הליך גירושין טומן לעתים מאבקים מלוכלכים בין בני זוג. הכביסה המלוכלכת יוצאת החוצה והצדדים, אשר היו אוהבים במשך שנים, הופכים להיות אויבים.


במקרים שונים המאבקים אף יוצאים מכלל שליטה עד כדי אלימות פיזית או מילולית זה כלפי זו ולהיפך, והגשות תלונות במשטרה על אלימות במשפחה. התלונות מיד נחקרות, ולאחריהן כמעט בוודאות יוגש כתב אישום מפוצץ אשר יהפוך את הצד הכביכול אלים ללא פחות מרוצח.


הגשת כתבי אישום חסרי פרופורציה למקרה הספציפי


חשוב להדגיש כי כל הנאמר במאמר זה הוא פועל יוצא של היכרות עם המערכת ומקרים שונים, ולא מהווה את כלל הדוגמאות.


כפי שצוין קודם לכן, כתבי אישום מלאים בסעיפי אישום מוגשים כנגד הכביכול פוגע או אלים, וכל שנותר כעת הוא להתמודד עם האשמות חסרות תכלית.


המערכת בוחרת לעתים קרובות להתעלם מהאדם הספציפי העומד מולה או מהמקרה הספציפי או מהנסיבות של המקרה, ובוחרת להסתכל על הנאשם כחלק מהסטטיסטיקה.


הפוגע או האלים יישב מיד במעצר בית לאורך תקופת המשפט המתנהל נגדו היות שיוגדר כבעל "מסוכנות" כלפי בת זוגו, ובזמן הזה לא יתאפשר לו לעבוד, לשלם עבור ילדיו את המזונות או לראות אותם, ובין רגע יהפוך מאדם נורמטיבי ואב אוהב ותומך לאחד שהמערכת שמה עליו את יהבה וכל משאביה כדי להפוך אותו למי שהיא רוצה שיהיה, וזאת רק כדי להצדיק את כתבי האישום שלה.


הפחתת סעיפי אישום: כרוניקה ידועה מראש


עם הימשכות ההליך הפלילי נגד הכביכול אלים, התמונה במרבית המקרים מקבלת תפנית שונה. לפתע למערכת יש קושי להוכיח את סעיפי האישום, ראיות לא צורפו לכתב האישום, עדים מסרבים להגיע למתן עדות, האישה לא זוכרת תאריכים מדויקים לכביכול מקרי האלימות ועוד.
לפתע כתב האישום המפוצץ אינו נראה כה מבטיח ומתחילה הבנה כי נעשתה טעות, ויש רצון למזער נזקים כדי לא "לחזור עם הזנב בין הרגליים".


התביעה תהיה מוכנה להפחית מהאישומים, להפחית את העונשים שרצו בתחילה, לשוחח עם הנאשם ובמקרים מסוימים אף לחזור בה מהגשת כתב האישום.


הבלון שהתנפח לממדים עצומים הופך, בעזרת עבודה טובה של עורך דין המתמחה בתחום, למשהו מאוד קטן עד כדי אפסי.


הנזקים שנגרמו לנאשם


התביעה אמנם חזרה בה מכתב האישום המקורי אבל לנאשם נגרמו בינתיים נזקים תהומיים ולעתים בלתי הפיכים. הקשר עם ילדיו נפגע אנושות, לא התאפשר לו לשלם מזונות ונפתח נגדו תיק הוצאה לפועל, נגרמו לו נזקים נפשיים עצומים, חרדות, קשיי תפקוד ביום יום ואף עונשים, פחותים אמנם, לא פשוטים.


את הנזקים שנגרמו לנאשם לא ניתן למחוק, אך האם ניתן לכמת כספית?


הגשת תביעה אזרחית


נאשמים אשר רשויות אכיפת החוק פגעו בהם על לא עוול בכפם, יכולים עם מתן הכרעת הדין להגיש תביעה אזרחית נגד המדינה בגין כל הנזקים שנגרמו להם. כל העוול העצום יועתק לידי תביעה אזרחית נגררת לפלילים, וימצו את הדין עם אלה שעד לא מזמן התייחסו לנאשם כפושע הגדול ביותר.


משטרת ישראל ורשויות התביעה יעשו את עבודתם נאמנה תמיד, על הצד הטוב ביותר. ועדיין, לא כל אדם הוא האלים או המאיים הסטנדרטי. על רשויות אכיפת החוק לזכור כי עליהן להסתכל על האדם והמקרה הספציפי ולא על עוד מקרה. אין לדעת אילו נזקים עלולים להיגרם רק כי לא הסתכלו על האדם שעומד לפניהן. לנאשם רצוי לקחת עורך דין המתמחה בתחום ולא להילחם לבד מול המערכת.