נתחיל בסיפור קצר. ירון ומיכל היו בני זוג שחיו ביחד, למרות שלא היו נשואים כדת וכדין. ירון היה בעל רכוש ומיכל הייתה חסרת כל. הם התאהבו, גרו יחדיו בדירתו של ירון. הכול היה ורוד, האהבה פרחה וירון דאג לכל צרכי מיכל.


לשניהם היה זה פרק ב' והיו להם ילדים מנישואים קודמים. עם זאת ירון לא דאג לערוך הסכם ממון שיגן על רכושו. עשר שנים הם חיו יחד באושר רב. כאשר ביום בהיר אחד, ירון הלך לעולמו. מיכל נותרה בדד.


היא התאבלה עליו ארוכות ולא ידעה את נפשה מרוב צער. היא חשה שאין לה לאן ללכת, ושהיא עלולה ליפול לנטל על ילדיה. היא הייתה אובדת עצות ולא ידעה מה לעשות. בעצת חברה, היא החליטה להיוועץ במשרד עורכי הדין רודן ענבר.


עורכת הדין ענבר ייעצה למיכל להילחם על זכויותיה, על מנת שהיא תוכר כידועה בציבור של בן זוגה לשעבר ירון.


מיכל הייתה טובת לב והייתה ביחסים מצוינים עם ילדיו של ירון, אולם המציאות לא הותירה לה ברירה. והיא נאלצה לנהל מאבק עיקש מול ילדי ירון בבית המשפט על מנת שהיא תוכר כידועה בציבור של אביהם. שלוש שנים נוהל המאבק המשפטי, כשבסופו ידה של מיכל הייתה על העליונה.


ניתן להעריך, שהצדדים לא העלו בדעתם שכך עתידה מערכת היחסים בין השניים תבוא אל קיצה. ניתן היה למנוע את מאבק הירושה באמצעות עריכה מבעוד מועד של הסכם ממון.


מדוע כדאי לערוך הסכם ממון?


הסכם ממון מבטיח שמירה על הרכוש המשפחתי. הוא מבטיח שהצדדים נכנסים למערכת היחסים עם כוונות טהורות ולא משיקולים של תועלת כלכלית.


הסכם ממון יוצר וודאות. כל צד יודע היכן הוא עומד. הסכם שכזה יצמצם את המחלוקות משפטיות למינימום. הסכם ממון מונע מצב של סחטנות על ידי אחד מבני הזוג.


מתי הסכם ממון יחשב להסכם שנערך כהלכה?


הסכם ממון איכותי הוא הסכם, הנתפר על פי מידות הלקוח. הסכם טוב הוא הסכם המתייחס לכל אספקט בחיי הלקוח. הסכם ממון כזה צריך להתחיל בהבנה של צרכי הלקוח. למשל: לא יעלה על הדעת שהסכם טוב ישמיט ויתעלם מחלקים של רכוש הלקוח.


כיום לאור העלייה בשיעור הגירושים, מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום עריכת הסכמי ממון לצורך עריכת ההסכם מתוך מטרה להקדים תרופה למכה ולמנוע מאבקי ירושה מיותרים.


יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.


הכותבת: עו"ד רודן ענבר, הינה בוגרת תואר ראשון LL.B במשפטים ותואר ראשון B.A. במנהל עסקים התמחות במימון.