הולנד נמנית על מייסדות האחוד האירופי. יש לה מערכת זכויות סוציאליות והכלכלה בצמיחה מהירה. עיר הבירה אמסטרדם היא יעד פופולארי לא רק לישראלים רבים, אלא גם לתיירים מרחבי העולם. אמסטרדם היא עיר מיוחדת ועשירה בתרבות. את יצירות האמנות של ואן גוך ורמברנט ניתן לראות במוזאונים בעיר ויש לא מעט אתרים המעידים על ההיסטריה היהודית העשירה של הקהילה היהודית בהולנד.


שוק הנדל"ן יציב וידידותי מאוד למשקיעים. החוק ההולנדי מאפשר לאנשים, שאינם מחזיקים באזרחות של אחת ממדינות האיחוד האירופי ושאינם מתגוררים בהולנד, לקנות מקרקעין ולהיות הבעלים של נכסים בהולנד.


אז למה דווקא עכשיו כדאי לקנות דירה באמסטרדם?


שוק הנדל"ן בארץ מזמן הפסיק להיות אלטרנטיבה להשקעה כדאית, לאחר שנים של עליות מחירים מהגבוהות בעולם, והמס על דירה שלישית תלוי מעל ראשיהם של משקיעים רבים. עכשיו שהיורו נמוך והמחירים של דירות באמסטרדם בעלייה, קניית דירה באמסטרדם עשויה להיות צעד חכם.


שוק הנדל"ן ההולנדי הוכיח יכולת יציאה ממשבר. לאחר שבשנים 2008-2009 היה משבר נדל"ן חריף בהולנד, ושווים של הנכסים ירד באופן משמעותי, שוק הנדל"ן ההולנדי התאושש באופן יפה עקב צמיחת הכלכלה ולאור התערבות חיובית של המדינה שסייעה ליציאה מהמשבר.


בזמן המשבר, ממשלת הולנד נקטה צעדים על מנת לעודד רכישת דירות. אחד הצעדים התבטא בהורדת מס רכישה מ6% לשיעור מס של 2%. כמו כן ממשלת הולנד העניקה להורים הזדמנות לתת במתנה סכום של 100,000 יורו לילדיהם לצורך קניית דירה. מתנה זו, הייתה פטורה ממס המתנות הקיים בהולנד. צעד זה עודד קניית דירות באמסטרדם גם על ידי אנשים צעירים ומשפחות צעירות הודות לאפשרות של קבלת סיוע כספי פטור ממס מההורים.


בתחילת 2017 גדל הביקוש לדירות באמסטרדם באופן משמעותי, ולפי התחזית מגמה זו תלך ותגדל. הביקוש לדירות להשכרה בעיר תמיד גדול עקב אלפי הסטודנטים שלומדים במוסדות האקדמיים הרבים בעיר ובשל האנשים הרבים שעובדים בעיר ובסביבתה.


כשקונים דירה באמסטרדם, יש כמה דברים שחשוב לבדוק ולשים אליהם לב. רבים מהבניינים נבנו לפני זמן רב, וחלקם בני מאות שנים. לכן חשוב לתת למהנדס לבדוק את היסודות והמצב הכללי של המבנה בו נמצאת הדירה, וכמובן לבדוק את הדירה עצמה. כמו כן, יש לבדוק אם קונים את הבעלות "volle eigendom" או את החכירה "erfpacht" של הנכס. אם קונים דירה בחכירה, משלמים בדרך כלל פעמיים בשנה סכום מסוים (canon) לעיריית אמסטרדם. יש לבדוק אם לכמה זמן החכירה נמשכת.


איך מתבצע תהליך קניית דירה באמסטרדם?


ברגע שיש עסקה, והמוכר קיבל את ההצעה, יש לפנות לנוטריון מוסמך בהולנד לחתימה על חוזה. בהולנד חתימה על חוזה למכירה וקנייה של דירה מתבצעת אך ורק מול נוטריון. הנוטריון דואג להשלמת התהליך ולרישום זכויות הבעלות ב"Kadaster", הטאבו ההולנדי. כמו כן הנוטריון דואג לתשלום המיסים בשם הצדדים בעסקת הנדל"ן.


עורך דין יעקב האודייק עלה לישראל מהולנד ומתמחה בדין ההולנדי ובדין אזרחות של מספר רב של מדינות האיחוד האירופי.


הכתבה מאת עורך דין יעקב האודייק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il