אם אתה נתפס עם אפילו כמות קטנה של מריחואנה או חשיש, המשטרה רשאית לעצור אותך ולקחת אותך לחקירה. מעמד זה מלחיץ לרוב האנשים, לכן מצריך הכנה מוקדמת על מנת להימנע ממסירת מידע שלפעמים יכול רק לסבך אתכם יותר ממה שאתה חשודים בו.


מאמר זה יסביר באופן ענייני, את עיקרי הדברים החשובים במידה ונתפסתם עם ג'וינט, כיצד לפעול מול השוטר בשטח, כיצד להתנהל בחקירה, מה התוצאה שיכולה להיגרם עקב כך והכי חשוב, המלצה להתייעץ עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי.

חשד סביר

מפגש עם שוטר, אינו מפגש בין חברים, כדי שלשוטר יהיה סמכות לבצע חיפוש למשל, עליו להראות לכם צו חיפוש, במידה ואין לו כזה עליו להראות חשד סביר לביצוע עבירה על ידכם. לעולם חשד סביר נבחן בדיעבד, לכן, במידה והתבקשתם לצאת מהרכב על מנת שהשוטר יבצע חיפוש, הדבר יכול להיחשב לא חוקי אם אכן יקבע לאחר מכן כי לא היה חשד סביר ולא הסכמתם לחיפוש ולהוביל במקרים מתאימים לפסילת הראיות ואף לביטול האישומים כנגדכם. חשד סביר הינו מושג שנקבע על פי הפסיקה ונסיבות המקרה, לכן ייעוץ עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי יוכל לתת מענה לשאלה זו.

האם יהיה לי רישום פלילי עקב כך?

במידה ונתפסת עם ג'וינט אחד, ומדובר בהחזקה שלא יותר מ 15 גרם של קנאביס או חשיש, אצל אדם נעדר כל תיקים פליליים, כאשר ברור כי מדובר בשימוש עצמי ראשוני, בדרך כלל ניתן לפעול בבקשה לסגירת התיק הפלילי מחוסר עניין לציבור ובכך להימנע מהעמדה לדין פלילי והגשת כתב אישום כנגדך.

מה לעשות בשעות הראשונות לאחר המעצר?

כאשר אתה נחקר כחשוד במשטרה תחת אזהרה, יש לך את הזכות להיוועץ בעו"ד טרם החקירה. מומלץ להשתמש בזכות הזאת, שכן החוקרים בכל שלב מהמעצר ועד הכניסה לחדר החקירות ינסו לחלץ מכם הודאה, ולפעמים ייחסו לכם דברים שלא עשיתם או שלהם אין לכם כל אחריות פלילית מבחינה משפטית.

חיפוש לא חוקי

 

אחת ההגנות היעילות ביותר כנגד החזקת ושימוש סמים בניגוד לדין, קשור קשר הדוק לאמצעי האכיפה והחיפוש שנקטה המשטרה כנגדך ויכולים להיחשב כחיפוש בלתי חוקי. במקרים מסוימים ראיות שנתפסו באופן לא חוקי, נפסלות במשפט אם המשטרה לא תראה בסיס חוקי לחיפוש בדמות חשד סביר או אותה הסכמה לביצוע חיפוש.


למשל, אם אתה עומד בצד בגלל עבירת תנועה ויש לך שקית של מריחואנה ליד מושב הנוסע שלך, זה ככלל ייחשב כחשד סביר, אבל אם זה בתא הכפפות שלך או בכיס, השוטר יכול רק לגלות אותו אם הוא אומר לך או מכריח אותך לפתוח את תא הכפפות או לרוקן את הכיס שלך ללא הסכמתך, וכאמור הוא צריך חשד סביר כדי לעשות אחד משני הדברים האלה והדבר יכול להיחשב לחיפוש לא חוקי.


הצעד הראשון שלך צריך להיות במציאת עדים שראו בדיוק איך השוטרים מצאו את המריחואנה שנתפסה ברשותך. אם אין עדים - ניתן להשתמש באמצעים טכנולוגים על מנת לתעד את ביצוע החיפוש.


לאחר החיפוש, קרא היטב את המסמכים שאתה חותם עליהם, במיוחד לדברים שצוינו שנתפסו, האם הסכמת לחיפוש האם היו עדים וצור קשר עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי לייעוץ טרם החקירה.


חשוב להדגיש, בריחה, גידופים, התנגדות פיזית, זריקה של שקית ועוד, יכולים להוסיף לכם עוד עבירות ורק להחמיר את המצב, לכן יש להתנהג בנימוס ולא באופן מתריס כנגד השוטר, גם במידה ואינם מסכימים לחיפוש.

לסיכום, גם אם נדמה לכם כי המדובר במקרה קל ערך, ואף החוקר או השוטר מציג לכם את הדברים בצורה כזו, האינטרס שלהם הינו חילוץ הודאה מכם, ולכן מומלץ לא למסור שום גרסה טרם התייעצות עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי.