כל המרבה הרי זה משובח, אבל לעיתים זה יותר מדי. החיים מובילים אותנו לעיתים לשותפויות במקרקעין. לעיתים בעל כורחנו בשל ירושה ולעיתים מבחירה בשל שותפות עסקית - מסחרית.


פעמים רבות השותפות נוחה ומתאימה לכל הצדדים, אולם לעיתים צד-שותף מבקש לסיימה. הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות: זהות השותף השתנתה (מוות, מתנה, מכירה), צורך כלכלי לממש את הנכס, אי יכולת להסתדר עם השותף או סתם רצון להסדיר חלוקת הרכוש בעודנו בחיים, טרם הגיענו לגיל 120.


ככל שלהקים שותפות זה אנושי, אנושי עוד יותר זה לפרק שותפויות. מטבע הדברים הן אינן לנצח ודינן להסתיים.


למזלנו המחוקק מבין באנושיות (לעיתים) וקבע כי אין להגביל שותפות מלהתפרק. או לכל היותר עד שלוש שנים בהסכם שיתוף (ראו סעיף 37 בחוק המקרקעין). מכאן גם נסללה דרך המלך להיפרדות. שותף המבקש לפרק השותפות רשאי לדרוש זאת משותפיו האחרים ואם הם מסרבים, בית משפט יכול לחייבם.


מהם המסלולים לפירוק שיתוף במקרקעין?


קיימים מספר מסלולים לפירוק השותפות. הראשון הינו פירוק בעין. הכוונה הינה חלוקה פיסית של נכס המקרקעין. לדוגמא אם מדובר במגרש ויש שלושה שותפים כל שותף מקבל שליש מסוים מהמגרש. אם מדובר בבית אשר ניתן לחלוקה, וראה הנושא התכנוני בסעיף 38(א) לחוק המקרקעין, ושני אחים, אזי חצי בית לאח אחד והחצי השני לאח לאחר.


כאשר מדובר במבנה הניתן לרישום בית משותף אז ניתן יהיה לפנות לכיוון זה. דהיינו רישום בית משותף בפנקס הבתים המשותפים והקצאת מספר יחידות לשותף אחד ויחידות אחרות לשותף אחר. לעיתים במקרים אלו יש חובה בתשלומי איזון.


לדוגמא שותף אחד מקבל יחידה מסחרית הפונה לרחוב ושוויה עולה משמעותית על דירת המגורים בקומה השנייה המושכרת לדייר מוגן. בהתאם יכול להיות מצב בו שותף פלוני ישלם תשלום איזון לשותף אלמוני. מומלץ במקרים אלו להיעזר בשמאי מקרקעין כדי לדעת כיצד לחלק היחידות.


כמובן שלעיתים פירוק זה לא אפשרי. נכסים שאינם ניתנים לחלוקה, בדרך כלל בדירות או עסקים. בהתאם במקרה זה הפירוק ייעשה בדרך של מכירה לצד שלישי. כלומר השותפים ימכרו את הנכס לגורם חיצוני ויתחלקו בתמורה.


כמובן שבמקרים אלו יכולות להתעורר סוגיות מיסוי ובהתאם כדאי להתייעץ עם עורך דין המתעסק בתחום או עם יועץ מס. מה גם שבמקרים אלו לרוב מדובר במכירה מאולצת ולשם ביצועה נקבע כונס נכסים האמון על ביצועה. למינוי זה יש כמובן השלכות על ההוצאות ועלות העסקה.


אמנם השנה כבר החלה וסיכומים מאחורינו, אבל נאמר כי שותפות בריאה היא שותפות שיודעת גם כיצד לסיים את דרכה המשותפת. באופן שמטיב עם כל השותפים ומצמצם את המחלוקות ביניהם. אולם גם אם אין הסכמה, חשוב כי שותף ידע כי לא ניתן לחייב שותף להיוותר בשותפות בניגוד לרצונו. בסופו של יום הדרך המשותפת תוביל לפרידה.