בעת הסכם גירושין או לחלופין עם מתן פסק דין בנוגע למזונות, לעתים קרובות מוצא עצמו הגבר מבוהל וחושש, שמא לא תהיה לו היכולת להתמודד עם תשלומי המזונות שנפסקו לטובת ילדיו. יתרה מכך, גברים רבים נאלצים לחזור להתגורר עם הוריהם, למצוא עבודה נוספת ובמקרים רבים אף לקחת הלוואות גבוהות מהבנקים, כדי להתמודד עם ההוצאה הכספית החדשה ש"נחתה" עליהם.


הגישה הרווחת היא שלא ניתן לעשות דבר ואף לא רצוי, שכן התשלומים הם לילדים ולא לאישה, ואין כל רצון לפגוע בילדים. אולם, מחשבה זו לא בהכרח נכונה, שכן טובת הילדים בראש ובראשונה היא שלשני ההורים תהיה אפשרות לתת לילדיהם מכל טוב, ולא להחסיר מהם דבר. פגיעה בקיום האנושי של הגבר, האב, היא לא בהכרח טובת הילדים.


בנפשו ובקרבו של כל גבר עולה השאלה האם ניתן לעשות משהו? האם מדובר בסוף פסוק? כאן המקום לציין כי לעולם, לא משנה במה מדובר, אין לומר נואש ושום דבר אינו סוף פסוק. האפשרות הנכונה במקרה של חוסר יכולת להתמודד עם תשלומי מזונות, היא להגיש תביעה להפחתת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה, שבו אושרר ההסכם או ניתן פסק הדין מראשית.


יש לשים לב לכך שהתביעה לא תוגש במקום מגורי התובע או הנתבעת, אלא בבית המשפט שבו התנהל התיק או נחתם ההסכם מלכתחילה. הטרטור בהעברת התיק לבית משפט אחר אינה רצויה או כדאית.


התנאים להגשת תביעה להפחתת מזונות


ההיגיון הבריא של כל גבר אשר חושק להפחית מזונות יאמר לו כי מדובר בתביעה לגיטימית ומקובלת, שהרי אם חלה ירידה באיכות החיים יש צורך להפחית מזונות. מחשבה זו תגרום למחיקת התביעה על הסף, ולכן ישנם תנאי סף להגשת תביעה להפחתת מזונות.


בראש ובראשונה, על הגבר להגיע בתום לב וניקיון כפיים לבית המשפט. חייבת להיות עילה ממשית להפחתת המזונות, ושהתביעה לא תוגש מתוך קנטרנות כלפי האישה. דוגמאות לכך לא חסרות: הגשת תביעה זמן קצר מאוד לאחר מתן פסק הדין או החתימה על ההסכם, הגשת כמה תביעות להפחתת מזונות אשר כולן נדחו, ניסיון להתעמר באישה ולהקניטה ועוד.


כמו כן, הפסיקה דורשת כי התובע, הגבר, יציג שינוי נסיבות מהותי היורד לשורש העניין. העילה צריכה להיות כזאת שלא ניתן היה לצפות בעת חתימת ההסכם או מתן פסק הדין. לא מדובר בשינוי חולף או באפיזודה רגעית אלא במצב חיים שהשתנה כעת, שלא ניתן היה לצפות אותו, ושגורם לכך שהשארת פסק הדין המקורי על כנו או ההסכם על כנו יהיה לא צודק.


שינוי נסיבות מהותי: מהכלל אל הפרט


מהי הגדרת בתי המשפט לשינוי נסיבות מהותי? מהן העילות להפחתת מזונות? להלן העילות הרלוונטיות:


1. שינוי מצב בריאותי: לא מדובר במצב בריאותי שהשתנה קלות, בשפעת או בליקוי גופני רגעי וארעי, אלא בפגיעה בריאותית קשה אשר מלווה במסמכים רפואיים. הליקוי הבריאותי צריך לרדת לשורש העניין, עד כדי כך שהתובע אינו יכול לעבוד את אותן שעות שעבד בעבר, נאלץ לעזוב עבודתו עקב הליקוי, מטופל בכדורים ובתרופות רפואיות ועוד. יודגש כי מדובר במצב שהשתנה לאחר מתן פסק הדין או החתימה על ההסכם ולא לפניו, שכן אין כאן כל שינוי.


2. ירידה ביכולת השתכרות: פיטורין מהעבודה הם אופציה, אולם צריך לזכור שמרגע הגשת התביעה ועד למועד הדיון, סביר להניח שהתובע ימצא עבודה נוספת. הירידה צריכה להיות בוטה ומשמעותית. פשיטת רגל לעצמאים או פגיעה קשה בתנאי העסקה לשכירים, ואף עבודה חדשה עם משכורת נמוכה לאין ערוך מהמשכורת בעבודה הקודמת.


3. חובות והוצאות: גם כאן לא מדובר בבזבוז ראוותני עד כדי חובות, שכן אז יזרקו את התובע מהמדרגות. מדובר בחובות שלא נצפו כגון הלוואות רבות כדי לשרוד וחובות שהם תוצר של חוסר יכולת לעמוד בתנאי תשלום המזונות, עד כדי פגיעה אנושה באיכות החיים.


4. הולדת ילד חדש והקמת משפחה חדשה: בשלב מסוים בחיים, כל גבר מעוניין להקים פרק ב' בחייו. זוגיות או חתונה בלבד אינה תנאי להגשת תביעה להפחתת מזונות, אולם הולדת ילד נוסף וההוצאות הכרוכות בכך הן בהחלט אופציה ריאלית להפחתת מזונות.


אין מנוס מתשלום מזונות. גבר שהוליד ילדים והתגרש צריך לקחת אחריות, ולדעת שעליו לשלם מזונות לילדיו, אולם לא בכל מחיר. תביעה להפחתת מזונות היא הכלי המשפטי המתאים להתמודדות עם קשיים בתשלום המזונות. חשוב לזכור שבסופו של דבר גם האב אינו רק אמצעי כלכלי, וטובת הילדים אינה בהכרח שאביהם יגיע לפת לחם.