ממתי לדעתכם קיימים חוקי התעבורה במדינת ישראל, מישהו רוצה לנחש?


פקודת התעבורה נחקקה עוד בשנת 1929 וניתן לה תוקף חוקי עם ההכרזה על הקמת המדינה. חוקים שחוקקו לפני הקמת המדינה, בתקופת המנדט, או התקופה העותמנית, נקראים פקודה, וחוקים שחוקקו לאחר הקמת המדינה נקראים חוק.


בשנת 1961 ניתן לה גם נוסח עברי שפורסם בספר החוקים. הפקודה קובעת הסדרים וכללים לקיום תנועה שוטפת ובטוחה בדרכים.


תקנות התעבורה:

 

לשם ביצוע פקודת התעבורה, נקבעו תקנות על ידי שר התחבורה.


לפני הקמת המדינה מספר המכוניות על כבישי הארץ עמד על כמה מאות בודדות. למעשה היו מייבאים מכוניות ביבוא אישי. המס ששולם על כל רכב במכס, נקבע בהתאם למשקל הרכב.


בשנת 1959 החלו ביבוא סיטונאי של מכוניות. באותה שנה החלו לפעול בתי הדין לתעבורה. בעקבות היבוא הסיטונאי, גדל משמעותית מס' כלי הרכב על הכבישים בארץ, בהתאם גדלו מס' תאונות הדרכים ועבירות התעבורה.


לפני שחוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בשנת 1975, חלו דיני הנזיקין המסורתיים, לפיהם, נפגע בתאונה נדרש להוכיח שהנזק נגרם על ידי התרשלות של הצד השני – של הנהג המעורב כדי לזכות בפיצוי על פגיעתו. לכן הקביעות שנקבעו בבתי המשפט לתעבורה לגבי האחריות והאשמה לגרימת תאונת דרכים תפסו חשיבות מרכזית בתביעות נזק גוף.


היום לאחר חקיקת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, קיימת אחריות מוחלטת, שכן אנחנו מבוטחים בביטוח חובה, לכן גם מי שאשם בתאונת דרכים ונפגע פיזית, יפוצה ע"י חברת הביטוח על נזקיו הגופניים, ללא קשר לשאלת אחריות. אבל בשאלת הפיצוי על נזק הפח והנזק הממוני הנלווה, ימתינו לתוצאת משפט התעבורה.


מאז ועד היום תופסים בתי משפט לתעבורה מקום חשוב ומרכזי בחיי המשפט בפרט ובחיים שלנו בכלל.


עודכן ב: 06/01/2015