רכישתה של דירה מהווה עסקה מורכבת המערבת סכומים גבוהים, ולכן חשוב להיערך בהתאם לקראתה. במאמר זה אמנה מספר טיפים עיקריים שעל הרוכש להבין ולדעת לקראת רכישת הדירה, וזאת כדי להימנע ככל הניתן מהפתעות מיותרות.

 

טיפ ראשון: בדיקת הדירה


בתור התחלה, בדקו היטב את הדירה שהינכם עתידים לרכוש. ודאו שכל מערכותיה ותשתיותיה של הדירה תקינות, כגון חשמל, גז, מים, דוד וכדומה, ושימו לב שאין סימני רטיבות ונזילות. היה ונתגלו ליקויים, ודאו שהמוכר תיקן את מקור הבעיה שאם לא כן תיאלצו לשאת בהוצאות בהמשך הדרך.

טיפ שני: בדיקת ההון העצמי


בדקו את ההון העצמי שברשותכם. ברוב המקרים, לאדם מן היישוב אין מספיק הון עצמי לרכישת דירה, ולשם כך הוא פונה לבנק לקבלת הלוואה (משכנתא). היה ופניתם לבנק ואושרה משכנתא, דרשו לקבל "אישור עקרוני" בכתב (ולא בעל פה) עבור ההלוואה. זאת, מאחר שאישור בכתב מהווה מעין "פוליסת ביטוח" עבורכם לקבלת המשכנתא. קחו בחשבון, שברוב המקרים לפני החתימה על ההסכם דורש המוכר להציג בפניו את האישור שקיבלתם מהבנק.

טיפ שלישי: תכנון מועדי התשלום


מומלץ לתכנן היטב את מועדי התשלום כך שתוכלו לעמוד בהם בצורה נוחה ובמינימום הפסדים. במידה שאתם מתכננים לשלם באמצעות כספים שיתקבלו ממכירת הדירה הנוכחית שלכם, תכננו זאת כך שהתשלום עבור הדירה החדשה יועבר בסמוך לקבלת התמורה ממכירת דירתכם הישנה.

טיפ רביעי: קבלת חזקה על הדירה


למי שמוכר את דירתו לצורך רכישת דירה אחרת, חשוב לוודא שמועד קבלת החזקה על דירה הנרכשת יהיה בסמוך למועד מסירת החזקה בדירה הנמכרת. אגב, מומלץ לקבל קודם את החזקה בדירה הנרכשת, ורק לאחר מכן למסור את החזקה בדירה הנמכרת.

טיפ חמישי: מס רכישה

עליכם לקחת בחשבון שברכישת דירה חל על הקונה מס רכישה. לכן, יש לוודא את גובה המס שעליכם לשלם בגין רכישת הדירה, אם בכלל. יש לציין כי במקרים רבים מקבלים הרוכשים פטור מתשלום מס רכישה, שכן עלות הדירה אינה מגיעה לרף החיוב במס. כאמור, כל מקרה ונסיבותיו, והבדיקה באחריותכם.

טיפ שישי: זיכרון דברים


בחלק מהמקרים נוהגים הצדדים (המוכר והקונה) לחתום על זיכרון דברים. לחתימה על מסמך זה יש מספר יתרונות אך גם לא מעט חסרונות - אותם אמנה במאמר נפרד. על כל פנים, בזיכרון הדברים יש לכלול תנאים עיקריים של עסקת המכר: זהות הצדדים, תיאור הנכס, סכום התמורה, מועדי התשלום ומועד מסירת החזקה בנכס. וזכרו, זיכרון דברים הינו הסכם משפטי מחייב ותקף לכל דבר ועניין.

 

לסיכום


במאמר זה מניתי "על קצה המזלג" חלק מהנושאים העיקריים שעל רוכש דירה להביא בחשבון לקראת ביצוע העסקה. חשוב לזכור כי תכנון נכון ויעיל יחסוך לכם כאב ראש במהלך העסקה, וכן בעיות והוצאות אחריה.

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אלא מידע כללי בלבד וייתכנו בו השמטות. לכן, מומלץ ביותר להיוועץ עם עורך דין טרם ביצוע עסקה במקרקעין.

 


עודכן ב: 30/09/2015