מערכת היחסים בין בעל לאישה לא תמיד קלה, וניתן לומר שלעתים קרובות אף קשה מנשוא. המחלוקות שונות ומגוונות ומקבלות מימד רחב יותר כאשר ישנם ילדים משותפים.


כל זוג נשוי יספר לכם שהדרך לאושר עוברת לא פעם עליות ומורדות, ולכל אחד מבני הזוג עולות לעתים המחשבות: האם עליי לפרק את החבילה? מה יהיה עם הילדים? האם זה הצעד הנכון עבורי? ומה אם הדברים ישתנו בעתיד?


אם אתם נמצאים במצב זה, הקדישו מספר דקות לקריאת המאמר. לאחריו, הנני סמוך ובטוח שתמצאו את הדרך הנכונה לנווט בין ההתלבטויות הרבות.


מהו בעצם הסכם מגירה?


הסכם מגירה, פשוטו כמשמעו, לא נועד לביצוע מיידי הלכה למעשה, אלא מהווה ביטוי למחלוקות הרבות הקיימות בין בני זוג ונותן להם חותמת של בית משפט. הסכם כזה יכול להחזיק שנים בין בני זוג ואף ניתן לשכוח ממנו, ומכאן המונח "הסכם מגירה".


ההסכם בעצם מחולק לשניים: הסכם שלום בית ולחלופין הסכם גירושין.


א. הסכם שלום בית: הצדדים, רוויי מלחמות, מבינים שאינם רוצים לפרק את החבילה כעת ויש עוד על מה להילחם. מדובר למעשה בחלק שבו הצדדים מתחייבים בהסכם לעשות הכול כדי לשמור על אחדות הבית.


ניתן למעשה להכניס כל מלל ריאלי לתוך החלק הזה בהסכם. ניתן להסכים על פנייה למגשר, פנייה לפסיכולוג, פנייה לייעוץ זוגי, לא לצעוק בבית, לשמור על טובת הילדים, לנסות לקבוע ימי יציאה קבועים ועוד. המלל חופשי והביטוי לרגשות מועלה על כתב.


חשוב להעלות דברים רלוונטיים לגבי הצדדים, ולא לחפש "מחט בערימה של שחת" ולהציב דרישות ותניות שאינן קיימות רק בשל העובדה שהרגשות מועלים על כתב. אם יש רצון אמתי לשמר על הנישואין, אזי החלק הזה של ההסכם הוא הפשוט מבין השניים.


ב. הסכם גירושין: אם החלק הראשון של ההסכם לא צלח אזי עוברים לחלק השני, הסכם גירושין לגיטימי בין שני הצדדים, אשר בו ישנן הדרישות המקובלות בנוף הגירושין: משמורת, הסדרי ראייה, מזונות, מדור, חלוקת רכוש וכל מה שמקובל בהסכמי גירושין.


חלק זה של ההסכם הוא הקשה כיוון שהצדדים נשואים ולמעשה מעלים כבר כעת דרישות, וזאת במקרה שהחלק הראשון של ההסכם ייכשל. בחלק זה הצדדים אינם פועלים כבר במשותף וברוב המקרים לכל אחד ואחת יהיו הדרישות שהם או הן ירצו, ככל שנישואיהם ייכשלו.


בחלק זה מומלץ לא להפריז בדרישות ולהשתדל להציב דרישות ריאליות, שכן בל נשכח כי הצדדים ימשיכו להיות נשואים גם לאחר כתיבת הסכם כזה ואין כל רצון לפוצץ את הנישואין בשל הסכם, שבכלל אמור להעלות את מערכת היחסים מדרגה אחת למעלה.


כיצד רושמים את ההסכם?


בעת כתיבת ההסכם מומלץ להיעזר בעורך דין או במגשר שיעזור להתוות את הדרך בין המחלוקות ולהעניק להסכם נופך משפטי. הסכם שרשום באופן לא מקצועי עלול להעלות בעיות בעתיד, ככל שהצדדים יבקשו להתגרש. חשוב שהפנייה לעורך דין או למגשר תהיה משותפת, וזאת כדי לא להעניק יתרון לצד אחד על פני השני.


מה עושים עם ההסכם לאחר כתיבתו?


את ההסכם מאשררים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, וזאת כדי להעניק לו חותמת רשמית ולמנוע מצב שבו אחד הצדדים לא ירצה בהסכם לאחר מכן, או יטען לאי חוקיות או שלא היה מעוניין בהסכם מלכתחילה. האשרור בעצם מגן על הצדדים ומאפשר להם לקבל ודאות כי להסכם יש תוקף משפטי מחייב.


מאמר זה נועד לגרום לזוגות לחשוב פעמיים בטרם יבקשו לפרק את החבילה באופן מיידי. ברוב המקרים ישנם ילדים בתמונה והם עלולים להיפגע. לכל הזוגות שחווים קשיים, מאמר זה נועד לאפשר עוד נקודת מבט מעניינת על החיים בתוך הנישואין וגם ברגע פרידה.