כחלק משיטת הגבייה ברשות האכיפה והגבייה ניתן להטיל על חייבים הגבלות, כגון: עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה מלקבל דרכון ישראלי, הגבלת החייב לקוח מוגבל מיוחד, הגבלה מלייסד תאגיד או להיות בעל עניין בתאגיד, הגבלה מלעשות שימוש בכרטיס חיוב והגבלה על רישיון הנהיגה.


מהם התנאים להטלת הגבלות?


כדי להטיל את ההגבלות המנויות בסעיף 66א לחוק ההוצאה לפועל, יש להוכיח את אחד מהתנאים הבאים ולהגיש בקשה בהתאם:


1. החייב הובא בפני רשם הוצאה לפועל והוכח כי הוא בעל יכולת המשתמט מתשלום החוב (ראה כתבה נפרדת בעניין זה) והחוב עולה על 500 שקלים.


2. החוב נובע מחוב מזונות (לא חוב מזונות שנגבה ע"י המוסד לביטוח לאומי).


3. החייב הוא בעל יכולת להשתמט מתשלום חובותיו ו:


א. חלפו 6 חודשים ממועד המצאת אזהרה מלאה וסך החוב עלה על 2,500 שקלים.


או


ב. חלפה שנה ממועד המצאת אזהרה מלאה וסך החוב עולה על 500 שקלים.


כידוע הגבלות אלו פוגעות בזכויות רבות ושונות ויש לפעול בהקדם האפשרי.


תיקון מס' 29 בשנת 2008 נתן תוקף חוקי מתי ניתן להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה באופן מידתי ובאיזון בין הפגיעה בחופש התנועה / חופש העיסוק אל מול זכות הנושה להגן על קניינו.


מזה שנים התברר כי הגבלה על רישיון נהיגה היא ההגבלה העיקרית הגורמת לחייבים לשלם את חובם ו/או להסדיר את החוב. הגבלה על רישיון הנהיגה פוגעת בחופש התנועה, חופש העיסוק ובזכות האדם לנוע ממקום למקום. פגיעה נוספת עיקרית הינה באדם נכה אשר היכולת לנוע ממקום למקום הוא באמצעות רכב והטלת הגבלה על רישיון הנהיגה היא למעשה לקיחת "הרגלים" שלו.


באילו נסיבות ניתן להסיר את ההגבלה על הרישיון?


סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל קובע כי לא תוטל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייב, אם רשם ההוצאה לפועל הגיע למסקנה כי עסקו של החייב עלול להיפגע מכך באופן שלא יאפשר לו להמשיך לשלם את חובו, או שהרישיון נחוץ לו בשל מצבו הרפואי או נכותו של קרוב משפחה אשר תלוי בו.


ניתן להסיר הגבלה על רישיון הנהיגה, גם במקרה וכנגד החייב חובות בהוצאה לפועל ועל החייב להוכיח כי מן הצדק להסיר את ההגבלה. שימו לב, הסרת ההגבלה תהא בכפוף לנכונות החייב לשלם את החוב, רצינותו וכיוצא בזה, למשל, במידה ויש לחייב מספר תיקים, עליו לאחד את תיקיו ולשלם צו תשלומים ואז להגיש בקשה להסרת הגבלה.


ישנם נהגי מוניות, נהגי משאית, אנשים שעיקר עיסוקם הוא באמצעות נהיגה, והטלת הגבלה על רישיון הנהיגה פוגעת פגיעה חמורה בחופש העיסוק. גם מקרה בו אדם מנסה להשיג עבודה וההגבלה פוגעת באפשרות זו, היא פגיעה בחופש העיסוק החוקתי. שלילת עיסוק או מניעת כניסה לעיסוק עלולה להיחשב כפגיעה קשה וחריפה יותר מפגיעה באופן מימוש העיסוק וזאת בעקבות הפגיעה בחופש הבחירה של האדם ובזכותו לאוטונומיה אישית.


ישנם מספר דרכים להסיר את ההגבלה על רישיון הנהיגה ויש לפנות לעורך דין מנוסה בעניין.