כמו שכל חייל יודע, חייל הוא לא אזרח, בהרבה מאוד מובנים. אחד המובנים האלו, הוא למעשה המדיניות של צה"ל בנוגע לאכיפת הדין בגין שימוש בסמים, ובמיוחד בסמים קלים מסוג קנאביס, באכיפת עבירות אחרות שלא נאכפות באזרחות והכפפה לעבירות צבאיות ייחודיות.


ההבדל המהותי בטיפול של צה"ל בעבירות סמים בלט בצורה משמעותית בחוסר הצדק שלו, ובאפליה הלא צודקת מול אזרחים ואפילו מול שוטרי מג"ב (כמובן, ככל שהדבר נגע לשימוש בסמים קלים בנסיבות אזרחיות או בחופשות). כל זה הולך להשתנות בקרוב מאוד.


אם עד כה חייל שהשתמש עם חברו, לוחם המג"ב, ביחד בחופשה, באופן חד פעמי בסם קל, עמד פעור פה בניסיון להבין למה כנגדו הוגש כתב אישום, ולמה כנגד חברו לוחם המג"ב לא, יכול לסגור את פיו הפעור בנחת.


סגירת תיקים נגד חיילים שביצעו עבירות קלות ללא נסיבות מחמירות


לא מזמן נכנס תיקון לחוק בערכאות אזרחיות לפיו, בעבירות קלות יחסית, שההעמדה לדין לא מוצדקת, ניתן לבצע עם הנאשמים הסכם מסוים, לפיו אם ימלאו אחר תנאים שייקבעו, התיק ייסגר (תנאים שיכלו לכלול בין השאר התחייבות לא לבצע עבירה, פיצוי או שירות לתועלת הציבור). אחרי חבלי לידה מסוימים התיקון לחוק מיושם בערכאות האזרחיות, וכעת ככל הנראה נראה את היישום הצבאי של המדיניות.


בענייננו, רשויות הצבא - במקרים של עבירות קלות, כמו שימוש בסם קל בנסיבות אזרחיות, מספר פעמים בודד, ללא נסיבות מחמירות - ייתנו תנאים אשר לאחר שחייל יעמוד בהם התיק כנגדו ייסגר.


תנאים אשר יכולים לכלול, בין היתר, התחייבות למתן דגימות שתן נקיות, השלמת שירות תקין, התחייבות שלא לבצע עבירות נוספות ועוד.


חשוב כמובן להבין כי מדובר בהסדר שיחול על שימושים מועטים בנסיבות אזרחיות בסמים קלים וללא נסיבות מחמירות בלבד.


השינוי המסתמן לא יהיה רק בהטלת תנאים כאלו בעבירות של שימוש בסמים קלים (למרות שנוכח הקשיחות שאפיינה את הצבא בטיפול בעבירות אלו עד כה בתחום זה נראה שמדובר במהפכה של ממש), אלא גם בעבירות "קלות" אחרות, ככל הנראה מדובר בהוצאת רכוש מרשות הצבא, כששווי הרכוש אינו גבוה, קבלת ימי מחלה (ג') שלא כדין ועוד.


שינוי נוסף הוא העובדה כי על סירוב למתן דגימת שתן (לכל הפחות בפעם הראשונה), לא יישפטו החיילים בבית הדין הצבאי אלא בפני קצין ביחידתם, כך שעבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים כבר לא תהיה עבירה שתגור עמה רישום פלילי, גם לא רישום פלילי מופחת, כפי שהיה עד כה.


כמובן שכל שינוי במדיניות המחמירה (יתר על המידה) עד כה בהעמדה לדין של חיילים היא מבורכת. אבל המדיניות החדשה משאירה גם שאלות פתוחות בינתיים, שרק הזמן יגלה לאן יתפתחו.


מה יקרה עם התיקים התלויים והעומדים בפני בית הדין הצבאי?


מה יקרה בנוגע לעבירות קלות, אשר לכאורה הפרקליטות לא תבחר ללכת בנתיב המבחן צופה פני העתיד?


מה יקרה עם תיקים אשר לשיטת התביעה מגלים עבירות שלא מתאימות למדיניות החדשה, אך לדעת ההגנה מגלות עבירות חמורות הרבה פחות? או ראיות לביצוע עבירות חמורות פחות? ומה יקרה בסופו של יום כשבית הדין יקבל את גישת ההגנה, אבל כתב האישום כבר הוגש, התיק נוהל ויכול להיות כי החייל ישב במעצר תקופה ממושכת?


האם תהיה הקלה בגישה כלפי העבירות שלא נופלות לגדר המדיניות שאותה קבעה התביעה?


שאלות אלו יישארו פתוחות ככל הנראה - עד שבית הדין הצבאי ייתן דעתו לגביהם בנוגע לכל נושא ונושא. אין ספק שעבודה רבה צריכה להיות מושקעת מצד ההגנה כיום להסיט את התיק מהליך הדין הפלילי לכיוון הליך המבחן.


בעוד ימים ספורים יתווספו כלים חדשים וחיוניים להגנה, בשלבים שונים, בין אם בייעוץ בחקירה, בין אם במשא ומתן מול התביעה ובין אם בטענות שייטענו בפני בית הדין, שיוכלו בסופו של יום להסיט את ההליך מהליך פלילי להליך שיקומי, ולהועיל לחיילים (וגם למערכת) מאוד.


החיילים, אם יתנהלו בחכמה, בחקירה ובניהול התיק, יוכלו להרוויח מהמדיניות החדשה. וגם המערכת כולה תרוויח. מה גבולות הגזרה של המדיניות הכלים החדשים, השימוש שייעשה בהם והאם זה צעד ראשון של המערכת לקראת מדיניות חדשה ומועילה או שהמערכת תקפא שוב על שמריה שנים רבות, זה רק הזמן יגיד.