כל מי שנקלע לתהליך גירושין או הכיר מתגרשים יודע שזהו הליך קשה המלווה בהמון אמוציות וכאב, וזאת מאחר שמדובר בפרידה ולרוב בטראומה שחווים הצדדים. גירושין היא ההתמודדות הפסיכולוגית הקשה ביותר לאחר התמודדות עם מוות. מדובר בטראומה עבור המשפחה כולה - בני הזוג והילדים אשר נאלצים לחוות את הקשיים הנלווים לפירוק הנישואין.


על כן, חשוב לעשות מה שאפשר כדי למזער את הנזקים ולעבור את הליך הגירושין בצורה "סבירה". דהיינו, בכמה שפחות כאב ופגיעה בילדים, ובכמה שפחות תסכולים וצלקות לבני הזוג. יש להתנהג בהגינות וביושר, לנסות לסיים את ההליך בעלויות נמוכות ובפרק זמן קצר ככל האפשר.


הליך גישור - חלופה מהירה וזולה לניהול הליך משפטי


מתוך ראייה הוליסטית וערכית, אנו עורכות הדין יהודית שם טוב ואירית אלישר (משרד עורכי דין, גישור ונוטריון) מאמינות שעדיף לפתור את הסכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט כאשר הצדדים מנסים להגיע להבנות ופשרות ולא להתנגח זה בזה. כמובן, שהליך זה של גישור והסכמות, בו הצדדים מנסים להגיע להסדר גירושים ללא התערבות שופט, וללא נקמה, הינו הליך מהיר יותר, זול יותר וידידותי יותר המייתר מאבקי כוח ואגו. תפקיד המגשר לסייע בידי בעלי הדין להגיע להסדר גישור מתוך ניהול משא ומתן חופשי, מבלי שיש בידו סמכות להכריע עבור הצדדים.

 

אנשים קרובים ינסו לתת עצות מכל הלב למתגרשים, אך יש לדעת כי לכל מקרה יש נסיבות מסוימות משלו, ונתונים עובדתיים שונים, ולכן לא כדאי להתבסס על עצות של "יודעי דבר".


תכנון אסטרטגיית פעולה לפי צורכי הלקוח


עורכות הדין יהודית שם טוב ואירית אלישר (מעל 15 שנות ניסיון וייצוג במאות תיקי גירושין) מסייעות ללקוח/ה להבין את ההיבט המשפטי בפשטות, על אף מורכבותו, מסבירות לו את זכויותיו תוך הצגת גישה חכמה וחשיבה מחוץ לקופסה ובונות יחד עמו את המטרות והאסטרטגיות הנכונות באופן אישי ואינדיווידואלי עבור כל אחד ואחד. הן מלוות את הלקוח/ה לאורך כל הדרך המשפטית הארוכה עד לתוצאה המיטבית ללקוח/ה, ותוך כך כל לקוחותיהם נהנים משירות אישי ומזמינות גבוהה.


חשוב לזכור לא לערב את הילדים בסכסוך, ולא לדבר רע על ההורה האחר בפניהם, וזאת בכדי למעט את הטלטלה שהם עוברים ממילא. במיוחד, אין להביא אותם למצב שבו הם חייבים "לבחור צד" אשר עלול לגרום להם לקונפליקט נאמנויות ולפגוע קשות בנפשות המעורבות בהליך.


תהליך הגירושים נוגע ומטפל בנושאים שונים ומורכבים הנובעים ממנו: הסכמי גירושין והסכמי ממון, משמורת הילדים - נושא שנשקל בכובד ראש, מזונות האישה והילדים, זמני שהות והסדרי ראייה - בכדי שהילדים יקבלו יחס מהוריהם גם אחרי הפרידה, חלוקת רכוש הצדדים ופירוק השיתוף ביניהם, קבלת הכתובה ועוד.


מהו הסכם ממון בין בני זוג?


הסכם ממון הינו הסכם בענייני רכוש, בין בני זוג נשואים, לא נשואים, ידועים בציבור או בני זוג העומדים להינשא, שבו מוסדרים ביניהם כל ענייני הרכוש והממון, בהתאם לנתוניהם ולרצונותיהם. הסכם ממון יש לאשר בידי בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני או נוטריון לפני הנישואין.


ההסכם כולל את פרטי הרכוש הקיים בעת חתימת הסכם הממון ו/או הרכוש שייצבר בהמשך החיים המשותפים, ובמידה ובני הזוג יהיו מעוניינים בפרידה, קובע כיצד יתחלק ביניהם הרכוש. הסכם ממון שאושר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, מקבל תוקף של פסק דין. הסכם ממון מאושר גובר גם על חוק יחסי ממון וגם על כל הסכמה אחרת, אם הייתה בעבר בין בני הזוג. תכלית ההסכם היא לשמש מעין "תעודת ביטוח" אשר תגן על הצדדים בעת פרידה או גירושין, ותוך כך תמנע מהם מאבקים משפטיים עתידיים מיותרים.

 

הגשת תביעה לחיוב בגט


במסגרת ההליכים שנדונים בבית המשפט לפעמים יש צורך להגיש תביעה לחיוב בגט, וזאת כאשר הבעל או האישה מסרבים להתגרש ולהתיר את הנישואין. במקרים אלו מובהר לסרבנים שאם ימשיכו לנהוג באלימות יחויבו בפיצוי נזיקי על סירובם ועל כך שעיגנו את בן/בת זוגם שנים ארוכות.

 

כמובן, שגם אם מדובר בסירוב "טקטי" לתת גט - כשהבעל או האישה הסרבנים מתנים את הגט בדרישות רכושיות או אחרות ניתן להגיש תביעה על חיוב/כפיית הגט.

משמורת ילדים


בעניין משמורת הילדים, כאשר בני הזוג מתגרשים הרי שהם יכולים להגיע להסכם ביניהם בעניין משמורת על הילדים המשותפים. אבל כאשר ההורים אינם מגיעים להסכמות באשר למשמורת, כאן מתערב בית המשפט או בית הדין, אשר שם לנגד עיניו את טובת הילד, על מנת לקבוע מיהו ההורה שיכול לספק את צרכיי הילד הנחוצים להתפתחותו הרגשית והגופנית.

 

אגב, באין הסכמות בין ההורים בעניין המשמורת וכאשר נושא זה מגיע לפתחו של בית המשפט או בית הדין, לרוב יעורבו שירותי הרווחה אשר יבדקו את מצב הילדים ואת כשירותם של ההורים ולבסוף יכינו תסקיר לערכאת השיפוט אשר מטפלת במקרה. על כן, תהליך זה על פי רוב אורך פרק זמן ממושך.


מזונות ילדים


נושא מזונות הילדים מורכב מפרמטרים רבים ושונים וכולל הוצאות הכרחיות לילד כגון: ביגוד, מזון, בריאות, אחזקת הבית, חינוך בסיסי ועוד. נוסף על כך, במסגרת מזונות הילדים קיים רכיב של הוצאות חריגות עבור קייטנות, חוגים, בילויים ופינוקים ועוד. יש לציין את ההוצאות החריגות ולהגדירן מפורשות בכדי למנוע אי הבנות בעתיד ביחס להוצאות הנכללות במסגרתן.

 

אמנם המזונות שנקבעו נועדו להיות קבועים, אך למעשה לעיתים ניתן לשנותם עקב שינויי נסיבות שמתרחשים במציאות כגון: שינוי במקום העבודה של ההורה, שינויים במצב הבריאותי ועוד.

 

חלוקת רכוש בגירושין


במסגרת הליך הגירושין מטפלת עורכת הדין יהודית שם טוב גם בענייני הרכוש של הצדדים. עורכת הדין בודקת עבור הלקוחות את זכויותיהם בפנסיות, בחסכונות, ובנכסים אשר רשומים על מי מהצדדים, ומסבירה ללקוחות מהו הדין ביחס לכספים מיוחדים שקיבלו בירושה או במתנה. נוסף על כך יש לדון בדינה של דירת המגורים המשותפת, ובחובות שצבר צד אחד ללא ידיעתו של הצד השני.

 

תביעות נזיקיות במשפחה


תביעות נזיקיות במשפחה מוגשות לבית המשפט לענייני משפחה אף שהן בהיבטים כספיים שכן מטבע הדברים, הרגישות שבעניין מחייבת לנהלו בפני הפורום הרגיש והמנוסה של בית המשפט לענייני משפחה.

 

דוגמא לכך ניתן לראות בתביעת נזיקין שהגשנו - לאחר שבני זוג נישאו, האישה הרתה לגבר אחר והעלימה עובדה זו מבעלה. בעלה (לקוח שאותו יצגנו), איש נאמן וישר לא חשד כלל בשקר, בתרמית ובבגידה. כאשר נולד הילד האישה הוסיפה חטא על פשע ודרשה מבעלה שירשום גם את שמה בדירת המגורים ששייכת לו ובחשבונות הבנק שלו.

 

במשך חמש שנים האישה הסתירה מבעלה כי הילד אינו שלו


האישה המשיכה באורח חיים של הסתרה במשך חמש שנים כאשר במשך כל אותו הזמן האיש מגדל את הילד כבנו שלו מאחר שסבר כי הילד הוא בנו הביולוגי בזמן שהאישה התעברה מזרעו של אחר ללא ידיעתו. זמן קצר לאחר מכן, וכדרכה של בוגדנות במשפחה, כשלא יכלה עוד לשאת זאת - האישה הגישה תביעת גירושין נגד בעלה ותביעה לחלוקת רכוש בבית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט נחלץ לעזרתו של הבעל שהגיש נגד אשתו תביעת נזיקין בשל התרמית, עוגמת הנפש שנגרמה לו וההוצאות הכספיות הנלוות לגידול הילד וזאת לאחר שהיה כרוך אחריה במשך שנים.


אנשי מקצוע מיומנים יסייעו לכם לצלוח את הליך הגירושין


בכתבה זו סקרנו בקווים כלליים ביותר את הדילמות והקשיים שבהם הצדדים נתקלים במסגרת הליך הגירושין. מדובר במהלך חשוב וקשה ולכן יש להשקיע בו חשיבה ותכנון מרובים על מנת להימנע מנזקים. כאמור, אנו ממליצות להיעזר באיש מקצוע על מנת לפתור ולהתאים פתרונות ספציפיים שיענו על צרכיי המתגרשים.