הליך גירושין הוא הליך קשה מבחינה רגשית. גבר ואישה אשר חייהם נקשרו יחדיו, מחליטים לפרק את החבילה ומתחילים להתנצח בבתי משפט לענייני משפחה או בבתי דין רבניים.


הסיבות לפרידה הן מגוונות אצל זוגות, כאשר הסיבה הקשה מכולן, כך יעידו לפחות נשים, הן התעללות שהן חוות מהבעלים שלהם.


התעללות היא מילה קשה בהגדרה. נשאלת השאלה מהי באמת התעללות שחווה אישה מבעלה במהלך נישואין? ומה השלכותיה בעת הליך גירושין?


התעללות פיזית או גם מילולית


התעללות היא מילה רחבה בעלת משמעויות רבות. התעללות יכולה להיות בדמות קללות כלפי האישה במהלך הנישואין, השפלתה וביזויה בפני הילדים, התעללות כספית ומניעת אפשרויות כלכליות מהאישה, אי הסכמה לתת לאישה לעבוד במהלך הנישואין, אי הסכמה שלאישה יהיו חברות במהלך הנישואין, אי הסכמה ללכת לבד למקומות ועוד.


הדעה הרווחת הייתה כי התעללות, מקורה רק באלימות פיזית ובעקבותיה הגשת תלונת במשטרה. זו הדעה הקדומה.


בעת האחרונה החלו נשים להציף את ההתעללות שעברו גם במסגרת אזרחית, כלומר בתביעות נזיקיות לבתי המשפט לענייני משפחה.


תביעות נזיקיות בין בני זוג: חובת הוכחה והקושי הטמון בתביעות אלו


כפי שצוין קודם לכן, שדה הקרב להתנהלות קלוקלת במהלך הליך גירושין תפס תאוצה בשנים האחרונות בבתי המשפט לענייני משפחה. נשים החלו לתבוע תביעות נזיקיות בגין נזקים שנגרמו להן במהלך הנישואין.


תביעה נזיקית, ככל תביעה נזיקית, מצריכה הוכחת קשר סיבתי בין הנזקים שנגרמו לאישה לבין התנהגות הבעל במהלך הנישואין, כלומר להוכיח כי הנזקים הנפשיים או הפיזיים או הכלכליים שנגרמו לאישה במהלך הנישואין הם תוצר של התנהגות הגבר, הבעל.


ובכל זאת, נשאלת השאלה איך ניתן להוכיח את הקשר הסיבתי?


הוכחת הקשר הסיבתי בתביעות נזיקיות בין בני זוג


קשר סיבתי ניתן להוכיח בכמה אופנים:


א. חוות דעת מומחה מטעם בית משפט: עסקינן בתביעות בין בני זוג ולפיכך על האישה לבקש כי בית המשפט יורה על מינוי מומחה מטעמו. המומחה יערוך חוות דעת לאחר מפגשים עם האישה ויבדוק האם נזקיה של האישה, אם בכלל יש נזקים, נגרמו במהלך הנישואין.


ב. מסמכים רפואיים שונים: על אף העובדה כי לא ניתן לצרף חוות דעת פרטית מטעם האישה, עדיין ניתן לגבות את כתב התביעה בכל מסמך רפואי היכול להעיד על נזקים כאלו ואחרים. אישורים רפואיים, נכות מהמוסד לביטוח לאומי, מרשמים לתרופות, דוחות של פסיכיאטר ועוד. כל אלו אמורים לתת לשופט את הכלים לבחון את המקרה בנקודת פתיחתו ולאפשר לו לקבל אינדיקציה עוד בטרם יתקיים דיון.


תביעות נזיקיות הלכה למעשה


כפי שציינתי קודם לכן, בשנים האחרונות תביעות נזיקיות תפסו תאוצה ונשים החלו להבין כי לא מדובר בקרב אבוד מראש. הפסיקה האחרונה מלאה תביעות מהסוג הזה ובתי המשפט החלו לייחס חשיבות לתביעות מהסוג הזה.


עדיין, ראוי לציין, מדובר בתביעות חדשות יחסית, אשר יש קושי אמתי להוכחתן ולפיכך הסכומים שנפסקים אינם גבוהים ולא משקפים את הנזקים האמתיים שנגרמו לאישה.


מקרה אחד כן קיבל אסמכתא אמתית והוא הגיע עד לבית המשפט העליון, שם חויב הגבר המתעלל בסכום עתק של כמעט 500,000 שקלים.


מכל זאת ניתן להבין כי בתי המשפט החלו להבין עוד ועוד כי מדובר בתביעות אמתיות ולא בניסיון נואש להוציא כספים.


לסיכום, במקרים רבים אישה חווה התעללות במהלך נישואיה והיא שותקת ושותקת, שכן אף אחד לא הרים עליה יד ולכן תלונה במשטרה אינה אופציה.


מדובר בהתעללות מהסוג "החכם", כלומר האישה אינה סופגת מנחת זרועו של הגבר אלא מנחת מילותיו, פיו ומעשיו.


לכן אומר כי כל אישה אשר חושבת כי נגרמו לה נזקים במהלך נישואיה, אל ייאוש. החוק מאפשר לאישה להוכיח כי גם מילים ראויות לגינוי ולעונש בצדו.


מאת: עורך דין רועי ברומר, משרד עורך דין רועי ברומר