אחריות המעביד: נוסף על איסור החל עליו כעל כל אדם להטריד ולהתנכל, החוק מטיל עליו אחריות מיוחדת על מעשיהם של עובדיו ושל ממונים מטעמו.


במסגרת יחסי עבודה מעביד צריך לנקוט אמצעים סבירים, כמפורט בתקנון זה משלושה סוגים: מניעת הטרדה מינית והתנכלות, טיפול ביעילות בהטרדה מינית או בהתנכלות שידע עליהן, תיקון הפגיעה עקב הטרדה מינית או התנכלות, או עקב הגשת תלונה או תביעה לפי החוק.


מעביד שלא נקט אמצעים כאמור בסעיף זה, יהיה אחראי להטרדה מינית או להתנכלות שביצע עובד שלו או ממונה מטעמו במסגרת יחסי העבודה, וניתן לתבוע את המעביד בתביעה אזרחית בשל כך.


מניעת הטרדה מינית והתנכלות - צעדי מנע


המעביד דורש מכל ממונה מטעמו ומכל עובד, להימנע ממעשים של הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה, ולעשות כל שביכולתו כדי למנוע מעשים כאמור, והכל כדי ליצור, יחד עם המעביד, סביבת עבודה בלא הטרדה מינית והתנכלות.


המעביד דורש מכל ממונה מטעמו, ליטול חלק פעיל ומוביל במניעת הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה.


פעולות הסברה והדרכה


המעביד דורש מכל ממונה ומכל עובד להשתתף בפעולות הדרכה והסברה הנעשות מטעמו בדבר איסור הטרדה מינית והתנכלות ומניעתן; לחלופין, המעביד מאפשר לעובדיו להשתתף במשך שעות העבודה בפעולות כאמור, המאורגנות בפרקי זמן סבירים על ידי גורמים אחרים, כמו ארגון עובדים יציג או ארגוני נשים, ובלבד שאין בכך כדי לפגוע במהלך התקין של העבודה.


שיתוף פעולה עם נציגות העובדים


המעביד משתף פעולה עם ארגון העובדים במקום העבודה, בפעולות הסברה והדרכה בדבר איסור הטרדה מינית והתנכלות ומניעתן
במידה ואדם סבור שהטרידו אותו מינית או שהתנכלו לו פתוחות לפניו שלוש אפשרויות לפי החוק:


• טיפול באחריות המעביד - אם ההטרדה או ההתנכלות התבצעה במסגרת יחסי עבודה הנפגע יכול להגיש תלונה במקום העבודה.
• הליך פלילי - הנפגע יכול להגיש תלונה במשטרה.
• הליך אזרחי - הנפגע יכול להגיש, בתוך שלוש שנים, תביעה בבית המשפט, בדרך כלל בבית הדין האזורי לעבודה, נגד המטריד או המתנכל בעצמו, ואם הוא טוען שהמעביד אחראי, גם נגד המעביד.


לעניין אחריות המעביד, מה הקשר בין ההליכים השונים המפורטים לעיל? נפגע מהטרדה מינית או התנכלות יכול לבחור אם ליזום אחד או יותר מההליכים האמורים. המעביד יכול להחליט איך ישפיעו הליכים פליליים או אזרחיים על אופן הטיפול שבאחריותו.


הליך תלונה אצל מעביד וטיפול באחריות מעביד: מי יכול להגיש תלונה? ובאילו נסיבות התלונה יכולה להיות מוגשת על ידי אחד מאלה?


עובד שטוען כי מעביד, ממונה או עובד אחר הטריד אותו מינית או התנכל לו, במסגרת יחסי עבודה, אדם אחר שטוען כי עובדו של המעביד או ממונה מטעמו הטריד אותו מינית או התנכל לו, במסגרת יחסי עבודה אחר מטעמו של אדם במקרה כזה מוצע להביא ראיה על כך שאותו אדם מסכים להגשת התלונה למשל מכתב חתום בידי אותו אדם.


בפני מי מתלוננים?

 

תלונה יש להגיש לאחר, אם האחראי הוא האדם שמתלוננים עליו, הנילון או שהוא בעל נגיעה אישית לנושא התלונה או למעורבים בה, תוגש התלונה לממלא מקומו של האחראי, לאחראי אחר, ובהעדרם למעביד, אם הגיש את התלונה למעביד כאמור. המעביד יפעל על פי הוראות חלק זה כפי שאמור לפעול אחראי. אם הנילון היה עובד של קבלן כוח אדם המועסק בפועל אצל המעביד, תוגש התלונה לאחראי מטעם הקבלן או לאחראי מטעם המעביד אם הוגשה התלונה לאחראי מטעם הקבלן, אותו אחראי רשאי להעביר את הטיפול בבירור התלונה לאחראי מטעם המעביד, ואם הועבר הטיפול כאמור האחראי מטעם הקבלן.