העונש המינימלי שנקבע בחוק בגין נהיגה בשיכרות הינו פסילת רישיון לשנתיים , אלא אם בית המשפט מצא כי ישנן נסיבות מיוחדות אותן נימק בפסק הדין. החוק אינו מקל בעונש כאשר מדובר בנהגים ללא עבירות קודמות, נסיבות מיוחדות, בחריגה מזערית מן הסף המוגדר בחוק או עמידות גבוהה לאלכוהול של הנהג.


על פי החוק מוגדרת נהיגה בשכרות כאשר אדם נוהג כשהוא נתון להשפעתם של משקאות או סמים משכרים או מסוכנים. לו דווקא משקה אלכוהולי כמו שרבים חושבים, אלא כל משקה שיכול לגרום לאדם שיכרון, כגון תרופות מסוימות. נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים או מסוכנים על מנת לקבוע האדם אדם נוהג תחת השפעת משקה משכר ניתן לבצע אחת משלוש בדיקות: בדיקת נשיפה (באמצעות מכשיר "ינשוף" או באמצעות "נשיפון" חד פעמי), בדיקת דם או בדיקת שתן. התוצאה אותה נותנות בדיקות אלה היא רמת ריכוז האלכוהול בדמו של הנהג. אם בבדיקת דם שנערכה לך התגלה ריכוז של 50 מ"ג אלכוהול לכל ליטר דם (או יותר), או אם בבדיקת נשיפה התגלתה דגימה עם 240 מיקרוגרם אלכוהול לכל ליטר אוויר נשוף, הרי יוגש נגדך כתב אישום בגין נהיגה בשכרות שהעונש בצידה הוא מינימום של עשרים וארבעה חודשי פסילה בפועל.


לעיתים לא נדרשת כלל בדיקה על מנת להוכיח נהיגה בשכרות, ומספיקה עדות לגבי התנהגותו החיצונית המוכיחה מעל לכל ספק סביר כי אכן הוא שיכור.נהיגה תחת השפעת סמים משכרים או מסוכנים בשונה מהחוק בנושא נהיגה תחת השפעת אלכוהול, המגדיר בצורה מדויקת את הסף מעליו מוגדר הנהג כנוהג בשכרות, בנושא סמים לא קיים ריכוז סף מסוג זה. לפיכך, על התביעה להוכיח כי מאופן התנהגותו של הנהג ניתן לדעת כי נהג תחת השפעת סם. חוות דעת של מומחה הקובעת כי ריכוז הסם בדמו של נהג היה גבוה בעת הנהיגה אינה מספקת.

 

בדיקת שכרות החוק מתיר לשוטר לדרוש מנהג לבצע בדיקת שכרות בשני מצבים עיקריים: תאונת דרכים בה היה הנהג מעורב, גם אם הנהג לא אשם בתאונה כשיש לשוטר חשש סביר כי הנהג שיכור. סירוב להיבדק אם חשבת כי ניתן להתחמק מביצוע בדיקת שכרות ובכך להימנע מהפללה בדבר נהיגה בשיכרות, אז עליך לדעת כי עצם הסירוב לבצע את הבדיקה הינו עבירה בפני עצמו, והעונש על הסירוב זהה לעונש בגין נהיגה בשכרות! בנוסף כדאי לדעת כי לא נדרשת בדיקה בפועל על מנת להוכיח כי נהגת בשכרות, אלא מספיקה התרשמותו של השוטר. כמה מותר לשתות?התשובה לשאלה כמה מותר לשתות מבלי להיכנס לתחום המוגדר כנהיגה בשכרות תלוי במשקל גופו של השותה,

 

ובפעולות אותן ביצע במקביל לשתייה (עישון, אכילה, שתייה). לעיתים מספיקה שתיית כוס יין אחת בכדי להגיע לסף המוגדר בחוק, ולכן בכדי להימנע לחלוטין מן הסיכון כדאי להימנע לחלוטין מן השתייה. מכל מקום, כדאי לזכור כי שיעור האלכוהול יורד בממוצע ב-15 מ"ג לשעה. מתי יש סיכוי לזיכוי?פרטי הנהג לא מופיעים על פלט מכשיר המדידה.


אם לא הוסברה לך משמעות הסירוב לבצע בדיקת שכרות.


בוצעה לך בדיקה באמצעות "נשיפון" ולא באמצעות "ינשוף".


הבדיקה נערכה פחות מ-15 דקות מהזמן בו הנבדק שתה את האלכוהול.


אם הסירוב לנשוף אירע כתוצאה מקושי אמיתי (קוצר נשימה וכו'), וביקשת לעבור בדיקת דם והשוטרים סירבו.


אם בוצעה בדיקת על-פי טופס "בדיקת מאפיינים לחשוד בנהיגה בשכרות" לאחר שבוצעה בדיקת נשיפה, מאחר ואז התרשמותו של השוטר מוטה. 


עודכן ב: 15/06/2014