חוק זכויות נפגעי עבירה


בשנת 2001 נחקק נחקק חוק הקובע כי לנפגעי עבירה פלילית קיימת הזכות להשמיע את קולם במסגרת ההליך הפלילי, וכי אין המדובר בדבר המסור באופן בלעדי למדינה. הכל מתוך הבנה כי יש לערב אותם, בעיקר כשמדובר בנפגעי עבירות מין ואלימות, בהבעת דעה ובכל הקשור לזכות לקבל מידע. מדובר בזכויות הקיימות לנפגע כבר בשלב החקירה, לאחר מכן במסגרת ניהול המשפט ולבסוף גם בכל הקשור להשמעת קול לגבי העונש.


זכויות לקבלת מידע הנוגע להליך הפלילי


המשטרה היא הממונה על איסוף ראיות לצורך הגשת כתב אישום. נפגע העבירה בשלב החקירה יכול ברצונו לקבל גישה אל מערכת נפגעי עבירה שבה מתעדכן מידע שבו הוא רשאי לעיין. רמת המידע היא נגזרת של סוג העבירה שבוצעה. בעבירות חמורות, יוכל הנפגע לקבל גם מידע מפורט לרבות אינפורמציה אודות צווי פיקוח והסדרים הנמצאים על סדר היום.


זכויות נפגע העבירה במהלך המשפט


לנפגע העבירה במידה והוא מעוניין לעשות כן, יש זכויות הקשורות גם להליך המשפט, ולהביע את עמדתו בהגעה להסדרי טיעון, בשלב הטיעונים לעונש, וכן במסגרת של תסקיר. נפגע העבירה בהרבה מקרים "מאגף" את הפרקליטות כשזו נוטה להגיע להסדר מקל מדי, כך שהנאשם יישא באחריות לעבירות שביצע, תוך מתן ביטוי לצורך של הנפגע להביא את כאביו ולהשמיע את מכלול הקשיים עמם הוא מתמודד והנזקים שנגרמו לו בגין מעשיו של הפוגע.


בשלב הטיעונים לעונש נפגע/ת העבירה יכול ככל והוא מעוניין בכך, לבקש להעיד בפני בית המשפט, מה שיעמיד את הנפגע/ת בפני חקירה נגדית של הסנגור. בעצם הבעת הדעה וקבלת החומר, יוכל נפגע העבירה להישאר מעורב ומיודע באשר להליך ולתת ביטוי לרצון שלו ביחס למשפט המתנהל.


כשעורך דין פלילי מייצג נפגע עבירה, חשוב מאוד שיתבצע מהלך של תיאום ציפיות מוקפד, שכן לא רצונו של נפגע אחד כרצונו של נפגע אחר. חלק מנפגעי העבירה אותם ייצגתי רצו בענישה מחמירה בעוד נפגעים אחרים ביקשו להסתפק בטיפול עבור הנאשם. אין לצאת מנקודת ההנחה כי נקמה וגמול הינו המוטיב היחידי, והרצון העיקרי בליבו של נפגע עבירה, כל מקרה הוא לגופו ולנסיבותיו הספציפיות. המדובר בייצוג המצריך רגישות רבה, וליווי "יד ביד" של מי שמצאו עצמם בעמדת הקורבן.


ככל ואת/ה נפגע/ת עבירה הזקוקה לייעוץ וייצוג, אשמח לשוחח עמך.