על חשיבותו של הסכם ממון נכתב ונאמר כבר רבות, ובכל זאת אנשים רבים נמנעים מעריכת הסכם ממון כשהסיבות לכך הן לרוב חוסר נעימות מבן או בת הזוג ואמונה תמימה כי אין להם שום צורך בהסכם ממון.


לעומת זאת ביטוח בריאות וביטוחים סיעודיים יש למרבית האוכלוסייה, כאשר לחלק ניכר מן האוכלוסייה יש בנוסף ביטוחים פרטיים אשר עלותם אלפי שקלים בשנה.


חשוב להבין כי כפי שאדם דואג לגופו ולבריאותו באמצעות ביטוח הבריאות, על אף שהוא מקווה כי לעולם לא ייאלץ לעשות שימוש בביטוח זה, כך הסכם ממון הוא ה"ביטוח" החשוב ביותר בענייני רכוש למרות שכולם מקווים שלא ייאלצו להתגרש.


נכון, כולם חושבים "לי זה לא יקרה", אבל המציאות והמקרים אשר מגיעים לפתח משרדי מוכיחים אחרת, ופעמים רבות אני פוגשת במקרים של סכסוך משפטי קשה ומתמשך אותו ניתן היה למנוע באמצעות הסכם ממון פשוט.


הסכם ממון - גם במקרה מוות


הסכם ממון רלוונטי גם במקרה בו הצדדים חיו יחדיו בהרמוניה עד לפטירת אחד הצדדים או שניהם. הכיצד? המקרה המוכר ביותר הוא כאשר מדובר בבני זוג בקשר אשר להם ילדים מקשר זוגי קודם. במקרה זה אין די בצוואה על מנת להגן על זכויות ילדיו של כל צד שכן רק הסכם ממון יבהיר באופן מלא את גבולות הרכוש של כל צד, דבר שצוואה אינה יכולה לעשות.


במקרה נוסף בו הסכם הממון חשוב גם במקרה של פטירה, מדובר בבני זוג אשר נשואים שנים רבות באושר, אך קיים נכס או רכוש מסוים לגביו הסכימו הצדדים כי שייך רק לאחד מהם. אי קיומו של הסכם ממון יכול להשפיע על האופן בו אותו רכוש יתחלק בין הנותר בחיים לבין הילדים.


באילו מקרים חשוב לערוך הסכם ממון?


במרבית המקרים. במקרים בהם מדובר בזוגיות שנייה כאשר הסכם ממון מגן לא רק על הצדדים אלא גם על ירושת ילדיהם מן הנישואין הקודמים (אין די בצוואה במקרה כזה), במקרים בהם קיימים פערים כלכליים משמעותיים בין הצדדים לפני הנישואין, במקרים בהם במהלך הנישואין אחד הצדדים קיבל או הרוויח רכוש או כספים מכל מקור והוא אינו מעוניין לחלוק בו עם הצד השני, ובכל מקרה בו צד סבור כי מכל סיבה שהיא חלוקת הכספים או הרכוש אינה צריכה להיות חצי חצי.


כאשר מדובר בידועים בציבור עריכת הסכם ממון חשובה במיוחד, זאת בשל הסטטוס השונה של הצדדים וחוסר הבהירות שעלול להיות בעניינים כלכליים רבים בעת פרידה.


"לא נעים"


אחת השאלות המופנות אליי לעיתים קרובות היא כיצד להגיד לבני הזוג שאנחנו מעוניינים בהסכם ממון בלי שהיא או הוא יפגעו או יעלבו? חשוב שהסכם הממון יהיה מכבד ולא קטנוני וכן שיהיה דו צדדי ככל הניתן, כלומר ישמור על האינטרסים הכלכליים של שני הצדדים גם במקרה של פערים כלכליים גדולים.


במקרה כזה מומלץ לנהל שיחה אינטימית, להיות אנשי שיווק טובים ולהסביר לצד השני מדוע כדאי גם לו או לה לערוך הסכם ממון.


האמור בכתבה אינו משמש כייעוץ משפטי


© כל הזכויות שמורות לעו"ד הילה בורנשטיין