תמר, אם לחמישה ילדים, אשר מגדלת ומפרנסת לבד את ילדיה, שקעה בהליכי הגירושין בטרם הגיעה לגיל שלושים. כאשר סיימה את הליכי הגירושין באמצע שנות השלושים לחייה, היא נחרדה לגלות כי אף שבידה הסכם גירושין כתוב וחתום על ידי בעלה לשעבר, היא נותרה ללא מקור פרנסה, ללא יכולת להתקיים, ומבלי שאבי ילדיה מעביר ולו שקל אחד לטובת צורכיהם הבסיסיים.


אף על פי שאנו חיים במדינה מתוקנת, לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם אבות אינם משלמים את מזונות ילדיהם, ואימם של הילדים עומדת בפני שוקת שבורה כאשר כל הנטל הכלכלי בגידול הילדים נופל על כתפיה.


אין ספק כי הזכות להתקיים ולחיות בכבוד הם מעיקרי הערכים של החברה בישראל ומעמודי התווך של הדת היהודית.


תמר הייתה בבתי משפט שונים והשתמשה בכל האמצעים החוקיים שהעמידה לרשותה לשכת ההוצאה לפועל, וכל זאת ללא הואיל. הבעל לא פושע או אדם מטורף, הוא אפילו לא ערמומי או מתוחכם. הוא פשוט אדם עקשן שהתחבא בקצה הארץ ונעלם.


במקרים שכאלה חשוב לדעת שהחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), מאפשר במקרים מסוימים להגיש תביעת מזונות של הילדים כלפי סבם וסבתם.


מדובר במקרה שאינו נפוץ, אך לא אחת נמצא כהכרחי, ובמיוחד במקרים שבהם לאימם של הילדים אין את היכולת לפרנס את הילדים ולדאוג להם בכוחות עצמה.


חשוב להדגיש כי לא בכל מקרה של סרבנות או אי קבלת מזונות יפסוק בית המשפט מזונות כלפי סבם וסבתם של הילדים. מדובר על מקרים שאינם שכיחים, הדורשים מומחיות ספציפית של עורך הדין המנהל את התיק.


מקרים שבהם נפסקו "מזונות סבא סבתא"


המקרים הנפוצים ביותר שבהם נפסקו מזונות "סבא סבתא" לנכדים הם מקרים שבהם האב חדל פירעון, בהליך פשיטת רגל לדוגמה, במקרים שבהם האב "נעלם", לדוגמא ברח לחו"ל, ובמקרים שבהם האב משתמט תקופה ארוכה מתשלום המזונות לאם.


במקרה שנדון אך לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה גולל סיפורו של אב שברח מן הארץ. האם אשר נשארה לגדל את ילדיה לבדה, קרסה תחת הנטל הכלכלי שבגידול הילדים, ומכיוון שלא היה לה ממי לקבל את מזונותיהם בית המשפט קיבל את התביעה כנגד הורי האב למזונות הילדים.


בפרשה אחרת אשר טופלה על ידי משרדנו, האב השתמט מתשלום חוב המזונות לילדיו במשך חמש שנים. כל הליכי ההוצאה לפועל והמאמצים הרבים שנקטה האם לצורך קבלת המזונות לא הועילו, ובית המשפט פסק מזונות מסבם וסבתם של הילדים לאחר שהתרשם שסבם וסבתם של הילדים עודדו את אביהם של הילדים שלא לשלם את מזונותיהם.


במקרים כגון אלו, לא רק שאפשרי להגיש תביעת מזונות כנגד סבם וסבתם של הילדים, אלא שמכיוון שהנפגעים העיקריים מאי תשלום המזונות הם הילדים, הגשת תביעה שכזאת זה הצעד ההכרחי.


זכותו של הילד לגדול בכבוד אל מול זכות הקיום של הסבים


חשוב לדעת שבמקרים דומים, בית המשפט פוסק מזונות לילדים כאשר טובתם נמצאת לנגד עיניו מצד אחד, ומהצד השני בית המשפט מאזן את החלטתו ואת גובה המזונות על פי הכנסותיהם של הסבים והכנסותיה של האם. לעתים בפסיקת גובה המזונות, אף ניתן משקל למידת המעורבות של הסב וסבתא אשר עודדו את ילדם להשתמט מתשלום המזונות לילדיו הקטינים.


יצוין כי ישנן תביעות כגון אלה אשר מוגשות בכדי להפעיל לחץ על אבי הילדים. לא אחת הידיעה שתוגש תביעת מזונות כנגד הסב והסבתא אם אבי הילדים לא יעמוד בחובתו לתשלום המזונות, גורמת לאבות סרבנים לחזור בהם מסירובם מלשלם מזונות, ומדרבנת אותם לעמוד בהתחייבויותיהם שבדין.


חובת המזונות של הסבים היא אינה חובה מוחלטת ובטרם הגשת תביעה כנגדם יש למצות את הדין והליכי הגבייה כנגד ההורה הסרבן. בית המשפט ידון בתביעת מזונות כנגד הסבים כאשר מוכח שהאם פעלה ומיצתה את הליכי גביית המזונות כנגד האב.


לסיכום יצוין כי בסופו של דבר, טובת הילדים היא זו שצריכה להיות בעדיפות ראשונה אצל הורי הילדים, סביהם וסבותיהם. טוב יעשו הסבים והסבתות אם לא ילבו את היצרים ויתנו גיבוי לילדיהם בהתחמקות מתשלום מזונות לנכדיהם, שהרי טובת הקטינים היא זו שעומדת על הפרק, לחיות, להתקיים ולגדול בכבוד.


מכיוון שמדובר בתביעה שאינה שגרתית הדורשת מומחיות ייחודית מומלץ לבחור עורך דין אשר יש ביכולתו ובכישוריו להשיג לכם את התוצאה הטובה ביותר, לטובת ילדיכם, ולא פחות חשוב מזה, לטובתכם.


משרד עורכי דין פרל-טביב מתמחה בדיני משפחה בכלל ובטיפול בהליכי מזונות בפרט. אנו מציעים לא רק ייצוג משפטי איכותי ומסור אלא גם תמיכה משפטית וניהול ההליך מתחילתו ועד סופו. לייעוץ פרטני פנו אלינו עוד היום.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין המתמחה בתחום.