מוסד החנינה מאפשר לאדם המורשע בדין שבקשתו נענית בחיוב להשתקם באופן מהיר ולכשהוא נמצא מתאים לכך, לעיתים מבלי שיאלץ להמשיך ולשאת את אות הקין שנושאת עמה ההרשעה. בקשת חנינה כוללת את האפשרות לפנות למוסד הנשיאות אם כדי להפחית עונש מאסר, למחוק רישום פלילי על ידי קיצור תקופות ההתיישנות ו/או המחיקה. כמו כן בתיקי תעבורה ניתן לפנות לנשיא במטרה לקצר תקופות פסילה של רישיון וכיוצ"ב.

 

בחינת בקשת החנינה אינה מוגבלת לאספקטים המשפטיים ובוחנת את האדם שעומד מאחורי הבקשה, כמו גם את משפחתו ואנשים נוספים התלויים בו. בקשת החנינה בודקת גם שיקולים אנושיים מסוגים שונים שהמערכת השיפוטית מנועה מלהתייחס אליהם באופן בלעדי, ובמנותק מכתב האישום ושאלת אשמתו של הנאשם.


החנינה הינה הלכה למעשה בדיקה שאינה באה לבחון את טיב גזר הדין שניתן והראיות שנאספו במסגרת התיק. הנשיא אינו בעל כישורים לבדוק מחדש ולנהל משפט חוזר, אולם החוק מעניק לו את הסמכות למחול תחת נסיבות מסוימות הנבדקות במשורה, כך שהעונש שהושת מומתק כמעשה של חסד.

 

כיצד מתנהל הליך בקשת החנינה?


תהליך בקשת החנינה יכול לקחת זמן רב, גם בשל העומס הרב בבקשות מסוג זה, והן לאור התהליך עצמו אשר מתחיל במחלקת החנינות של משרד המשפטים, ואשר מסתיים לאחר בחינתו עם המלצה לנשיא המדינה הבודק את הבקשה לגופה פעם נוספת.


לכן, מומלץ מאוד להקדים ולהגיש את הבקשה במהירות האפשרית עם המסמכים הדרושים, ובאמצעות עורך דין הבקיא בהגשת בקשות מסוג זה. זאת כדי לא ליצור עיכובים העלולים גם לטרפד תיכנונים בתחום התעסוקה ו/או הגירה וכיוצ"ב, ואשר אישורם תלוי בהיענות חיובית לבקשה החנינה המיוחלת.

 

רבים תוהים באשר לסיכויים לקבל תשובה חיובית לבקשה לחנינה. המדובר בנושא מורכב ומסועף התלוי בגורמים רבים ובנסיבות מיוחדות. גם אם על פניו אתה סבור כי לא תעמוד בקריטריונים, אל תאמר נואש בטרם תתייעץ עם עורך דין מהתחום הפלילי המנוסה בהגשת בקשות מסוג זה, ואשר יכול לתת לך חוות דעת באשר לסיכויי ההצלחה שלך.


אילו סוגים שונים של בקשות חנינה קיימים?

 

ישנו מגוון של בקשות חנינה בנושאים: קיצור תקופת התיישנות ו/או מחיקת רישום פלילי, הקלה בעונש מאסר, המתקה של עונש מאסר בפועל, קציבת עונש מאסר עולם, הקלה בעונשי פסילה וקנסות תעבורה. לאחרונה נכנס תיקון לחוק המאפשר חנינה גם לבעלי מקצוע ברישיון שנשפטו בדין משמעתי. להלן דוגמאות והסברים לבקשות חנינה ספציפיות.

 

* בקשה לקצוב עונש מאסר עולם של אסיר: המדובר בבקשה של אסיר עולם לכמת את מאסרו לתקופה מוגדרת שלאחריה ישתחרר. בקשה זאת ניתן להגיש, כעבור 7 שנים מיום תחילת המאסר ולאחר תום ההליכים המשפטיים בעניינו.

 

* הקלה בעונש מאסר: המדובר בפנייה של אסיר להקל במאסר שהוטל עליו, לקצר את משכו, ו/או להמיר את המאסר לעונש קל יותר. לנשיא יש גם את הסמכות לתת הקלה בקנס כספי שהוטל על אדם שהורשע.

 

* הקלה בעונש פסילה מלנהוג בכלי רכב: אדם שהורשע רשאי לפנות בבקשה להפחתת עונש פסילה מלהחזיק רשיון נהיגה. לאחרונה ניתנה לנשיא המדינה הסמכות בחוק, לחון גם בעלי מקצועות שהושעו או נענשו במסגרת משמעתית.

 

כדי לא לבזבז זמן מיותר בבקשות סרק, התייעצו עם עורך דין שבקיא בהגשת בקשות חנינה


הרבה מבקשות החנינה כיום עוסקות במחיקת רישום פלילי. נטיית הנשיא להיענות לבקשת חנינה בתחום זה הינה גבוהה יותר מקטגוריות חנינה אחרות, ואולם גם בקטגוריה זו חנינות ניתנות במשורה. המדובר בסוג של בקשות שבהן שינוי גדול בנסיבות החיים וחלוף זמן מתאים בהחלט יכולים לשפר את הסיכוי לקבלת מחיקת הרישום כמבוקש. ואולם כל זאת בכפוף להצגת מכתבים ומסמכים נלווים מתאימים המאשרים את האמור.

 

בהתייחס לכך, גם כאן המלצתי לכם הינה להתייעץ עם מי שבקיא בהגשת בקשות מסוג זה, כדי לא לבזבז זמן מיותר בבקשות סרק ולשפר את סיכוייך בקבלת מחיקת הרישום המבוקשת.

 

אתם מוזמנים להתקשר עם עו"ד אילון בירנבוים לצורך קבלת ייעוץ ראשוני טלפוני לבחינת המקרה האישי שלכם.


עודכן ב: 23/02/2020