עם זאת, בתאונה שבה הרכב הפוגע הנו רכב צבאי קמה עילה לתביעה המשפטית כנגד משרד הביטחון בלבד.


חשוב להדגיש כי על מנת שתקום עילת תביעה נגד משרד הביטחון על הפגיעה להיות כזו שארעה לחייל בזמן השירות ואגב השירות בין אם בדרך לבסיס או בחזרה ממנו הביתה ובתנאי שהשהייה מחוץ לבסיס הייתה כדין ולא חלו בדרך פניות או עצירות מנותקות מהשירות או מהדרך לבסיס וממנו.


אם התאונה קרתה בזמן חופשה, שלא בדרך מהבסיס או בחזרה לשירות, במקרה זה רק חייל סדיר יכול להגיש תביעה נגד משרד הבטחון לפי חוק חבלה בחופשה ואילו חייל מילואים או איש קבע יכול לתבוע רק את חברת הביטוח.


שאלה אחרת וחשובה היא: מה עדיף, האם לתבוע את משרד הבטחון לפי חוק הנכים או עפ"י חוק הפיצויים בתביעה אזרחית רגילה?


התשובה לכך מורכבת ותלויית נסיבות וסיבות רבות, אך באופן כללי ניתן לומר שיש עדיפות לתביעה עפ"י חוק הנכים כאשר הפגיעה אינה קלה, היות וגלומים בחוק זה זכויות והטבות נוספות שאין בתביעה נגד חברת הביטוח. כך למשל -חייל התובע את משרד הבטחון ולא חברת ביטוח, יהנה מעזרה רפואית נרחבת ומתמשכת, שיקום, אפשרויות הגדלת תגמולים עקב החמרה במצבו ועוד. זכויות אלו הן משמעותיות ואין להקל ראש בהן.


עם זאת, ישנם אף יתרונות לתביעת חברת הביטוח:


הראשון – אין מוטלת על התובע האחריות להוכיח מי גרם לתאונה. הנפגע זכאי לפיצוי כספי ללא קשר לשאלת האשמה וללא קשר לשיעור נכותו, בעוד שבתביעה מול משרד הביטחון יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין התאונה למצב הרפואי ונדרשת קביעת נכות צמיתה מ-10% ומעלה, כדי לקבל פיצוי.


השני – בהתאם לסעיף 9 לחוק הנכים קצין התגמולים, במשרד הביטחון רשאי לדחות תביעת נפגע אם לדעתו הנפגע נהג במהירות מופרזת או שלקח את הרכב ללא רשות.


השלישי – היתרון הבולט בתביעה נגד חברת הביטוח הינו קבלת פיצוי כספי מהיר בכל מקרה וללא קשר לשאלה אם נותרה נכות צמיתה כמובן שאם נותרה נכות צמיתה הרי שהנפגע יוכל לקבל סכומים גבוהים ומפתים, תלוי כמובן בחומרת הפציעה.


בשל מורכבות החוקים בעניינים אלה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בנזיקין, בטרם יפנה החייל להגשת תביעה.


המחברת הינה עו"ד במשרד עורכי דין בחדרה – פודורובסקי, העוסק בתחומי נזיקין, מקרקעין, משפט אזרחי, מסחרי וליטיגציה.