סופה של חקירה יכול להיות בכתב אישום, ולכן כל מי שמזומן לחקירה, מן הסתם, חרד וחושש ובעיקר נוכח אלמנט אי הוודאות שמתלווה אליה.

 

מטרתו של מאמר זה למעשה להפיג, במעט את הערפל שמלווה את החקירה ולמעשה לתת לנחקר (גם הפוטנציאלי) מעט מושג לקראת מה הוא הולך.

 

כאן המקום לציין כמובן כי כל חקירה היא עולם ומלואו וכמובן הדינמיקה של החקירה יכולה להתפתח לכל כיוון והאמצעים שיופעלו בכל חקירה תלויים בחקירה, בנושאה, בחומרתה ובחוקר המלווה אבל בהחלט ניתן לראות קווים דומים.

 

יש לזכור כי תאורטית המטרה שלה חוקר זה להוציא את האמת לאור, אבל כמובן יש לזכור שגם החוקרים הם בני אדם ויש להם הטיות פסיכולוגיות, מה שמוביל אותם בסופו של יום לנתב את החקירה למה שהם חושבים שקרה.

 

כמו כן קחו בחשבון שחוקר מקבל קרדיט על "פיצוח החקירה", כשפיצוח כזה יכול להיות הודאה באשמה מצד הנחקר, גם אם היא לא נכונה ומנגד גם אם נחקר שהיה עומד על זכויותיו היה נמנע מאותה הרשאה. לכן יש לזכור כי החוקר יעשה כל שבידו כדי להשיג ראיות מפלילות ממי שיושב מולו, ותהיו ערוכים שכך יקרה.

 

מהן סמכויותיו של החוקר במהלך החקירה?

 

הדרך להשיג את הראיות המפלילות נעוצה בשאילת שאלות שתספק הודאה באשמה או אמירה מחשידה ובעניין הזה הוא רשאי לעשות דברים רבים, לרבות לשקר, ולרבות ליצור הזדהות עם הנחקר ("אם הייתי במקומך הייתי נוהג כמוך, החקירה הזאת היא שטויות ואני אמליץ לפרקליטות לסגור את התיק"), ומנגד לאיים על הנחקר כדי שיספק לו את התשובות שהוא רוצה ("יש לי את כל הראיות נגדך, ואם לא תמסור את גרסתך תסתבך").

 

כמובן כל מקרה לגופו ועורך דין מנוסה שבקיא בחקירות מצ"ח יוכל לכוון את הנחקר לשאלה אם כדאי למסור גרסה, מה אפשר להעריך שיש לחוקר נגד הנחקר והאם הגרסה של הנחקר תסבך אותו או תחלץ אותו, האם יש לו טענות הגנה טובות או לא וכל ענין אחר הנוגע לגרסת הנחקר.

 

ניסיון אחר של החוקרים הוא להשיג ראיות "קשיחות" או "מדעיות" שיבססו את האשמה, חיפושים בטלפון, טביעות אצבע, דגימות שתן (כאשר למתן דגימות שתן, או סירוב לתת דגימת שתן יש השלכת רוחב על כל החקירה והגרסה כמובן, וכל עניין לגופו).

 

במסגרת הניסיון להשיג ראיות כאלו מצ"ח מבצעת חיפושים בבית של החשודים, בבסיס, בטלפונים הניידים שלהם, כאשר חלק מהחיפושים מבוצעים בצו וחלק מכוח הסכמה, כאשר יש הבדל כמובן בין חיפוש בצו או בהסכמה, הבדל שחשוב שהנחקר יכיר.

לפעמים חקירות יכללו תרגילי חקירה כמו מדובבים (תרגיל נפוץ בתיקי הוצאת נשק, אבל כמובן לא רק), או עימותים בין עד לחשוד (נפוץ בעבירות מין, אבל כמובן לא רק).

 

באופן כללי לכל חקירה יש את הדקויות שלה והפעולות שהחוקר עושה, אבל יש פעולות שהשתרשו בעבודת מצ"ח כל כך שניתן לצפות ולהוריד את מפלס אי הוודאות מראש.


ככל שנחקר מעוניין להפיג את אי הוודאות בנוגע לחקירה, לעורך דין אשר בעל ניסיון רב בייצוג בתיקי מצ"ח יהיה מידע רב להפיג את אותה אי הודאות, ואף לתת עצות שיכולות למנוע או למתן את ההליך הפלילי כנגדו, ככל שיתנהל.