רכבת קלה עדיין אין, אך שר האוצר כבר התקין תקנות חדשות המפחיתות בצורה משמעותית ודרסטית את מספר מקומות החניה באזורים הסמוכים לצירי הנסיעה העתידיים של הרכבת הקלה. עורכי הדין מדלן אונגיל, יעקב פלהיימר ודניאל בורץ הגישו בג"צ נגד שר האוצר, לבטל את התקנות או לדחות אותן עד אשר תפעל הרכבת הקלה.


שנים רבות היו בתוקף תקנות חניה, אשר קבעו את מספר מקומות החניה לכל יעוד ויעוד. אך הרשויות המקומיות לא הסתפקו בתקנות אלה וקבעו תקני חניה משל עצמם. כך, תקני החניה באזורים השונים הותאמו למצב התכנוני הקיים בכל ישוב, כאשר בדרך כלל, נהגו הרשויות המקומיות להגדיל את מספר מקומות החניה, לרווחת המשתמשים השונים.


לפני מספר ימים נכנסו לתוקף תקנות, הקובעות תקני חניה חדשים לאזורים הקרובים למתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), כמו למשל, אוטובוסים, מטרונית והרכבת הקלה.


תקנות החניה החדשות שאושרו עלולות לפגוע באופן קשה גם בציבור בעלי העסקים ודירות המגורים בקרבת מקום 


תקנות חניה אלה מקטינות באופן דרסטי ומשמעותי את מספר מקומות החניה, בלי להתחשב במאפיינים השונים של האזורים השונים לאורך קווי הרכבת הקלה. כך למשל, אין דומה העיר פתח-תקווה לעיר תל-אביב או לעיר בת-ים, אשר שוכנות בסמיכות לקו הרכבת הקלה, הנמצא כעת בביצוע והידוע בשם "הקו האדום".


גרוע מכך, לא רק שתקנות החניה החדשות לא מבדילות בין האזורים השונים, אותה מערכת תחבורה "עתירת נוסעים", עדיין לא פועלת. גם כשתפעל, הרי שהקו האדום הוא רק הקו הראשון מבין הקווים המתוכננים, כאשר גם העבודות להקמתו צפויות להסתיים רק בעוד שנים מספר. לא ברור מדוע הזדרז שר האוצר להתקין תקנות חדשות, דווקא בעת הזו, תקנות החניה החדשות עלולות לפגוע בצורה קשה גם בדירות המגורים וגם בעסקים באזור, כאשר אין פתרון נראה לעין בטווח הקרוב.


על רקע זה הגישו עורכי הדין מדלן אונגיל, יעקב פלהיימר ודניאל בורץ בג"צ בבית המשפט העליון, נגד שר האוצר ואחרים, לחייב אותו לבטל את תקנות החניה החדשות ולאשר במקומן תכניות בניין עיר (תב"ע) לכל עיר בנפרד. באופן כזה, יבואו לידי ביטוי המאפיינים השונים של כל עיר ועיר וגם לציבור הגדול, העלול להיפגע מאוד מתקנות החניה החדשות תינתן ההזדמנות להגיש התנגדויות ולהשמיע את טענותיו.
לחילופין, ביקשו העותרים לדחות את מועד כניסת התקנות לתוקף, עד בסמוך להפעלתה של הרכבת הקלה.


עורכי הדין אשר הגישו את העתירה מכירים היטב את הנושא. עו"ד מדלן אונגיל הינה גם מהנדסת במקצועה וכיהנה כמהנדסת העיר פתח-תקווה. עו"ד יעקב פלהיימר היה חבר מועצת עיריית פתח-תקווה וכיהן כיושב ראש אגף התכנון של העיר.


למרות השביתה, קיבלה מזכירות בית המשפט את הבג"צ. כב' השופטת דפנה ברק-ארז הורתה לשר האוצר וליתר המשיבים להשיב תגובה מקדמית לעתירה עד ליום 25.9.16 (בג"צ 5790/16).