בשבוע שעבר, בעשרה במאי 2016, פורסם דו"ח חמור על ידי מבקר המדינה בהולנד על מצב שלילת אזרחות של אזרחי הולנד שגרים מחוץ למדינה. בעקבות תלונה של אזרחית הולנד שעברה לגור במאוריציוס ואיבדה את אזרחותה ההולנדית בניגוד לרצונה וללא ידיעתה, פתח מבקר המדינה בחקירה מעמיקה של הנושא. בעקבות כך התקבלו אצל המבקר למעלה מ- 500 תלונות דומות על ידי אזרחים הולנדיים – לשעבר - שאיבדו את אזרחותם תחת סיבות דומות.


כחומר רקע, חשוב להבין שהולנד מאפשרת רק במקרים מסוימים החזקת אזרחות כפולה. כמו כן, אם במקרה שהיא אכן מאפשרת את האזרחות הכפולה, הרי שאז היא מקשה מאוד על שימור האזרחות ההולנדית.


לדוגמא, ברוב המקרים אזרח הולנדי שעלה לארץ וקיבל אזרחות ישראלית, אינו יודע כי בעת קבלת האזרחות הישראלית, נשללה אזרחותו ההולנדית באופן מידי, וזאת ללא כל הודעה מוקדמת. מעבר לפרסום באתר הרשמי של ממשלת הולנד, הרשויות ההולנדיות אינן עושות דבר על מנת להתריע על איבוד האזרחות בגין קבלת אזרחות נוספת, וחמור מכך, אינן מזהירות את אזרחיה הרבים שגרים בחו"ל שעלולים לרכוש אזרחות שנייה באופן אוטומטי.


מי ששכח לחדש את הדרכון ההולנדי, עלול לגלות שאיבד את אזרחותו


כמו כן, אזרח ישראלי, ששפר מזלו והולנד דווקא נאותה להכיר בזכותו להחזיק באזרחות כפולה (היינו, הולנדית וישראלית), מקשה מאוד על שימור האזרחות ההולנדית. הכיצד? אם אזרח זה שכח לחדש את דרכונו ההולנדי למשך עשר שנים מאז מועד הנפקת הדרכון האחרון, יגלה לתדהמתו שאיבד את זכאותו לאזרחות הולנדית, וגם את זכאותם של ילדיו הקטינים, לעולמי עד!


באופן מקומם, טוענות הרשויות בהולנד שאינן מחויבות ליידע את אזרחיהם על מצב זה. נהפוך הוא – הן גורסות כי הדבר הוא באחריות האזרח בלבד, שעל האזרח בעל האזרחות הכפולה לעדכן אותם על מצבו, וליצור קשר עם השגרירות כדי להבין את מצבו.


אבל, לפי ההחלטה האחרונה של מבקר המדינה ההולנדי, אין זה נכון.


המבקר קבע כי חוקי האזרחות ההולנדים כל כך מסובכים (משתנים לעיתים תכופות ולא ברור על מי חל איזה חוק), שנוצרים מצבים בהם טועים פקידי השגרירויות ההולנדיות ברחבי העולם ביישום חוקי האזרחות, ולא מעניקים לפונים אליהם מידע מספיק או נכון. ולכן ישנם מצבים רבים בהם האזרח המבולבל והתמים, מאבד את אזרחותו ההולנדית.


האם מותר לשלול אזרחות אוטומטית ללא סיבות מוצדקות?


חשוב להבין שמצב דברים זה אינו עומד בסטנדרטים של האיחוד האירופי ושל אמנות בין-לאומיות לזכויות אדם, שקובעים כי אין לשלול את אזרחותו של אדם ללא סיבות מוצדקות וללא תהליך שיפוטי.


לשלילת אזרחות אוטומטית כזאת ישנן השלכות כבדות, וביניהן, אובדן כל הזכויות הקשורות לא רק לאזרחות אלא גם לתושבות בהולנד וכן לתושבות בכל מדינות האיחוד האירופי. אך מעבר לכך יש להדגיש כי ההשלכות של אובדן אזרחות אינן מסתכמות רק בכך אלא גם באובדן מרכיב זהות בסיסי של האזרח, באובדן מרכיב עמוק של קשר נפשי למורשת ולשושלת המשפחתית ההולנדית רבת הדורות.


אנשים שמגלים לפתע שאינם עוד אזרחים הולנדיים, נדהמים ומתרעמים על מערכת החוק ההולנדית שלא עשתה דבר כדי להתריע מבעוד מועד על עובדה קריטית זאת, ולגלות שבגין עניין ביורוקרטי כה פעוט – תוקף דרכון! – נשללות כל זכויותיהם האזרחיות ונגדע הקשר רב השנים להולנד.


משפחות של ניצולי שואה מהולנד הינם מקרה מצער במיוחד. ניצולי שואה הולנדיים היו בעלי קשר תרבותי עמוק עם מדינת מולדתם, וחלק מהקשר הזה נשמר בזכות ההחזקה בדרכון ההולנדי. אובדן האזרחות של משפחתם במקרים כאלה קשה במיוחד עבור משפחות שמרגישות שאחרי שעברו את הנורא מכל בארץ מוצאם, נאלצות לחוות כעת את הסבל הנפשי הכרוך בשלילת האזרחות ההולנדית של ילידיהם ונכדיהם.


מבקר המדינה בשבוע שעבר המליץ לבטל את החוק השולל אזרחות לאחר פקיעת תוקף הדרכון, וכן דרש מהרשויות להעניק לאזרח מידע זמין ופשוט וכן טרם שלילת אזרחותו לצמיתות לאפשר לפי שיקול דעת האזרח, לשמור על אזרחותו, וכן להחזיר את האזרחות לאלה שאיבדו את אזרחותם ללא יודעין.


כנראה שלנוכח הדו"ח החמור של מבקר המדינה, שמהווה קרן אור בכל המצב העגמומי הזה, יתבצעו שינויים בכל הקשור לאובדן האזרחות ההולנדית.


לכן חשוב שכל מי שמחזיק באזרחות הולנדית יבדוק את מעמדו, וכן שאזרחים שכבר איבדו את אזרחותם יערערו על כך מול למשרד החוץ שבהולנד, וזאת על מנת שאם יהיו שינויים בחוק לטובתם, הרי שיראו כי פעלו באופן אקטיבי לשם שימור האזרחות.

 

מאת עורכי הדין יעקב האודייק וטליה נעמת. משרד עוה"ד יעקב האודייק, עורך דין בישראל ומשפטן בהולנד, ומתמחה בדיני אזרחות הולנד.