הגולש הסביר נוטה לחשוב שהוא נמצא במעטה אנונימיות ברשת, ואולם באמצעים פשוטים ניתן לחשוף את זהותו. הגולש מקבל כתובת IP, שהיא מעין תעודת זהות של המשתמש, אשר באמצעותה הוא גולש ברשת. כתובת ה-IP נרשמת אצל ספקי האינטרנט וכך ניתן לאתר את המשתמש. בנוסף מנועי החיפוש מפעילים "רובוטים" הסורקים את האינטרנט, מאתרים מידע, משייכים אותו לאתר וכך כאשר אנו נחפש מושג כלשהו, הוא יעביר אותנו לתוצאות אליו שייך אותו ביטוי.


מהו ה- Darknet?


בניגוד גמור לרשת הרגילה, ה- Darknet פועל תחת מעטה של אנונימיות מוחלטת. הכניסה ל Darknet מתבצע באמצעות דפדפן ייחודי הנקרא TOR (The Onion Routing), דפדפן זה עובד בצורת שכבה על גבי שכבה של מידע וניתוב. שיטה זו יוצרת אנונימיות וחסיון למשתמש ולאתרים ברשת, דבר המאפשר להם לפרסם מידע שהגישה אליו חסומה, אלא אם יש בידך את הכתובת המדויקת של האתר או שקיבלת הזמנה להיכנס לאתר. במילים אחרות, לא ניתן, או כמעט ובלתי אפשרי, לאתר גולש אשר משתמש ב-TOR.


לאור אפשרויות הגלישה המוצפנת באמצעות דפדפן ה-TOR, ניתן לראות יותר ויותר עבריינות ופעילות טרור תוך שימוש ב- Darknet וב-TOR, וכן פעילות עבריינית ענפה במגוון רחב של עבירות. עבירות אשר בעבר הינו רגילים כי מבוצעות במימד הפיזי, כגון סחיטה, סחר בסמים וכדומה, עברו למימד הרשתי.


בין האתרים הנמצאים ב- Darknet ניתן למצוא אתרים בהם ניתן ואפשר להזמין כמעט כל דבר, וביניהם ניתן לראות אתרים שמתמחים בסחר בסמים, קניית כלי נשק, לשכור רוצח שכיר, פדופיליה, סחר באברים וכדומה.


התשלום עבור השירותים מבוצע באמצעות מטבעות דיגיטליים כגון הביטקוין, ובאמצעות בנקים רשתיים אשר בהם ניתן לשמור על חסיון מלא של בעלי החשבון. כמובן שלא כל משתמש ברשת ז הינו בהכרח עבריין, ולעיתים ניתן לראות כי השימוש ברשת זו הביא להפצת מידע חיוני בעולם, כמו במקרה של מתנגדי המשטר בסוריה אשר באמצעות השימוש ב- Darknet פרסמו תמונות של הטבח אותו ביצעו חייליו של אסד באזרחים וכדומה, וזאת מבלי לקחת את הסיכון שיתגלו על ידי המשטר.


אכיפה משטרתית ב- Darknet


האכיפה ב- Darknet הינה בעיתית מאוד לאור המתודולוגיה של השיטה כפי שצוין לעיל. רשויות החוק החלו רק בזמן האחרון לפעול ב- Darknet באמצעות סוכנים על מנת ללכוד את מבצעי העבירות, ואין זו משימה פשוטה.


על המשטרה לטמון מלכודות ולזהות באופן ודאי את מבצע העבירה, וזה יכול לקרות רק אם מונח פיתיון והחשוד בולע אותו ונותן סימני זיהוי אותם המשטרה יכולה לפרש ולהגיע אל מבצע העבירה. המתודולוגיה מאפשרת גלישה אנונימית אולם אם הגולש מחליט להזדהות או לתת פרטים אשר יכולים לזהות אותו, אזי המשטרה יכולה לפעול כנגדו ולעצרו.


בנוסף פועלת המשטרה ורשויות האכיפה השונות כנגד אתרים ומנועי החיפוש ב- Darknet על מנת לסגור אתרים ומנועי חיפוש אלה. בחודש אוקטובר פורסם כי פשיטה של המשטרה בארה"ב על מנוע החיפוש של הפועל ב Darknet, הביא לחסימת מנוע החיפוש וכ 410 אתרים נוספים אשר פרסמו מרכולתם הפלילית ב Darknet.


משטרת ישראל והלחימה ב Darknet


במשטרת ישראל קיימים חוקרי מחשב מיומנים אשר נמצאים ביחידות ההונאה המחוזיות, ואולם עיקר הלחימה בעבירות הסייבר והתמודדות עם עבירות ברשת ה- Darknet הוטלה על יחידה מיוחדת ללחימה בעבירות סייבר אשר ממוקמת בלהב 433.


יחידה זו פועלת ב- Darknet ואולם מטבע הדברים שיטות העבודה שלהם ואופן הטיפול שלהם בעבירות סייבר שונות וברשת האפילה הינו חסוי. מעבר לכך, ניתן לומר כי הלחימה בעבירות הסייבר אשר מבוצעות ב- Darknet חייבת להיות כלל עולמית תוך שיתוף פעולה רחב של כל הרשויות. לאור זאת שתיאום כזה טרם מתבצע, מתמקדת המשטרה כמעט תמיד בהיבט המקומי דבר שמביא לאכיפה נמוכה ומקומית בנושא.


ראיות פליליות וה Darknet


בגלל אופייה המיוחד של הרשת האפילה, הראיות הפליליות אשר יכולת להיאסף בצורה חוקית ובאופן שניתן להציגם לבית המשפט הינן מעטות מאוד. יש צורך בשינוי חקיקה בנושא על מנת לאפשר למשטרה לפעול בצורה חסויה, ובאופן בו ראיות המשטרה יהיו קבילות בבית משפט.


כיום המשטרה פועלת בעיקר כאשר מתקבלת תלונה, ויש להגביר את היוזמה לפעילות משטרתית באמצעים שונים. מפעולות המשטרה שמתגלות בכל הנוגע לאכיפה ב Darknet ניתן לראות כי המשטרה טומנת מלכודות ומפזרת פיתיונות שונים במטרה ללכוד עבריינים, אך האם דרך זו חוקית?

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


יש סכנה ברורה להדחה של המשטרה את הגולש בפעולה זאת, ונושא הראיות וקבילותן יצטרך להיבחן תחת זכוכית מגדלת של בית המשפט אשר יכריע בסוגיה. נושא הייצוג בעבירות מסוג זה הינו קריטי שכן עו"ד פלילי המתמחה בתחום עבירות המחשב והסייבר ידע לשאול את השאלות הנכונות בבית המשפט ואף ידע לנתח את הראיות ולפעול לטובת החשוד. פעולות אלה יכולות להיות ההבדל בין הגשת כתב אישום לבין סגירת התיק.