תובענה בגין הולדה בעוולה הינה תביעת רשלנות רפואית המוגשת נגד המוסד הרפואי ו/או הרופא המטפל ו/או הרופא המבצע את הבדיקות במהלך ההיריון, אשר התרשל באי אבחון מומים ו/או תסמונות בעובר במהלך ההריון, ובקבות זאת נולד היילוד עם מומים ו/או פגמים גנטיים.

בבסיס תובענה זו עומדת הטענה כי אלמלא רשלנות הרופא ו/או הצוות הרפואי באבחון המום, היו בני הזוג מחליטים שלא להביא את הילד לעולם.

מקרה זה שונה מתביעות רשלנות רפואית רגילות, שכן במקרים אלה אין טענה שהרשלנות היא זו גרמה לפגם המולד. הטענה היא שמתן מידע חסר או שגוי להורים בדבר מצב היולדת או העובר, הוא זה שמנע מהם שקול הדעת לקבל החלטה בדבר הבאת הילד לעולם. החסך במידע נטל מהם החופש לבחור ולסיים ההריון וכתוצאה מכך נולד הילד עם המום או המחלה ממנה הוא סובל.

רשלנות במקרים אלה יכולה להתבטא במסירת מידע חלקי לאשה ההרה באשר לבדיקות שעליה לבצע במהלך ההריון, ייעוץ גנטי חסר, רשלנות באי אבחון מומים שהיו צריכים להתגלות במהלך סקירת מערכות, אי אבחון הריון בסיכון לאור ממצאי בדיקות גנטיות ואחרות, אי הפנייה לבדיקות מעמיקות יותר אם הממצאים חייבו זאת, אי הפנייה לייעוץ גנטי ועוד היד נטויה.

ההלכה שנקבעה בבית המשפט העליון בע"א 518/82 – זייצוב נ' כץ, נהגה למעלה מ-25 שנה בבתי המשפט אשר הכירו הן בעוולת "הולדה בעוולה" המוענקת להורים והן בעוולת "חיים בעוולה" המוענקת ליילוד, כשתי עוולות נפרדות בכל הנוגע לתביעות רשלנות רפואית טרום הלידה.

ביום 28.5.12, בפסק דין תקדימי, ע"א 1326/07 – המר נ' עמית, קבע בית המשפט העליון כי אין עוד מקום להכיר באופן עצמאי בעילת התביעה של הילוד בגין חיים בעוולה. בהתאם לכך, הורחבה עילת הולדה בעוולה באופן משמעותי ואיתה הורחבו גם הפיצויים המוענקים להורים במקרה של רשלנות רפואית שגרמה להולדה בעוולה, באופן שיוכל לתת מענה לצרכיו של הנולד בעל המום למשך כל ימי חייו.

לאור שינוי ההלכה, הלכה למעשה תקופת ההתיישנות בתביעות מהסוג דנן קוצרה מ- 25 שנים שהוקנו ליילוד (בגין תביעת היילוד) ל-7 שנים (כאשר היום ניתן להגיש תביעה בגין הולדה בעוולה ע"י הורי הילד בלבד בתוך 7 שנים בלבד מיום הלידה או מהיום בו אובחנו המומים. ישנם חריגים לעניין זה, כאשר כל מקרה ייבדק לגופו.

מאחר והמדובר בסוגיה מורכבת מכל הבחינות ונוכח הפסיקה הדינמית וחידושיה ובכלל זה סוגיית תקופת ההתיישנות שעלולה לחול על תביעה מהסוג דנן, רצוי ומומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום הנזיקין בהקדם האפשרי.

המחברת הינה עורכת דין במשרד עו"ד בחדרה העוסק בתחומי נזיקין, מקרקעין, משפט אזרחי, מסחרי, ליטיגציה, תכנון ובניה, ירושה, צוואות וגביה משפטית.

כל הזכויות שמורות לעו"ד פודורובסקי.