודה כמו: פנסיה, ביטוחי בריאות, חופשות, זכאות לשירותי רווחה ועוד.
עסק עצמאי במדינות האיחוד האירופי – כאזרחי אוסטריה תוכלו לפתוח עסק עצמאי על שמכם, בכל מדינה המשתייכת למדינות האיחוד.
שירות רפואי – אם כל זה לא מספיק, אז אזרחות אוסטרית תקנה לכם אפשרות לקבלת שירות רפואי מסובסד בעלות תושב מקומי.

 

לדברי עורך הדין מיכאל דקר, מומחה לדיני הגירה, ממשרד כהן, דקר פקס וברוש: "מדובר בהזדמנות ייחודית לכל אדם שחפץ באזרחות אירופאית ומעוניין בהגירה לאחת מדינות האיחוד האירופי. כל צאצאי היהודים שיצאו משטחי אוסטריה בין השנים 1933-1955 זכאים להגשת בקשה לאזרחות. בעקבות התיקון החדש הוסרו מגבלות כגון: אזרחות רק לילדים של אבות אזרחי אוסטריה, איסור מתן אזרחות לאנשי קבע ועוד".


"התיקון החדש שם קץ לאפליה בין המינים ואף מקנה את האפשרות לאזרחות גם עבור המשרתים בצה"ל. חשוב לציין כי מידת ההצלחה של בקשת האזרחות תלויה בתיעוד שיש ברשות המבקש, ככל שלמבקש יש מסמכים המעידים על חייו של הנרדף באוסטריה בטווח השנים 1933-1955 – כך גוברים סיכויי ההצלחה לקבלת האזרחות, ולהפך. לעיתים נדרש מחקר שורשים והליך השגת מסמכים להוכחת מוצא אוסטרי. החוק החדש מביא עימו בשורה חדשה אשר לפיה קורבנות הנאציזם באוסטריה הם גם תושבים חסרי מעמד שחיו ללא אזרחות או מעמד חוקי כלשהו".


עוד ממשיך ומוסיף עו"ד מיכאל דקר: "עלויות האזרחות משתנות בהתאם למסמכים וההוכחות שיש ברשות המבקש, ובהתאם לתהליך העבודה הנדרש במקרים בהם יש צורך במחקר שורשים. חשוב לדעת שהתאגדות משפחתית או קבוצתית של מבקשי אזרחות אוסטרית יכולה להפחית מהעלויות הבקשה פר כל מבקש. אני ממליץ לכל מי שמעוניין באזרחות שכזו שיבצע את התהליך כמה שיותר מוקדם, וזאת מכיוון שהחוק תמיד עלול להשתנות והרשויות באוסטריה יכולות להציב תנאי סף אחרים ונוקשים יותר".

 

הכתבה נכתבה בסיוע שני כנפו מחברת "גולת הכותרת".


עודכן ב: 12/10/2020