כל תלמיד, לרבות ילדים הלומדים בגן ילדים פעוטונים ומעונות יום המופעלים ע"י הרשות המקומית, מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא המוסד החינוכי.
ביטוח זה חל על התלמיד 365 ימים בשנה, לרבות בחופש הגדול, 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה ובכל מקום שהוא נמצא בו, בין אם לתאונה יש קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו בין אם לאו.
הורים רבים לא מודעים לכך שהנזק שנגרם לילד יכול להתרחש גם מחוץ לכותלי בית הספר או הגן ועדיין הילד יהיה מכוסה על ידי הפוליסה. כך למשל הנזק יכול להתרחש במסגרת פעילות של חוג העשרה, במסגרת חופשה משפחתית וכמובן שגם בזמן ששהה בביתו.
רוב רובם של ההורים כיום אינם מודעים כלל לכך שילדיהם כתלמידים, מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות, אשר במסגרתה משולם פיצוי כספי לתלמיד שנפגע פגיעת גוף כתוצאה מתאונה. מצב זה מביא לכך שתלמידים רבים אשר נפצעו בתאונות כאלו ואחרות, אינם ממשים את זכותם לקבלת פיצויים במסגרת פוליסת ביטוח תאונות אישיות – תלמידים וחבל, שכן מדובר בסכומי פיצויים שיכולים להיות נכבדים ביותר.
חשוב לדעת שהביטוח אינו מכסה פגיעה בתאונת דרכים, פגיעה כתוצאה מפעולות איבה או פגיעה מתאונת עבודה שבגינן התלמיד זכאי לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן, אינו מכסה נזק עקב רשלנות רפואית.
הפוליסה מכסה את המבוטחים עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ומכסה אותם גם כנגד מקרים שאירעו באחריותם המלאה. נסו לדמיין כמה מקרים של פציעות שהתרחשו מחוץ לשעות הפעילות של המוסדות החינוכיים בסופו של דבר לא זיכו את הילדים הפגועים בפיצוי על רקע של חוסר מידע.
לפי החוק, חברת הביטוח שמעניקה את הפוליסה של ביטוח תאונות אישיות צריכה להעביר לרשות המקומית עותקים של הפוליסה בצירוף של טופס גילוי נאות.
הרשות המקומית צריכה להעביר את הטפסים הרלוונטיים לבתי הספר ולגנים שבתחום השיפוט שלה ועל בתי הספר והגנים חלה החובה להעביר את הניירת להורים עד חודש מתחילת שנת הלימודים. מוסדות חינוכיים רבים פוסחים על העברת המידע וכך הורים רבים נשארים ללא שום מידע אודות הפוליסה החשובה הזו.
חשוב להדגיש כי פוליסת ביטוח תאונות אישיות לא מבחינה בין תאונות שהתרחשו בין כותלי הבית, בחצר בית הספר, במהלך טיול שנתי או במהלך חופשה משפחתית.
המשמעות היא שגובה הפיצויים לא מחושב על פי נסיבות האירוע אלא רק לפי מידת החומרה של הנזק. כך למשל בין אם נגרמה לילד נכות בשיעור של מאה אחוז במהלך שהותו בביתו ובין אם נגרמה לו נכות בשיעור של מאה אחוז במהלך ההפסקה בבית הספר, עדיין יהיה זכאי לאותו סכום של פיצויים (350,000 שקלים).
כמו כן פוליסת תאונות אישיות לא מחפשת אשמים. בניגוד לתביעות נזיקין שבהחלט לוקחות בחשבון את מידת האחריות של הגורם הנתבע, הרי שפוליסת ביטוח אישיות מכסה את התלמיד בכל מקרה, גם במידה והנזק או התאונה היו באחריותו המלאה של הניזוק.
נתון חשוב נוסף הינו שמועד התיישנות תביעה לפי פוליסת ביטוח תלמידים תהיה 3 שנים לאחר הגיע התלמיד הנפגע לגיל 18, דהיינו למעשה ניתן לתבוע פיצויים במסגרת פוליסת הביטוח הנ"ל עד שהתלמיד הנפגע מגיע לגיל 21.
בנוסף, במקרה של תאונה, פרט לתביעה עפ"י פוליסת ביטוח תלמידים, יש לבחון גם אפשרות הגשת תביעה נזיקית בעילת רשלנות כנגד גורם התאונה.
נדגיש כי ברוב המקרים תביעות אלו דורשות טיפול משפטי מקצועי ביותר, שכן מדובר בפגיעות של ילדים צעירים, אשר כל חייהם לפניהם ורצוי שלא לקחת סיכונים מיותרים בפנייה אל עורך דין שאינו מתמחה בתחום דיני נזיקין, תאונות תלמידים וכיוצא בזה.

המחברת הינה עו"ד במשרד עורכי דין בחדרה – פודורובסקי, העוסק בתחומי נזיקין, מקרקעין, משפט אזרחי, מסחרי וליטיגציה.

כל הזכויות שמורות לעו"ד פודורובסקי