בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחותה של רפורמה אמיתית בהליך פשיטת הרגל, שאותה הוביל פרופסור האן.


מטרת הרפורמה היא לייעל את ההליכים על ידי חלוקת כספי החייב באופן הצודק והשוויוני ביותר בפרק זמן קצר. מטרה זו מקלה גם עם הנושים שממתינים לקבל את כספם. מטרה נוספת היא להקל על חייבים לסגור תיקים שאין תועלת כלכלית בהמשך ניהולם. לצורך כך הליך פשיטת הרגל קוצר לפרק זמן מצומצם שנע בין 18 חודשים ל-54 חודשים לכל היותר, וזאת בניגוד לעבר שבו הליכים לא היו קצובים בזמן והיו יכולים להימשך שנים רבות.


עם קיצור ההליך יינתנו תמריצים חיוביים לחייבים שיגלו באופן מלא על רכושם וישתפו פעולה עם כונס הנכסים הרשמי. מנגד, תינקט גישה מחמירה כנגד חייבים שלא יעשו כן. מי שינהג בחוסר תום לב ויסתיר מידע עשוי להביא להפסקת הליכי פשיטת הרגל, ויהא צפוי גם לסנקציות פליליות.


מחיקת החובות באמצעות צו הפטר


צו הפטר פירושו מחיקת חובות החייב, למעט חובות אחרים שנקבע שההפטר אינו חל עליהם, כמו מזונות, חובות בגין קנסות, חובות שנוצרו במרמה וחוב נזיקי בסכום לא קצוב. עם קבלת צו ההפטר נסגרים כל תיקי ההוצאה לפועל המתנהלים כנגד החייב ומבוטלים כל העיקולים, למעט תיקי מזונות ומשכנתא.


הפטר חלוט, מותנה או חלקי?


ההפטר יכול להיות מותנה, חלוט או חלקי. נעמוד להלן על ההבדלים בין סוגי ההפטרים השונים.


במסגרת הפטר חלוט, בית המשפט פוטר את החייב לאלתר מחובותיו והוא יכול להתחיל בדרך חדשה ונקייה מחובות. צו חלוט זה ניתן במקום שבו הוכח שאין תועלת כלכלית לנושים בהמשך ניהול ההליך. לאחר קבלת הפטר זה, מוסרות ההגבלות שחלו על החייב במהלך הליך פשיטת הרגל, כגון הגבלת היציאה מהארץ, הגבלה מעשיית שימוש בפנקסי צ'קים ובאשראי, הגבלה מייסוד תאגיד או מלהיות בעל עניין בתאגיד ועוד.


הפטר חלקי הוא נדיר יותר, ומשמעותו שבנוגע לחלק מהחובות הפרטניים בית המשפט נותן הפטר ובנוגע לחלק מהחובות לא ניתן הפטר. על פי רוב מחילים אותו בנסיבות שבהן חלק מהחובות יוצרו במרמה ובחוסר תום לב.


צו הפטר מותנה פירושו שבית המשפט מתנה את קבלת ההפטר בקיומם של התנאים שקבע. התנאי הנפוץ הוא דרישה מהחייב בפרק זמן מסוים לעמוד בצו תשלומים לנושים, וחייב שעמד בכך בהצלחה יקבל את ההפטר המבוקש. במקרה של הפטר מותנה ממשיכות לחול על החייב ההגבלות שהוטלו עליו במסגרת הליך פשיטת הרגל עד לקבלת הפטר חלוט.


לסיכומו של עניין, בכל סוגי ההפטרים ישנה חשיבות מכרעת להתנהגות החייב ולכך שהתנהל בתום לב, הן קודם להליך באופן צבירת החובות והן במהלך ההליך. ההחלטה באיזה סוג הפטר לנקוט בכל מקרה ומקרה תלוית נסיבות ומסורה לשיקול דעת בית המשפט. כדי להגדיל את הסיכויים לקבלת הפטר, מומלץ להיוועץ בעורך דין מנוסה שיבטיח את זכויותיכם.