בפורום אינטרנטי מסויים בו אני גולשת, לא אחת מתעוררות שאלות לגבי העסקת עובדים בבית - עוזרת בית או אפילו המטפלת של הילדים.
אז בואו נעשה סדר אחת ולתמיד - מדובר בעובדות שכירות שלכם, אצלכם בבית, ומגיעות להן(כמעט*) כל הזכויות שאתם מקבלים במקום העבודה שלכם:

 

שכר - קיימת חובת תשלום שכר לפחות בגובה שכר המינימום השעתי. עבור עבודה בשעות נוספות, יש לשלם שעות נוספות כחוק.
דמי נסיעות - עובדים זכאים להחזר הוצאות הנסיעה לעבודה. קיים צו הרחבה ובו פירוט התשלום היומי המקסימלי. כמובן שאם מדובר במטפלת או בכל עובד שמגיע לעבודתו בביתכם בתדירות גבוהה יותר מפעם בשבוע, ניתן לשלם נסיעות בהתאם לתעריף של כרטיס חודשי חופשי.


חופשה שנתית - כל עובד שכיר במשק זכאי לימי חופשה בתשלום. עובד שלא ניצל את ימי חופשתו במהלך שנת העבודה, זכאי לפדות אותם עם סיום העסקתו.


דמי מחלה - כל עובד במשק זכאי לדמי מחלה בגין הימים בהם נעדר מעבודתו מפאת מחלה: בגין הימים השני והשלישי למחלה זכאי העובד ל- 50% משכר עבודתו הרגיל, ואילו החל מיום המחלה הרביעי ואילך - שכר מלא. והכל - בכפוף לימי המחלה שהספיק לצבור בתקופת עבודתו אצל המעסיק.


דמי הבראה - צו ההרחבה במשק בנוגע לדמי הבראה קובע, כי קיימת חובת תשלום דמי הבראה לעובדים המועסקים אצל המעביד למעלה מ-12 חודשי עבודה. תעריף דמי ההבראה השנתיים מתעדכן מדי שנה. מספר ימי ההבראה המגיע לכל עובד ועובד הינו בהתאמה לוותק שלו אצל המעביד.


ביטוח פנסיוני - בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני, כל עובד זכאי להיות מבוטח בקרן פנסיה על פי בחירתו. שעור הפרשות המעביד והעובד לקרן הפנסיה (רכיבי תגמולים ופיצויים) הינו בהתאם להוראות צו ההרחבה.


פיטורים - עובדות משק בית ומטפלות, ככל הנשים במשק, מוגנות על ידי הוראות חוק עבודת נשים - לא ניתן לפטרן מחמת היותן בהריון, הן זכאיות לחופשת לידה כחוק, ולא ניתן לפטרן במהלך ההריון, במהלך חופשת הלידה או במהלך התקופה המוגנת שלאחר שובן מחופשת הלידה, אלא לאחר שנתקבל לכך אישור מתאים מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה.


עובדות משק בית ומטפלות זכאיות לשימוע בטרם תסתיים העסקתן, ובמידה והוחלט על פיטורים - יש לתת הודעה מוקדמת כחוק, ולשלם פיצויי פיטורים במידה ומשך ההעסקה עולה על 12 חודשים או אפילו מתקרב לכך.


* מתנה לחג - זוהי לא חובה על פי דין, אלא נוהג שהשתרש במקומות עבודה.