תאונת דרכים מוגדרת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ההגדרה לתאונת דרכים אינה רק התנגשות בין שני כלי רכב אלא כוללת גם פגיעה מדלת של מכונית, פגיעה בזמן כניסה ויציאה מהרכב, נפילה באוטובוס ועוד.


במקרים מסוימים גם אדם שלא נפגע פיזית בתאונה אלא ראה את קרובו נהרג או נפצע קשה וכתוצאה מכך לקה בפוסט טראומה, ייחשב אף הוא כנפגע בתאונת דרכים וכזכאי לפיצוי מהביטוח של הרכב.


לכן, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בתחום על מנת לברר האם המדובר בתאונת דרכים גם במקרים בהם אתם סבורים שלא.


פיצוי בגין נזקי גוף


על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי גם אם התאונה ארעה באשמתו.


במידה ונפגעת בתאונת דרכים חשוב ביותר לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי, סמוך ככל האפשר למועד האירוע!


גם אם נדמה לנו כי המדובר בפציעה "קלה" או במכה "יבשה" שאיננו מייחסים לה תשומת לב, לעיתים לאחר מספר שעות או ימים עלולה הפציעה/המכה להחמיר ולגרום לנזק חמור יותר.


בנוסף לכך, זהו התיעוד הראשוני שלך לאירוע התאונה, עליך לאסוף את כל המסמכים הראשוניים החל מרגע הפינוי לבית החולים (או הגעה עצמית), מסמכי המיון, בדיקות, צילומים, סיכומי אשפוז, הנחיות להמשך טיפול וכל מסמך רלבנטי אחר שתקבל.


אני, ליאת עזריאל, עורכת דין בתחום המסחרי, ביטוח ונזיקין, עוזרת לאנשים וילדים שנפגעו בגופם או ברכושם להתנהל באופן בטוח מול חברות הביטוח והרשויות ולסייע להם בסבך הבירוקרטי הכרוך בכך.


למעלה מעשור אני נמצאת בעולם הביטוח והמשפט - עוסקת ומרצה בתחום ומשלבת את עולם הביטוח בעבודתי המשפטית. ייצגתי חברות ביטוח ועבדתי בחברת ביטוח כך שאני מכירה את תחום הביטוח מלפנים ומאחור.


ניסיוני הרב לימד אותי שבכל אירוע נזק שמתרחש (בין אם המדובר בנזקי גוף ובין אם המדובר בנזקי רכוש (לרכב או לדירה, לעסק) יש להתנהל בצורה בטוחה ונבונה מול חברות הביטוח וזאת בכדי להימנע מטעויות שעשויות לעכב את הטיפול בתביעתנו וכתוצאה מכך לעכב את הפיצוי המגיע לנו שלא אחת הנו דרוש בדחיפות לטיפול במצב אליו נקלענו.


במדריך זה אני אסביר לך כיצד להתנהל נכון ובטוח מול חברות הביטוח והרשויות במקרה של תאונת דרכים כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ובמקרה של תאונת דרכים "פגע וברח", כך שבעת צרה תוכל לדעת כיצד להתנהל בצורה נכונה ולא לאבד זמן יקר.


אנחנו מוטרדים ולחוצים מהאירוע שלרוב אנו בוחרים לוותר על הגעה למיון בבית החולים/מוסד רפואי אחר מאחר ואנו סבורים כי לא "קרה לנו כלום", כרגע לא כואב דבר אז אין טעם ואנחנו אומרים לעצמנו כי במידה ויהיו כאבים נפנה לטיפול רפואי - טעות ראשונה.


לרוב (למעט במקרים קשים) במקרים של מכות "יבשות" אנחנו לא נחוש בכאב מיד לאחר התאונה, בין היתר, מאחר ואנחנו מלאים באדרנלין עקב האירוע המסעיר ואנחנו תוהים מי אשם, מה הנזק שנגרם לרכב וכדומה.


לאחר מספר שעות או ימים, כאשר הלחץ יורד, פתאום הפגיעה נותנת את אותותיה ואנחנו מרגישים כאבי גב, צוואר, הידיים נרדמות וכדומה ובמקרים רבים בהם טיפלתי המכות "הקלות" הללו התגלו כפגיעות חמורות שדרשו בהמשך ניתוחים ואף העניקו אחוזי נכות גבוהים לאדם שנפגע.


לכן, כדאי שתעצור רגע לאחר אירוע התאונה ותחשוב על עצמך קודם כל ועל הצורך שלך לפנות למיון על מנת לקבל טיפול רפואי ולשלול פגיעות פנימיות חמורות אחרות שעלולות לסכן את חייך.


באופן הזה, לא רק שתדאג לבריאותך שזה הדבר החשוב מכל אלא, גם תתנהל בצורה נכונה כאשר הכל יהיה מתועד החל ממועד התאונה.
על מנת לוודא כי תקבל את הפיצוי המקסימאלי בעקבות תאונת דרכים עליך לפעול בצורה נכונה ולשים לב לפרטים חשובים החל ממועד קרות האירוע, בין אם אתה הולך רגל, נוסע ברכב ובין אם אתה אחד מהנהגים.


ראשית - איסוף פרטים ותיעוד


קבל את הפרטים המלאים של כלי הרכב המעורבים באירוע התאונה.


אם ברשותך טלפון סלולארי, צלם תעודות ביטוח, רישיונות נהיגה ורישיונות רכב של הנהגים האחרים.


בחן סביב האם ישנם עדים לתאונה ובמידה וכן, קח את פרטיהם המלאים לרבות מספרי טלפון - תעד כל פרט רלבנטי לאירוע ואשר נראה לך חשוב.


צלם את מיקום כלי הרכב על הכביש לאחר אירוע התאונה, צלם את מקום האירוע, שים לב למיקום המדויק.


צלם את הנזקים של כלי הרכב, צלם את נזקי הגוף שנגרמו לך מאחר ועם הזמן יחלימו ולא יהיה לך תיעוד.


שנית - פנה לקבלת טיפול ראשוני


כפי שהוסבר במבוא למדריך, חשוב ביותר לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי על מנת לדאוג לבריאותך וכמובן, על מנת שיהא לך תיעוד ראשוני. שים לב שאתה מוסר בפני האחות/רופא במיון בית החולים או מוסד רפואי אחר את פרטי התאונה, היכן קרתה, כיצד, היכן נפגעת, ממה אתה סובל בדיוק ולבדוק שאכן הכל נרשם בדו"ח מאחר וזהו התיעוד הראשוני שלך ויש לו חשיבות רבה בהתנהלותך בהמשך מול חברת הביטוח.


אל תשכח לקבל עותק מהדו"ח, ממסמכי המיון, הבדיקות, האשפוז וכדומה.


שלישית - אישור משטרה (טופס מידע על נתוני תיק ת.ד.)


לעיתים המשטרה מגיעה למקום האירוע עם בוחן תנועה, גובה עדויות מהנהגים, מהנוסעים, מעדים אחרים ובסופו של יום יהיה תיק משטרה שלם אותו תוכל לבקש מהמשטרה לצלם - חשוב מאוד לצלם עותק של תיק המשטרה המכיל את כל פרטי האירוע.


במקרה ולא הגיעה משטרה למקום, גש בעצמך לתחנת המשטרה ומסור הודעה על קרות אירוע התאונה, תאריך, מקום, פרטיהם של כלי הרכב המעורבים, הנהגים, מספרי תעודות זהות ופרטי פוליסות ביטוח וקבל מהמשטרה טופס מידע על נתוני תיק תאונת דרכים הכולל את כל פרטי האירוע כפי שנרשמו במשטרה.


גם אם הדבר לא התאפשר בידך לאחר אירוע התאונה כי פינו אותך לבית החולים או מכל סיבה אחרת, אתה יכול לגשת מאוחר יותר, בערב או למחרת.


רביעית - איסוף מסמכים


איסוף המסמכים הרפואיים, קבלות בגין רכישת עזרים רפואיים, טיפולים שאינם כלולים בסל הבריאות, הוצאות נסיעה וכל הוצאה אחרת הקשורה לאירוע התאונה, שמירת תלושי השכר מלפני התאונה.


מיד לאחר התאונה ובתקופה שלאחריה, עליך כנפגע לדאוג לקבלת טיפול רפואי, לבצע את כל הבדיקות והטיפולים אליהם נשלח ולפנות לרופאים הרלבנטיים לפגיעותיו, בין אם זה רופא משפחה, אורטופד או כל רופא אחר ולוודא שכל תלונותיך בעקבות התאונה וכל הטיפולים שאתה מקבל נרשמים וזאת על מנת שתוכל להוכיח בעתיד את תביעתך, למקסם את סכום הפיצוי לרבות את רכיב הכאב וסבל.


על מנת שההתנהלות מול חברת הביטוח תעשה בצורה נכונה ולא מסורבלת, יש לשמור על כל התיעוד הרפואי ויש לקבל טיפול רפואי מתאים ברציפות ולא לוותר על בדיקות אליהן שולחים אותך מאחר ובעתיד זה יכול לפגוע בהוכחת הנזק ובסכום הפיצוי הסופי שייפסק.


ברור שאין משתמע מכך כי יש להפריז במספר הבדיקות והתלונות, הכוונה שהטיפולים שתקבל יהיו ריאליים ביחס לפגיעתך.


בנוסף לכך, יש לשמור על כל הקבלות בגין נסיעות, רכישת עזרים רפואיים, תרופות, טיפולים, עזרה של צד שלישי שסייע לך לאחר התאונה (עזרה במשק הבית וכדומה).


כמו כן, יש לשמור על תלושי השכר (או דו"חות מס הכנסה לעצמאים) מלפני התאונה על מנת שתוכל להוכיח בתביעתך פגיעה בהשתכרות בעקבות אירוע התאונה.


דגשים חשובים


1. לאחר אירוע התאונה ובמהלך התנהלות מול חברת הביטוח, חברת הביטוח, ברוב במקרים, תשלח חוקרים אשר יתעדו אותך, יקליטו, יצלמו וכיו"ב. בכל מקרה בו מגיע אליך חוקר ביטוח, אף אם אתה עדיין בבית החולים, אל תשתף עמו פעולה.


ידע גם את בני המשפחה שלך להימנע ממגע עם חוקרי הביטוח ו/או עם כל אדם אחר המנסה לדלות ממך פרטים בנוגע לתאונה.


במידה ואתה כבר מיוצג על ידי עורך דין, תפנה את החוקר ו/או כל פונה אחר לעורך הדין שלך, אל תענה על אף שאלה ואל תחתום על אף מסמך.


2. תשומת לבך כי תביעתך תתיישן בחלוף 7 שנים ממועד התאונה או קרות הנזק (אצל קטינים במועד האירוע התביעה תתיישן בחלוף 7 שנים מגיל 18, דהיינו, בגיל 25) במידה ונפגעת, מחד, אל תמתין עד לתום תקופת ההתיישנות ומאידך, אל תגיש את התביעה בסמוך לאירוע התאונה מאחר ולנזקי גוף לוקח זמן להתגבש ויש להמתין להתגבשות הנזק. מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום. רק ברגע שתוגש התביעה לבית המשפט, תקופת ההתיישנות נעצרת.


תאונת דרכים שהנה גם תאונת עבודה


תאונת דרכים יכולה להיכלל תחת ההגדרה של תאונת עבודה וזאת במקרים בהם התאונה ארעה במהלך העבודה, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.


במקרה כזה, הנפגע זכאי לתבוע את חברת הביטוח וגם את המוסד לביטוח לאומי, כאשר הסכום שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי יקוזז מסכום הפיצויים שיתקבל מחברת הביטוח.


האם חובה על נפגע לפנות לביטוח הלאומי?


נפגע שמוותר על זכותו לפנות לביטוח הלאומי ופונה אך ורק לחברת הביטוח יקבל את הפיצוי המגיע לו בקיזוז הסכומים שהיה מקבל מהביטוח הלאומי וזאת גם אם לא פנה בפועל.


על כן, בטרם פנייה לכל גוף שהוא, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום על מנת לוודא שתממש את מלוא זכויותיך כנפגע ועל מנת להימנע ממצב בו יפגע סכום הפיצוי המגיע לך על ידי התנהלות שאינה נכונה שכן, הנכות שתקבע לך כנפגע על ידי הביטוח הלאומי עשויה להיות הנכות הקבועה לתביעתך כנגד חברת הביטוח.


תאונת דרכים "פגע וברח"


כאשר לא ניתן לאתר, מסיבות שונות את הרכב הפוגע מדובר בתאונת "פגע וברח". במקרה בו הולך רגל נפגע מרכב אשר ברח מזירת התאונה ולא הותיר פרטים, יכול הנפגע לתבוע פיצויים מ"קרנית" שהנו גוף סטטוטורי אשר הוקם כקרן לפיצויי נפגעי תאונות דרכים והוא המפצה נפגעים בתאונות דרכים במקרים אלו.


במקרה של תאונת "פגע וברח" יש להוכיח את עצם קרות התאונה ועמידתה בהגדרת החוק כתאונת דרכים ולשם כך יש להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום.


לסיכום, לאחר שהבנת למה לשים לב וכיצד להתנהל, עורך דין הבקיא בתחום יעזור לך להתנהל מול חברות הביטוח והקשיים שהן מערימות, ינחה אותך מה לעשות וכיצד וזאת על מנת להשיג עבורך את הפיצוי המקסימלי. עורך הדין יתנהל במקומך מול הגורמים הרלבנטיים ויסייע לך בסבך הבירוקרטי.


אז מה עכשיו?


במידה ונפגעת בתאונה, קבע עמי פגישת ייעוץ על מנת לבחון האם מגיע לך פיצוי וכיצד להתנהל מול חברת הביטוח כדי למקסם את הפיצוי המגיע לך.