כאשר יש שינוי בבעלות או בהחזקה של נכס יש לדווח על כך לרשות המקומית שבה נמצא הנכס. אדם המחזיק בנכס הוא אדם המתגורר בו לתקופה של לפחות שנה. המחזיק בנכס הוא החייב בתשלומי הארנונה והמים, והזכאי להטבות שונות המוענקות על ידי הרשות המקומית על פי מקום המגורים. ברירת המחדל ברשויות המקומיות היא לראות את הבעלים של הנכס כמי שמחזיקים בו. כלומר כל עוד לא עודכנה הרשות אחרת, החייב בתשלומים השונים והזכאי להטבות השונות הוא הבעלים של הנכס.


חשיבות הדיווח עבור המשכיר


לבעלים של נכס שאינו מתגורר בו יש חובה לעדכן את הרשות המקומית מי מחזיק בנכס ועל כל שינוי בהחזקה. הדיווח חשוב גם עבור הבעלים, מאחר שכל עוד לא דווח לרשות המקומית על מחזיק אחר, חובות הארנונה והמים יופנו לבעלים של הנכס. במצב דברים מסוג זה יכול למצוא עצמו הבעלים של הנכס בחובות שכלל לא ידע עליהם, שכן החשבונות נשלחים לכתובת הנכס. הבעלים אף צפוי להיות חשוף לפעולות גבייה שונות אם המחזיק, שאינו רשום, לא ישלם את חשבונות הארנונה והמים.


חשיבות הדיווח עבור השוכר


על שוכר דירה לעדכן את הרשות המקומית כאשר הוא הופך להיות המחזיק בנכס, כלומר עם תחילת תקופת השכירות, וכאשר הוא חדל להיות המחזיק בנכס, כשתמה תקופת השכירות ואינה מוארכת עוד. לשוכר יש אינטרס לדווח עם תחילת ההחזקה בנכס מאחר שהטבות ושירותים שונים של הרשות המקומית דוגמת תו חנייה לרכב, הנחות בתשלומי ארנונה ורישום לגנים ולבתי ספר, ניתנים לאדם שרשום בעירייה כמחזיק של הנכס. לשוכר יש אף אינטרס לעדכן את הרשות המקומית כאשר הוא חדל להיות המחזיק בנכס, רק כך יוכל להבטיח שלא יוטלו עליו חיובים עתידיים בגין חשבונות ארנונה ומים.


כיצד מדווחים?


הליך הדיווח הוא הליך פשוט יחסית שאינו כרוך בתשלום. יש לפנות אל הרשות המקומית בכתב ולעדכן על שינויי ההחזקה בנכס ולבקש לעדכן את הרישום. לרוב יש צורך לצרף עותק מחוזה השכירות או המכר והעתקים של תעודות מזהות. חשוב לציין כי ברשויות מקומיות שבהן קיים תאגיד מים יש חובה לדווח בנפרד על השינויים בהחזקה גם לתאגיד המים. לעתים נהוג להכניס בחוזה השכירות סעיף המטיל על השוכרים או המשכיר את חובת הדיווח על שינויי ההחזקה לרשות המקומית. מומלץ במקרים מסוג זה לוודא כי הצד שעליו הוטלה חובת הדיווח אכן ביצע זאת, וכי המחזיק הנכון והעדכני הוא זה המופיע במסמכי העירייה.


כיצד לפעול במקרה של חיוב שגוי בעקבות שינוי החזקה שלא דווח או שלא נרשם?


במקרה שבו מתקבלים חשבונות ארנונה או דיווחים על חוב קיים לגבי תקופה שבה החייב לא היה המחזיק בנכס, יש תחילה לפנות לעירייה כדי לברר את הדברים. אם הדברים לא הוסדרו ניתן לפנות לוועדת ערר של העירייה ואף לעתור לבית המשפט לעניינים מנהליים. מומלץ להיוועץ בעורך דין עם קבלת החיוב כדי לבחון על מי הייתה מוטלת חובת הדיווח, האם הייתה התרשלות של העירייה ברישום ומהן דרכי הפעולה להתמודדות עם המצב.


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק או מקיף או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.