בית דין אזורי לעבודה בחיפה
ת"פ 56-08 מ.י. משרד המסחר והתעשיה ת"א נ’ קיבוץ לוחמי הגיטאות 30 מרץ 2009

המאשימה מדינת ישראל – משרד התמ"ת

נגד

הנאשם קיבוץ לוחמי הגיטאות


<#2#>
נוכחים:

מטעם המאשימה עו"ד דן טוניק ממשרד עו"ד בועז קטנוב
מטעם הנאשם עו"ד דודי וייס- ממשרד ש. אלמקייס

גזר דין

1. מכתב אישום בו יוחסו לנאשם עבירות אחדות:

א. העסקת שלושה עובדים זרים ללא מתן מגורים הולמים;
ב. ניכוי משכרם של סכומים העולים על המותר על פי הדין;
ג. וליקויים בעניין ההגיינה של מקום המגורים של אותם עובדים הזרים –

לא נותרה בהכרעת הדין אלא אישום אחד שהוכח והוא אי מתן תנאי מגורים הולמים לשלושת העובדים, היינו שטח לינה מספק לכל עובד; ארונות אישיים; איוורור הולם; חיפוי קרמיקה מעל כיור במטבח – עבירות לפי סעיף 2 (ב) 4 לחוק עובדים זרים.

2. המעיין בהכרעת הדין למד שמרוב האישומים שיוחסו לנאשם נמצא שהוא זכאי.

3. בטיעון לעונש מבקש ב"כ המאשימה שנשית על הנאשם קנס כלכלי כבד, בסך 219,240 ₪ ולפחות נשית עליו קנס שיהיה גבוה מהקנס המינהלי הקצוב שהוטל על הנאשם ולא שולם.

מנגד טוען ב"כ הנאשם שהנותר מכתב האישום יחד עם העובדה שהנאשם עשה לשיפור תנאי המגורים, מחייבת קנס סימלי ובכל מקרה פחות מהקנס המינהלי הקצוב שכן הקנס המינהלי הקצוב היה סכום אחד לכמה תת עבירות שבוצעו במסגרת אותו סעיף אישום שבחוק.

4. הן במהלך הדיון והן היום שמענו מפי מר גיא שמואל שהוזמן לעדות בשלב הכרעת הדין על ידי המאשימה ועל עדותו סמך בית הדין בעת הכרעת הדין שלמעשה מדובר בעבירות שחלקן נוגעות לאופי העובדים הזרים – למשל בעניין ניקיון מקום המגורים שגם דעתי הייתה שאין להטיל את האשם בזה לפתחו של הנאשם והן לגבי מעשה הנאשם לאחר שהוגש כתב האישום ושהתבטא בהשקעה כספית ניכרת כדי להטיב ללא הכר את מגוריהם של העובדים הזרים.

5. התמונה המצטיירת בעיני כמכלול היא: שמרוב מהומה שבכתב האישום נותר כמעט מאומה וגם זו ככל הנראה שופרה לבלי הכר לאחר ביקורי הפיקוח שנעשו. בנסיבות אלה, כאשר על הנאשם היה לנהל הליך משפטי שלם שבסופו נותרה רק תת עבירה אחת – שוקלת לכיוון טעם מיוחד משמעותי וחשוב להטלת קנס שיהיה פחות מהקנס המינהלי הקצוב.

ההשקעה שהשקיע הנאשם בהטבה של תנאי מגורי העובדים הזרים צריכה לשקול בהיבט הכלכלי, עליו דיבר ב"כ המאשימה כאשר ביקש שיושת קנס נכבד תחת ההנחה שנעשה ניסיון ליתרון כלכלי מטעם הנאשם.

6. אשר על כן, אני גוזר על הנאשם תשלום קנס בסך 5,000 ₪, להיום שישולם בשני תשלומים, הראשון לא יאוחר מיום 01.05.09, השני לא יאוחר מיום 01.06.09.

כמו כן, אני גוזר על הנאשם תשלום קנס מלא אם וכאשר יורשע הוא בעבירה על חוק עובדים זרים למשך שלוש שנים מהיום.

זכות ערעור כדין.


<#6#>

ניתן והודע היום ה’ ניסן תשס"ט, 30/03/2009 במעמד הנוכחים.

5129371

רמי כהן 54678313
54678313

רמי כהן, נשיא




עודכן ב: 04/01/2011