לפני מספר ימים נכנסו למשרדי זוג שביקש יעוץ משפטי בעניין הליך פונדקאות אותו ביקשו לקיים, הזוג היה טרוד, עייף ויותר מכל מבולבל.


לאחר תקופה ממושכת ומתישה של 12 שנים, בה עבור הזוג סדרות רבות של טיפולי פוריות, רצו מרופא לרופא וחייהם נעו בין תקווה גדולה וייאוש גדול, הם הגיעו לתובנה שהליך פונדקאות היא האפשרות הנכונה עבורם בה יזכו לחבוק בילד משלהם, ההלם והאכזבה היו כה גדולים אך לאחר שהם השלימו עם המצב בו הם שרויים, הם התחילו לברר ולבחון את האופציות העומדות בפניהם לשם קיום הליך הפונדקאות, במהלך הפגישה שרטטנו יחדיו מפת דרכים ושאלת השאלות הייתה כיצד לבחור ולהתקשר נכון עם סוכנות פונדקאות?


ניכר היה על בני הזוג כי הם להוטים לקיום ההליך אך עומס המידע הקיים הכביד עליהם והקשה עליהם לקבל החלטה כלשהיא, מטבע הדברים עוד קודם שהם הגיעו אלי הם צברו שעות רבות של קריאת חומרים באינטרנט, שיחות טלפון עם מספר סוכנויות העוסקות בפונדקאות ואף נפגשו חלקן.


מהו הליך הפונדקאות?


פונדקאות היא אפשרות להולדת תינוק במצב בו מסיבות אובייקטיביות לא קיימת אפשרות להורה/הורים מיועדים לשאת הריון, (רלבנטי מאוד לנשים שאינן יכולות להיכנס להריון או לזוגות /יחידים גאים), פונדקאות מוגדרת כנשיאת עובר על ידי פונדקאית (האם הנושאת) ומסירתו לאחר הלידה להורה/ים מיועדים.


הלכה למעשה הליך הפונדקאות (בארץ ובחו"ל) טומן בחובו מורכבות משפטית, רפואית, כלכלית ורגשית רבה.


בארץ ההליך מוסדר תחת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ"ו-1996 (מוכר בשמו הלא רשמי כ-"חוק הפונדקאות") הליך פונדקאות בישראל ע"פ החוק וע"פ ההנחיות וקריטריונים של ועדת האישורים השייכת למשרד הבריאות, מותר בשלב זה מבחינה חוקית רק לזוגות הטרוסקסואלים (נשואים ולא נשואים).


בחו"ל, במדינות שונות, קיימות אלטרנטיבות מגוונות לפיהן קיימים מסלולי פונדקאות לזוגות הטרוסקסואלים (נשואים ולא נשואים), לזוגות חד מיניים וגם להורים יחידניים.


בהליך המתקיים בחו"ל יש לפעול על פי הדין המקומי של המדינה בה צפוי להתבצע ההליך וכן לפי הדין הישראלי לשם הסדרת מעמדו והכנסתו של התינוק למדינת ישראל, רישומו במרשם האוכלוסין וכן לשם הסדרת רישומו מבחינה דתית למי שעניין זה חשוב ורלבנטי לגביו.


ישנן סוכנויות רבות המציעות את שרותיהן כמתווכות בין ההורים המיועדים לפונדקאית ומסייעות בהליך הפונדקאות בארץ ובחו"ל.


כיצד נבחר את סוכנות הפונדקאות המתאימה לנו?


זוהי שאלה מורכבת שאנו נשאלים חדשות לבקרים ואנו מבקשים לשתף אתכם בקריטריונים שיסייעו בידכם לצורך קבלת ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.


בראשיתם של דברים נדגיש כי אין כל חובה חוקית לעבוד מול סוכנות פונדקאות, לצורך קיומו של הליך פונדקאות בישראל ובחו"ל.
בישראל ניתן לאתר פונדקאית מתאימה ובסיוע עו"ד המתמחה בתחום, אפשר לבצע את ההתקשרות החוזית וייצוג מול משרד הבריאות לשם קבלת האישורים המתאימים ובהליך המתבצע בחו"ל ניתן לבצע את ההתקשרות עם מרפאה ובאמצעות משרדי עורכי דין האחד מקומי והשני בישראל.


חשוב לציין כי גם אם בחרתם לבצע את ההליך שלא באמצעות סוכנות פונדקאות, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ מקצועי מאנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום וכן לדאוג לליווי משפטי אישי (עורך דין אשר ידאג ויהיה מחויב לכם בלבד) בכל השלבים של ההליך.


במצב בו אתם מתכוונים להיעזר בסוכנות פונדקאות להלן שאלות שמומלץ לבררן:


1. כמה זמן הסוכנות קיימת ואיזה ניסיון מקצועי יש לה?


2. מי עומד בראש הסוכנות? מיהו הצוות שמרכיב את הסוכנות?


3. כמה הליכי פונדקאות בצעה הסוכנות עד כה?


4. מול אילו מדינות הסוכנות מבצעת הליכי פונדקאות?


5. יש לברר האם החוק באותה מדינה מתיר לבני הזוג לבצע את ההליך בתחומה, יש מדינות אשר חסומות במפני זוגות חד מיניים / זוגות שאינם נשואים/ הורים יחידניים וכדומה.


6. כמה הליכי פונדקאים ביצעה הסוכנות בשנה ובשנתיים האחרונות באותה מדינה?


7. כמה זמן לוקח לסוכנות לאתר פונדקאית / תורמת ביצית?


8. האם הסוכנות מציעה מסלולי פריון שונים (פונדקאות ותרומת ביצית/ פונדקאות כאשר הביצית והזרע הם של ההורים המיועדים/ תרומת ביצית בלבד וכדומה).


9. במצב בו ישנן דרישות מיוחדות לגבי דת, מראה, צבע עור, מצב משפחתי וכדומה... של הפונדקאית/ תורמת הביצית יש לוודא שבמאגר קיימת פונדקאית / תורמת ביצית העונה לדרישות אלו, ואם לא, מהי המסוגלות של הסוכנות לאתר פונדקאית / תורמת ביצית העונה לדרישות אלו.


10. אילו בדיקות (רפואיות, פסיכולוגיות, בדיקה כלכלית וכיוצ"ב) עוברת הפונדקאית (ובן זוגה)/ תורמת הביצית?


11. מול אילו מרפאות פריון הסוכנות עובדת בארץ ובחו"ל?


12. מהם אחוזי ההצלחה של מרפאת הפריון ושל הסוכנות?


13. האם ישנה זמינות למענה על שאלות בזמן חירום? ומהי הפרוצדורה לכך?


14. האם הסוכנות מעניקה ליווי אישי וע"י מי הוא ניתן?


15. מה כלול בתשלום עבור הסוכנות?


16. האם הכספים להליך כולו ולפונדקאית מוחזקים בנאמנות? מי מנהל את חשבון כספי הנאמנות ובאילו תנאים הוא רשאי לשחרר ממנו כספים במהלך ההליך?


17. כיצד מתבצע התשלום לפונדקאית? ומי מפקח על כך?


18. איזה סוג ביטוח קיים לסוכנות? באיזה ביטוח מבוטחת הפונדקאית, הליך ההיריון?


19. האם הסוכנות הזדקקה להפעיל את הביטוח? בגין מה?


20. האם הסוכנות נתבעה ע"י לקוחותיה?


21. אילו שירותים נוספים הסוכנות מספקת ללקוחותיה?


22. באילו שלבים של ההליך מלווה אתכם הסוכנות? עד להפריה? עד הלידה? עד החזרה "הביתה"?


23. האם ההסכם עם הסוכנות הינו הסכם כובל או שניתן להיעזר במספר סוכנויות עד למציאת פונדקאית/ תורמת ביצית מתאימה?


24. וקריטריון נוסף ולא פחות חשוב, מה האינטואיציה שלכם אומרת? האם הרגשתם שיש לכם כימיה עם בעלי תפקיד בסוכנות?


משרד עו"ד מור ושות' הינו משרד בוטיק המתמחה במשפט אזרחי ובכלל זה בליווי זוגות ופונדקאיות בהליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל. עו"ד יגאל מור ועו"ד ליאת קרסקס מלווים בני זוג והורים מיועדים יחידניים בביצוע הליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל.


אנו עובדים מול סוכנויות שונות הפועלות בארץ ובחו"ל ויכולים להמליץ לפונים על מסלולים המתאימים לצרכיהם המדויקים. כן אנו מכירים ופועלים מול כלל הגורמים הרלוונטיים בארץ.


בנוסף לכך אנו פועלים ומסייעים לזוגות המעוניינים לבצע את הליך הפונדקאות תוך הקפדה על מסורת ישראל ולשם כך עובדים באופן ישיר מול מכון פוע"ה. ומנהלים את פורום הפונדקאות באתר האינטרנט LAWGUIDE.


לסיומם של דברים נאחל הצלחה רבה להורים המיועדים.


מאת עו"ד ליאת קרסקס ועו"ד יגאל מור