איחוד תיקים כדרך להסדרת חובות בהוצאה לפועל


חייב אשר נפתחו נגדו מספר תיקים בהוצאה לפועל, נתון ללחצים נפרדים של כל אחד מהנושים והוא ניצב מול קושי עצום. מטרתו של מנגנון איחוד התיקים היא לתת מענה לחייב, להקל על הסיטואציה הקשה בה הוא מצוי ולאפשר לו להסדיר את חובותיו בדרך מרוכזת לכל הנושים.


בהליך איחוד התיקים, כל תיקי הוצאה לפועל המתנהלים כנגד החייב, כולל תיקים המתנהלים בלשכות הוצאה לפועל אחרות בארץ, מאוחדים לתיק אחד חדש הנקרא "תיק איחוד" במסגרתו על החייב לשלם לנושיו תשלום חודשי מסוים. התשלום החודשי נקבע במסגרת צו התשלומים המוטל על החייב וזאת בהתאם ליכולתו הכלכלית אשר נבחנת בהתאם להכנסותיו והוצאותיו החודשיות.


להליך יתרונות ברורים עבור החייב: ביכולתו של החייב להתגונן מול כל הנושים שלו, ביחד במסגרת תיק אחד בלבד המתנהל בלשכה אחת בלבד זאת במקום להתמודד מול כל אחד מהנושים והליכי הגבייה שהוטלו עליו בכל תיק ותיק בנפרד.בנוסף, עם מתן צו האיחוד, כל הליכי ההוצאה לפועל כנגד החייב מעוכבים, כך שהחייב יכול לחזור לשגרת חיים נורמאלית מבלי לחשוש מהליכי גבייה.

 

פיזור – אימתי?


רשם ההוצאה לפועל רשאי מיוזמתו או על פי בקשה להורות על ביטול (פיזור) או על שינוי התנאים הכלולים בו, בקיומם של התנאים הקבועים בסעיף 74 טו לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז- 1967.יחד עם זאת, בית המשפט קבע כי רשימת העילות לביטול בחוק ההוצאה לפועל אינה ממצה כך שלרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת רחב בסוגיה זו.


ככלל, פיזור אינו נעשה אוטומטית ובטרם הפיזור החייב יקבל התראה לפיה עליו לפרוע את החובות שצבר בתיק האיחוד. ככל שלא יעשה כן, תיק האיחוד יפוזר.


אי עמידה בצו התשלומים


מרבית תיקי האיחוד מתפזרים מן הטעם כי החייב לא עמד בצו התשלומים החודשי. חייב אשר מתנהלים נגדו מספר תיקים,צריך לעמוד בצו התשלומים בכל אחד מן התיקים ולהתנהל מול כל אחד מהנושים בנפרד. לעומת זאת, חייב אשר תיקיו מאוחדים, צריך לעמוד בצו תשלומים אחד הניתן לו במסגרת תיק האיחוד. כל עוד החייב עומד בצו התשלומים החודשי, ההליכים נגדו מעוכבים והנושים מנועים מלפעול. ככל והחייב לא עומד בתשלום החודשי, זו עילה לפיזור איחוד התיקים. הרעיון הוא כי אין הצדקה לתת לחייב הגנה ולפגוע ביכולת הנושים לגבות את החוב כאשר החייב לא עומד בחובתו ומשלם את צו התשלומים בתיק האיחוד.


חוסר תום לב של החייב


עילה נוספת לפיזור הנה כאשר החייב נוהג בחוסר תום לב. למשל במקרים בהם במסגרת הבקשה ל החייב דיווח פרטים כוזבים או כאשר החייב לא גילה את מלוא המידע ביחס להכנסותיו, העלים הכנסות וכיוצא בזה.


צבירת חובות חדשים


כאשר החייב קיבל על עצמו חיוב כספי או הוציא הוצאה כספית שלא לצרכים חיוניים שלו או של משפחתו, או שלא לצורך ייצור הכנסה שממנה אמורים להיפרע חובותיו.


לאחר הפיזור


חייב אשר תיקיו פוזרו והוא מבקש לאחד אותם מחדש, צריך להוכיח כי בנסיבות העניין חל שינוי יסודי אשר מצדיק זאת.


חשוב לדעת כי בפני חייב אשר תיקיו פוזרו, אפשרויות נוספות מלבד האפשרות להגיש בקשה ל. קיימים מקרים בהם כדאי לבחון אלטרנטיבות אחרות לטיפול בחובות החייב וזאת בהתאם לגובה החובות, נסיבות היווצרותן והנסיבות הספציפיות של החייב.


משרד עו"ד מלי זריצקי מתמחה, בין היתר, בתחום האזרחי לרבות הוצאה לפועל, פשיטת רגל והפטר מחובות. 
כתובת: רח' העבודה 3 א' בית אמי (הבניין החדש), אשקלון.

 

***האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הנאמר ואין באמור משום הצעה או קיבול של משרדינו לקבל או ליתן ייצוג משפטי. האמור במאמר זה הינו לנוחיות ציבור הקוראים ובמטרה להקנות ידע ראשוני לגבי הסוגיות המפורטות בו, וכאמור, איננו מהווה מקור להסתמכות או תחליף לייעוץ משפטי.האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
 


עודכן ב: 04/01/2017