במשך שנים רווחה הגישה כי מזונות ילדים אינם ענין הניתן לכריכה ע"י האב וביה"ד הרבני לא יוכל לדון במזונות הקטינים ללא הסכמת האם.


גישה זו למרות היותה מנוגדת לכאורה לאמור בחוק שיפוט בתי דין רבניים נקבעה ע"י בתי המשפט כהלכה פשוטה תוך הותרת הסמכות לבית הדין אך ורק בהסכמת שני הצדדים, ו/או בהשבת הוצאות של אחד ההורים מהצד השני.


לאחרונה לבקשתנו ניתן פסק דין תקדימי בבית הדין הרבני בחיפה בו נקבע כי הבעל יכול לכרוך את מזונות הקטינים גם נגד רצון האישה.


עוד נקבע כי אף אם לביהמ"ש נראה כי החלטת בית הדין הרבני בעניין הסמכות שגוייה אל לו להתערב בהחלטות בתי הדין הרבניים.

 

בית הדין הרבני: ניתן לכרוך מזונות ילדים גם על ידי הבעל

המקרה דנן החל כמו מקרים רבים בהם כרך האב בתביעה "לשלו"ב ולחילופין גירושין" את כל העניינים הנלווים כולל מזונות הקטינים, האישה כפרה בסמכות ביה"ד הרבני וטענה כי הסמכות בעניין מזונות הקטינים נתונה לביהמ"ש לענייני משפחה.


תגובתנו הייתה כי לאור האמור בבג"ץ 5933/14 מזונות ילדים ניתנים לכריכה.


עוד הוספנו לטעון כי מכיוון שהאישה הגיבה לגוף הטענה האם ניתן לכרוך מזונות ילדים, הקנתה לביה"ד הרבני את הסמכות לדון בשאלה למי הסמכות.


ביה"ד הרבני קבל את שתי הטענות ובפס"ד מנומק בן 8 עמודים כתב כי חל שינוי בפסיקה וכיום המגמה היא לאפשר את כריכת מזונות הקטינים כפי שנקבע במספר החלטות בבג"ץ.


עוד הוסיף הרב אושינסקי כי אף אם לביהמ"ש נראה כי ביה"ד טועה בפרשנותו, אל לא להתערב בהחלטותיו כפי שמצפה שביה"ד הרבני לא יתערב בהחלטות ביהמ"ש.

אין במאמר הנ"ל משום ייעוץ משפטי ויש לבדוק כל מקרה לגופו